عكس العمل هاي مختلف به نظارت بين المللي

۱۱:۳۹ bamardum 0 نظر

عكس العمل هاي مختلف به نظارت بين المللي

نهضت آزادي ايران طي بيانيه اي خواستار نظارت بين المللي طبق منشور معيارهاي انتخابات آزاد و منصفانه مصوب اجلاس يك‌صد و پنجاه و چهارم شوراي اتحاديه‌ي بين‌المجالس به تاريخ 26 مارس 1994 است كه نمايندگان پارلمان‌هاي 112 كشور جهان، ازجمله نمايندگان دوره چهارم مجلس شوراي اسلامي ايران، در آن شركت داشته‌اند. كه در آن منشور، معيارهايي براي برگزاري انتخابات آزاد و منصفانه پيشنهاد گرديده و از دولتها خواسته شده است كه آنها را رعايت كنند. با تأكيد بر منشور يادشده، يكي از تعهدات بين‌المللي دولتها، ازجمله دولت ايران، رعايت ماده 21 اعلاميه جهاني حقوق بشر و ماده 25 ميثاق حقوق مدني و سياسي است كه براساس اسناد مذكور، هر شهروندي حق دارد كه بدون هرگونه تبعيض و با شرايط برابر و يكسان و براساس قوانين شفاف به مشاغل عمومي كشور، ازجمله نمايندگي مجلس نايل آيد. عكس العمل هاي افرادي كه در دوره هاي قبل مسئوليت برگزاري انتخابات را بر عهده داشته اند را در اين مورد مي خوانيم

سراغ نظارت بين‌المللي نرويد


رييس شوراي سياست‌گذاري ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در پاسخ به نظارت بين المللي بر انتخابات گفت : ساز و كار قانوني براي برگزاري يك انتخابات سالم در داخل كشور وجود دارد. قوانين موضوعه ما به گونه‌اي است كه شرايط برگزاري يك انتخابات سالم را فراهم كرده است. بنابراين به هيچ عنوان به حضور بيگانگان نيازي نيست. البته متاسفانه تنگ‌نظري‌ها توسط يك جريان و مايوس كردن مردم توسط جريان ديگر تاثير خوبي ندارد. ما به عنوان جريان اصلاح‌طلب نه جرياني را كه مايوسي ايجاد مي‌كند قبول داريم و نه دعوت از ناظران بين‌المللي را تاييد مي‌كنيم. وي در ادامه تصريح كرد شوراي نگهبان و هيات‌هاي اجرايي به عنوان دو ركن اصلي تصميم‌گيرنده بايد بر مدار قانون حركت كنند تا حق هيچ كانديدا يا گروهي تضييع نشود و بايد تلاش كنند كه سليقه‌اي عمل نكنند. موسوي لاري ادامه داد: به كساني هم كه احتمال مي‌دهند نظارت بين‌المللي مشكلي را حل مي‌كند، توصيه مي‌كنيم سراغ اين قضيه نروند؛ چراكه چارچوب و مقررات درون كشور راهكارهايي دارد. لذا بايد به توانمندي‌هاي دروني اتكا كنيم . رييس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان گفت: من فردي اميدوار هستم و معتقدم كه شوراي نگهبان و هيات‌هاي نظارت و اجرايي، قانون را رعايت مي‌كنند و مردم هم اميدوارانه در صحنه‌ انتخابات حاضر مي‌شوند. حضور مردم در صحنه، بسياري از مشكلات را رفع مي‌كند .

هیچ سخنی از دعوت ناظران بین‌المللی توسط اینجانب یا ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در میان نبوده است

نوروزسیدمصطفی تاج‌زاده عضو شورای مركزی جبهه مشاركت با ارسال نامه‌ای خطاب به مدیرمسؤول روزنامه «جام جم» نقل قول منتشرشده از وی در آن روزنامه مبنی بر اینکه «در صورت لزوم از ناظران بین‌المللی برای انتخاباات دعوت می‌كنیم» را تكذیب كرد . وي افزود: پس از ثبت‌نام در مصاحبه با خبرنگاران كه مشروح آن در تارنمای بهارستان ( سایت ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان) درج شده است،‌ گفتم: «انتخابات مجلس هشتم یك آزمون بزرگ برا ی اصولگرایان و آقای احمدی‌نژاد است كه آیا آنان خود را قیم مردم نابالغ می‌دانند یا خدمتگزاران مردم بالغ و آیا اعتماد به نفس دارند تادر یك رقابت انتخاباتی حق انتخاب را به مردم بدهند یا نه قرار است داوطلبان را به صورت فله‌ای ردصلاحیت كنند و به صورت قطره‌چكانی تأیید صلاحیت». سپس اظهار امیدواری كردم كه «آقای احمدی‌نژاد به اندازه كمونیست‌های آمریكایی لاتین و متحدین خود یعنی آقایان چاوز، مورالس و اورتگا ظرفیت برگزاری انتخابات آزادو سالم را داشته باشد». همچنین تأكید كردم: «امیدواریم كه در این انتخابات نمایندگان همه گرایش‌ها بتوانند حضور داشته باشد و انتخابات چنان سالم برگزار شود كه كسی به فكر دعوت از مراجع بین‌المللی برای نظارت بر انتخابات نباشد و این امر صد در صد به عملكرد اصولگرایان بستگی دارد كه فارغ از نظارت بین‌المللی آیا حاضرند انتخابات را سالم برگزار كنند یا خیر؟». همچنان كه ملاحظه می‌فرمائید هیچ سخنی از دعوت ناظران بین‌المللی توسط اینجانب یا ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در میان نبوده است. وي افزود : بارها گفته‌ام عملكرد اصولگرایان زمینه دخالت خارجی در امور داخلی و نیز زمینه گرایش به خارج از مرزها را در قشرهایی از مردم فراهم می‌كند. همچنان كه در آن مصاحبه تأكید كردم، «اگر انتخابات آزاد و سالم برگزار شود،‌ ما چه رأی بیاوریم و چه نیاوریم از مسئولین تشكر می‌كنیم و اگر خدای ناكرده انتخابات غیرآزاد و غیرسالم برگزار شود، با صدای بلند آن را افشاء خواهیم كرد». اكنون نیز بر همان نظرم و معتقدم عملكرد اصولگرایان (دولت احمدی‌نژاد و شورای نگهبان) می‌تواند منجر به جلب اعتماد مردم شود. در غیر اینصورت، عده‌ای برای تضمین سلامت انتخابات دست به دامان ناظران بین‌المللی خواهند شد. راه جلوگیری از طرح چنین مطالبه‌ای، آزاد و سالم برگزار كردن انتخابات است. به دلیل مسئولیت اینجانب به عنوان سرپرست ستاد انتخابات كشور و برگزاری سه انتخابات سراسری (خبرگان سوم، شوراهای اول و مجلس ششم ) تخلف‌های زیادی از آقای جنتی و برخی اصولگراها دیده‌ام و تاكنون منتظر تشكیل دادگاه آقای جنتی بوده‌ام تا آنها را افشا كنم. بنابراین، حق دارم نگران آزادی و سلامت انتخابات باشم. یك نمونه آن را ذكر می‌كنم: در جریان بازشماری آرای مردم تهران در انتخابات مجلس ششم،‌ هیأت مركزی نظارت به ناظران خود ابلاغ كرد آرای «رجایی» را به نام آقای رجایی خراسانی ثبت كنند، نه به اسم آقای علیرضا رجایی. من به محض اطلاع اعلام كردم یا آن دستور را فوراً لغو كنند یا بلافاصله افكار عمومی را در جریان قرار می‌دهم كه خوشبختانه هیأت نظارت ابلاغیه خودرا لغو كرد.

نظارت بين المللي را راه حل رفع ايراد انتخابات نمي دانيم

محسن ميردامادي دبيركل جبهه مشاركت ايران اسلامي در گفتگويي اظهار داشت طرح موضوع نظارت بين‌المللي بر انتخابات از سوي يكي از گروه‌هاي سياسي بهانه‌اي شده است براي سازمان دادن حملات رسانه‌اي ديگر به جريان اصلاحات وي عنوان كرد به نظر من آن چيزي كه احتمال يا تقاضاي نظارت بين المللي بر انتخابات را منتفي مي كند برگزاري انتخابات آزاد و سالم است. دست اندر كاران انتخابات هر قدر از انتخابات آزاد و سالم فاصله بگيرند اذهان را بيشتر به سمت نظارت بين المللي سوق مي دهند. ما ضمن اينكه ايراد هاي جدي در مورد فرايند انتخابات داريم ولي نظارت بين المللي را راه حل آن نميدانيم

تحريم انتخابات توسط نيروهاي ملي

با نزدیک شدن انتخابات مجلس هشتم و عدم تغییر رویه جمهوری اسلامی مبنی بر لغو نظارت استصوابی و برگزاری انتخابات سالم ٬ نیروهای ملی انتخابات را تحریم میکنند. با تشکیل کمیته انتخابات آزاد٬سالم و عادلانه در ماه آبان٬ امید تغییر و تحولی در روند انتخابات ایران میرفت ولی این کمیته عملا هیچ فعالیتی نداشت و با شرکت نهضت آزادی در این انتخابات , این کمیته که اعضای سر شناس نهضت عضوش هستند نیز متلاشی شده به نظر می ّآید.نهضت آزادی که عنوان ملی-مذهبی را یدک میکشد ٬همواره جنبه مذهبی آن بر ملی اش چربیده و بهتر است از عنوان مذهبی- ملی استفاده کند تا شبه ملی بودنش پیش نیاید.نهضت آزادی قبلا خواستار نظارت بین المللی بر این انتخابات شده بود ولی با توپ وتشر رهبر ٬ ماست را کیسه کرده و کاندیدا های خود را معرفی کرد.اما نیرو های ملی سکولار همچنان بر اصول گذشته خود پایدار هستند و در این انتخابات شرکت نخواهند کرد و بزودی شاهد بیانیه های جبهه ملی ایران ٬حزب ملت ایران و جریانا ت دانشجویی پیشروخواهیم بود. رژیم اسلامی که حدود ۵ یا ۶ ملیون نفر حقوق بگیر دارد همیشه نمایش انتخابات را به زعم خود به خوبی برگزار میکند .ترفند های رژیم برای کشاندن مردم به صحنه از جمله جابجایی رای دهندگان در حوزه ها ٬ تهدید و ارعاب شهروندان و بوق و کرنای دستگاه های تبلیغاتی حکومت در نبود یک اپوزسیون قدرتمند ومنسجم تا به حال کار ساز بوده است و نشان داده که رژیم ترسی از تحریم ندارد.تحریم انتخابات مستلزم یک استراتژی بلند مدت و مدون است و مسلم است که تحریم چند ماه و یا چند هفته قبل از انتخابات اثر نخواهد داشت ٬ هر چند که در انتخابات جمهوری اسلامی, اغلب تعداد رای دهندگان کمتر از واجدینی است که رای نمی دهند . اما پایبند بودن به اصول و شجاعت بیان حق و ناحق چیزی است که بر حافظه تاریخ نقش خواهد بست و از اینروست که تحریم این انتخابات نمایشی و از قبل معلوم ٬ از سوی نیروهای ملی بس مهم است .تاریخ نشان داده است که در همیشه بر روی یک پاشنه نمی چرخد و در روز موعد که تنور آزادی گرم است ٬ کارنامه ها باز خوانی خواهد شد ٬ پس باش تا صبح دولتت بدمد.

منبع :خبر گزاری جبهه ملی ایران ،پايگاه اطلاع رساني نوروز ، پايگاه اطلاع رساني امروز

0 نظرات: