۱۱:۲۲ bamardum 0 نظر

اگر محمد لطیف اعدام شود، مسئولیتش با نماینده یونیسف در ایران است

محمد لطیف، جوان ۱۷ ساله‌ای که سه سال پیش در یک نزاع خیابانی فرد دیگری را به قتل رسانده، از سوی دادگاه به اعدام محکوم شده. به گفته شیرین عبادی، وکیل او، حکم اعدام تأیید شده و در حال حاضر منتظر تأیید رئیس قوه قضائیه است.

مصاحبه با شیرین عبادی‌، وکیل محمد لطیف:

دویچه وله: خانم عبادی، یک بار دیگر یک کودک در ایران به اعدام محکوم شده است. محمد لطیف موکل شماست. اگر ممکن است بفرمایید جرمش چه بوده؟

شیرین عبادی: پدر محمد لطیف به دفتر من مراجعه کرد و درخواست کمک کرد. پسر او حکم اعدامش متاسفانه تایید شده بود و او از من درخواست کرد که با مراجعه به مراجع بین‌المللی، به یونیسف، به سازمان ملل متحد مانع از اجرای این حکم بشوم. و من ضمن این کارهایی که کردم، در عین‌حال از آقای شاهرودی هم درخواست کردیم که مانع از اجرای این حکم بشوند. زمانی که این پرونده در جریان بود، پزشکی قانونی گواهی کرده بود که محمد لطیف به بلوغ عقلی نرسیده و بر همین اساس چند نفر از روحانیون بلندپایه‌ی ایران هم گواهی داده بودند که اگر کسی به بلوغ عقلی نرسد، نمی‌توان در مورد او حکم قصاص صادر کرد. متاسفانه دادگاه به هیچ یک از این دلایل توجه نکرد و حکم اعدام او را صادر کرد و با تاسف بیشتر حکم اعدام هم قطعی شده و پرونده الان در مرحله‌ی استیذان است، رفته پیش آقای شاهرودی که امیدواریم آقای شاهرودی توجه کنند به این نکات و جلوی اجرای حکم را بگیرند.

غیر از نامه‌ای که گفتید به آقای شاهرودی نوشته‌اید، در سطح بین‌المللی فکر می‌کنید چه کاری می‌شود انجام داد که شاید بشود جلوی اعدام این کودک را گرفت؟

مهم‌ترین وظیفه در اینجا برعهده‌ی یونیسف است. خصوصا من یونیسف ایران را از همین بلندگو مورد خطاب قرار می‌دهم. این بچه اگر اعدام بشود مسئولیت مستقیم‌اش با رییس یونیسف ایران است. او باید توجه بکند که اجازه ندهد چنین احکامی اجرا بشود.

چقدر امیدوار هستید که این حکم اعدام اجرا نشود، حالا به هر ترتیبی نقض بشود یا اینکه حداقل برای مدتی متوقف بشود؟

من امیدوارم که این حکم اجرا نشود و از همین تریبون اعلام می‌کنم اگر این حکم اجرا بشود، مسئولیت مستقیم‌اش با نماینده‌ی یونیسف در ایران است. برای اینکه من کتبا به آنها گزارش دادم، پرونده را فرستادم پیش‌شان و آنها نباید اجازه بدهند که چنین احکامی اجرا بشود.

آیا از نظر حقوقی، اینها این توانایی را دارند، این قدرت اجرایی را دارند که جلوی حکم را بگیرند؟

آنها توانایی‌های زیادی دارند، کمک‌های زیادی به دولت ایران می‌کنند. این کمک‌ها بر مبانی تعهدات بین‌المللی دولت ایران هم هست. دولت ایران به کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک پیوسته و متعهد اجرایش شده است و یونیسف ایران بایستی دولت ایران را مواخذه کند که چرا علی‌رغم تعهدات بین‌المللی اجازه می‌دهد که حکم اعدام برای افراد کمتر از ۱۸ سال صادر و اجرا بشود. من تکرار می‌کنم، امیدوارم یونیسف این پیام من را بشنود. اگر محمد لطیف اعدام بشود، مسئولیت‌اش را من به گردن یونیسف می‌گذارم که به تعهدات خودش عمل نمی‌کند و از دولت ایران مواخذه نمی‌کند.


خودسوزي راننده شرکت‎ ‎واحد

خبر بستري شدن و جراحي چشم منصور‏‎ ‎اسانلو درحالي منتشر شد که رسانه هاي داخلي و مطبوعات از انعکاس ‏اخبار اعتراض هاي‎ ‎کارگري و همچنين فعالان سنديکايي منع شده اند و خبرگزاري ايلنا، تنها خبرگزاري که طي ‏سال هاي گذشته اخبار مربوط به اعتراضات کارگري را منتشر مي کرد، با شکايت دولت توقيف شده است.‏
با اين حال هنوز اخبار کارگران و اعتراضات کارگري، اگرچه در ابعاد کمتري، انتشار مي يابد. در همين راستا ‏روز گذشته سايت‎ ‎خبري دسترنج خبر داد که:"يک راننده شرکت واحد درمقابل هيات نظارت بر خصوصي سازي ‏شرکت‎ ‎واحد واقع در ميدان پاستور دست به خودسوزي زده و بر اثر شدت جراحات وارده جان خود‎ ‎را از دست ‏داده است." اين کارگر که يکي از رانندگان‏‎ ‎اتوبوس هاي خصوصي شرکت واحد بوده است پس از مراجعه مکرر به هيات ‏نظارت بر خصوصي‎ ‎سازي، به دليل مشکلات اقتصادي و معيشتي دست به خودسوزي زده است‏. مرگ اين راننده و همچنين ادامه‎ ‎بازداشت منصور اسانلو دبير سنديکاي کارگران شرکت واحد درحالي است که ‏بسياري از رانندگان شرکت واحد اتوبوسراني تهران‏‎ ‎و حومه پس از اعتراضات سنديکايي خود طي سال هاي 84 ‏و 85 ،بازداشت و از کار اخراج و با مشکلات فراوان معيشتي‎ ‎مواجه شده اند.‏ در همين ارتباط همسر اسانلو به‎ ‎سايت خبري دسترنج گفته است که: "منصور اسانلو روز پنجشنبه گذشته با ‏نظارت ماموران از‎ ‎زندان اوين به بيمارستان لبافي نژاد منتقل شد و هم اکنون حال عمومي او خوب‏‎ ‎است".‏


0 نظرات: