دیدار اعضای نهضت آزادی ایران با آیت الله العظمی منتظری

۱۴:۳۸ bamardum 0 نظر

دیدار اعضای نهضت آزادی ایران با آیت الله العظمی منتظری

در حالی که روز پنجشنبه از برگزاری سیزدهمین سالگرد فوت مرحوم مهندس بازرگان جلوگیری به عمل آمده بود، اعضای نهضت آزادی ایران ديروز (جمعه) پس از حضور بر مزار مهندس مهدی بازرگان و گرامیداشت یاد و خاطره ایشان طبق روال هر ساله به دیدار آیت الله العظمی منتظری رفتند .

آیت الله منتظری با تجلیل از مهندس مهدی بازرگان دبیرکل فقید نهضت آزادی ایران وی را جزو معدود افرادی معرفی کردند که مطابق عقیده اش عمل می کرد . ایشان اظهار داشتند: بازرگان منافق نبود که حرف و عملش دو تا باشد. همچنین با اشاره به قرآن گفتند خداوند در ابتدای سوره بقره در دو آیه به مومنین، در چهار آیه به کفار و در سیزده آیه به منافقون پرداخته است.

این مرجع تقلید با اشاره به ممانعت از برگزاری مراسم ها و برنامه های نهضت آزادی خطاب به اعضا گفتند: ناراحت نباشید چرا که دنیا هیچ گاه به کام انسان ها نبوده است و البته این روز ها نیز می گذرد.

ایشان سپس با اشاره به رد صلاحیت های گسترده توسط شورای نگهبان آن هم در سالی که به عنوان اتحاد و ملی و انسجام اسلامی نام گذاری شده است، معنای «التزام عملی به اسلام» را مورد سوال قرار دادند که چطور التزام عملی به یک دین تشخیص داده می شود؟ آیا صرفا با خواندن نماز و روزه و کار های یومیه در دین است؟

آیت الله منتظری همچنین با اشاره به برخی خاطرات خود گفتند: ما از اول انقلاب گفتیم استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی. یعنی آزادی مردم . آزادی مردم در رای دادن . در حرف زدن . اما این ها نمی گذارند مردم کسی را که دوست دارند و به او اعتماد دارند انتخاب کنند. ما ابتدای انقلاب گفتیم شورای نگهبان باشد که انتخابات سالم تر و آزاد تر برگزار شود اما امروز نمی دانم بگویم این انتخابات است یا انتصابات.

ایشان همچنین با اشاره به مقتضیات زمان گفتند:امروز عصر رادیو و تلویزیون و اینترنت و ماهواره است و مردم آزادی می خواهند. چرا نباید مراسم مهندس بازرگان برگزار نشود.

این فقیه عالیقدر با انتقاد از وضعیت اقتصادی مردم گفتند: اقتصاد از پایه های مهم یک مملکت می باشد اما چندی است که اقتصاد در این مملکت مغفول مانده است .

ایشان با تقدیر از اعضای نهضت آزادی گفتند که هر طور که شده حرف خود را بزنید اما لزوما نباید حرف ها را با تندی بیان کرد.

آیت الله منتظری با ذکر خاطره ای از دکتر یزدی گفتند: زمانی که من با امام در پاریس بودم می خواستم حرفی خصوصی به امام بزنم و دکتر یزدی هم در اتاق بود. امام گفت حرفت را بزن ایشان خودی هستند و به این ترتیب اعتماد خود را به دکتر یزدی ابراز داشتند.

0 نظرات: