چند خبر

۱۱:۲۶ bamardum 1 نظر

تغییرات پر دامنه در رده های بالای سپاه

محمد محسن سازگارا رئیس مرکز تحقیقات معاصر در آمریکا معتقد است که این تغییرات نشانگر تحکیم قدرت کنترل و تصمیم گیری گروهی در سپاه پاسداران است که دیدگاه های "بیت رهبری" و فرزند آیت الله خامنه ای را نمایندگی می کند. همین گروه که به انتخاب محمود احمدی نژاد به مقام ریاست جمهوری کمک کردند امروز با او مخالفند و مانع انتخاب دوباره وی خواهند شد. این تحلیل گر سیاسی می گوید تمرکز قدرت در دست این فرماندهان جدید، سپاه و بسیج را بیش از پیش به اهرم فشار علیه نیرو های ناراضی در داخل ایران یعنی دانشجویان،زنان و کارگران تبدیل می کند. هراس از تهدید داخلی همان ترس از بروز "انقلابات مخملی" است.

منبع : راديو فرانسه

ده ها دانشجو درزندان یا محروم از تحصیل

50 دانشجو در زندان و 70 دانشجو در کمیته ی انضباطی، این بیلان کاری دولت محمود احمدی نژاد ‏در دانشگاهها تنها طی یکی دو ماه اخیر است»، این جمله را مهدی عربشاهی از اعضای شورای مرکزی ‏دفتر تحکیم وحدت به خبرنگار روز می گوید.‏و همه اینها به جز سه دانشجوی پلی تکنیک که به رغم صدور حکم تبرئه و آنگونه که محمد علی دادخواه ‏می گوید «با لجاجت مسئولین در زندان مانده اند» و سه دانشجوی کرد که از سخنرانان تجمع 18 آذر ‏دانشگاه تهران بودند[سهراب کریمی،فرشاد دوستی پور و جواد علیزاده]، بقیه ی دانشجویان بازداشتی ‏متعلق به طیف چپ جنبش دانشجویی که اکثرا از «گروه دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب» هستند. ‏بازداشت این دانشجویان از 11 آذر ماه آغاز شده و تا امروز نیز ادامه داشته است. این دانشجویان تصمیم ‏داشتند در 13 آذر برنامه ای به مناسبت روز دانشجو برگزار کنند، که از دو روز پیش از آن، بازداشت ‏چهره های سرشناس این جریان دانشجویی آغاز شد.مهدی عربشاهی هم ادامه ی این بازداشتها را نشانه ی عزم حاکمیت برای سرکوب فعالین دانشجویی می ‏داند و می افزاید:"متاسفانه گویا برخی نهادها تصمیم ندارند رویه ی خود رانسبت به دانشگاه تغییر دهند و ‏همچنان بنا را بر سرکوب و برخورد نهاده اند، اینگونه است که دانشجویان یا بازداشت می شوند و یا ‏محروم از تحصیل."‏رشید اسماعیلی، فعال دانشجویی دانشگاه علامه نیز در گفتگو با خبرنگار روز ضمن انتقاد از سکوت ‏گروههای مختلف سیاسی در قبال سرکوب دانشجویان این برخوردها را در "ادامه و در واقع اجرایی ‏کردن استراتژی انقلاب فرهنگی دوم" می داند و می گوید:" انقلاب فرهنگی دوم تفاوتش با انقلاب ‏فرهنگی اول این است که تدریجا اتفاق می افتد، یعنی ما می بینیم که حکومت به تدریج و از طریق کمیته ‏های انضباطی و نهادهای امنیتی با بازداشت فعالین دانشجویی و محروم کردن آنها از تحصیل، رفته رفته ‏دانشگاهها را تصفیه می کند، تصفیه ی اساتید نیز که از طریق اخراج و بازنشستگی اجباری، پیش از این ‏آغاز شده است. در واقع انقلاب فرهنگی دوم در حال روی دادن است و اگر بی توجهی های داخلی و بین ‏المللی به سرنوشت دانشگاه و دانشجویان در ایران تداوم یابد، حکومت خود را به زودی برای ضربه ی ‏نهایی به دانشگاه آماده خواهد کرد.

دبیر کل سازمان معلمان 19 بهمن به زندان می‌رود

نوروز: شعبه 36 دادگاه تجدید نظردر میان ناباوری معلمان حکم سه سال حبس تعزیری «علیرضا هاشمی» دبیرکل سازمان معلمان ایران را تایید کرد. این سنگین‌ترین حکمی است که تاکنون برای یک فعال حقوق معلمان صادر شده است. حکم قطعی زندان روز 19 دیماه به «فریده غیرت» وکیل متهم ابلاغ شده است. به گفته وکیل، اگر تلاش برای توقف حکم به نتیجه نرسد روز 19 بهمن ماه ، دبیر کل سازمان معلمان باید به زندان برود. هاشمی دراین‌باره به خبرنگار نوروز گفت: به اتفاق وکیلم موضوع را از طریق دفتر نظارت وپیگیری ریاست قوه قضائیه پیگیری می‌کنم وتقاضای ملاقات با سرپرست آموزش وپرورش را کرده‌ام تا در خصوص این پرونده وسایر پرونده‌های قضایی معلمان با ایشان گفتگو کنم. تاکنون شعب دادگاه انقلاب احکام زندان بین 3 تا 5 سال برای فعالان صنفی صادر کرده‌اند اما در همه موارد به دلیل وضعیت اجتماعی متهمان این احکام به حالت تعلیق درآمده‌اند. هاشمی درجریان ناآرامی‌های اسفند ماه سال 85 دستگیر وحدود 20 روز در بند 209 بازداشت بود. دبیرکل سازمان معلمان ایران علاوه بر اتهام شرکت در تجمعات صنفی معلمان اتهام دیگری نیز در پرونده خود دارد وآن اعتراض به سوالات موهن «آزمون ضمن خدمت فرهنگیان در اسفند 85» است. دبیرکل سازمان معلمان ایران با تاکید براینکه «هنوز به اتهام او در پرونده سوالات موهن رسیدگی نشده»، موضوع پرونده خود را صرفا اعتراضات صنفی می داند ومی‌گوید: عناوین اتهامات همان است که در پرونده سایر فعالان صنفی آمده است. اما حکم صاده در مورد من تعلیق نشده است ومن علت آن را نمی‌دانم.
هاشمی در پایان با اشاره اینکه «اعتراضات معلمان برای اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری بود»، افزود: لایحه مدیریت را چهار سال به تعویق انداختند. حالا هم که به صورت قانون درآمده، آن را تا سال 88 به تعلیق درآورده‌اند وبه جای اجرای قانون، فعالان صنفی را مجازات می‌کنند.

احتمال استعفای متکی بخاطر سفیر ایران در ایتالیا

اختلاف بر سر فراخوانی سفیر ایران در ایتالیا موجبات نارضایتی شدید وزیر امور خارجه را فراهم آورده است.

به گزارش "الف"، تصمیم وزیر امور خارجه در مورد فراخوان سفیر ایران در ایتالیا و ممانعت دولت از این امر، موجبات نارضایتی شدید وی را فراهم آورده و منوچهر متکی تهدید کرده است که بر سر این موضوع ممکن است استعفای خود را تقدیم دولت کند.ماجرا از آنجا آغاز شده است که منوچهر متکی به دلیل نارضایتی از عملکرد سفیر ایران در ایتالیا، ابوالفضل زهره وند، تصمیم به فراخوان وی به ایران و جایگزینی شخص دیگری به جای او داشته است که این امر با مخالفت دولت مواجه می شود.دولت، دلیل مخالفت خود را روابط نزدیک زهره وند با ریاست جمهوری ایتالیا اعلام کرده است.منابع آگاه از احتمال استعفای متکی و تعیین سرپرست جدید برای این وزارتخانه خبر می دهند. از مجتبی هاشمی ثمره به عنوان سرپرست احتمالی وزارت خارجه نام برده می شود.

گازگرفتگی طی 9 روز جان 87 نفر را در ایران گرفت

بنابر آماری که از سازمان پزشکی قانونی ایران نقل شده، طی روزهای ششم تا چهاردهم ژانویه (شانزدهم تا بیست و چهارم دی) که این کشور در سرما و کمبود گاز کم سابقه ای فرورفته بود، 87نفر بر اثر مسمومیت ناشی از گاز جان خود را از دست داده اند. بنابر این آمار، 57 نفر از قربانیان مرد و سی نفر از آنان زن بوده اند. تعداد زیادی از شهروندان ایرانی نیز طی همین مدت بر اثر گازگرفتگی به بیمارستان انتقال یافته اند .دلیل این گازگرفتگیها، استفاده از وسائل گرمایشی غیراستاندارد، بسته شدن لوله های بخاری و نداشتن کلاهک روی دودکش بخاریها اعلام شده است. در پی بارش برف سنگین و افت شدید دما در ایران، استفاده از وسائل گازسوز افزایش بیشتری پیدا کرد و به نظر می رسد بسیاری از شهروندان به وسائل غیراستاندارد روآوردند. گاز گرفتگی بر اثر استنشاق گاز منواکسید کربن رخ می دهد که رنگ و بو ندارد و اکسیژن خون را مصرف می کند و مانع رسیدن اکسیژن به مغز و بافتها می شود و افراد را از پای در می آورد. این گاز به دلیل سوختن ناقص بخاری و آبگرمکنهای نفتی و گازی، چراغهای خوراک پزی و ذغال ایجاد می شود و فوق العاده سمی و کشنده است. از نشانه های گاز گرفتگی، سردرد، سرگیجه، استفراغ، کاهش سطح هوشیاری است و فرد گاز گرفته در نهایت به حالت اغما می رود.

منبع : بي بي سي

1 نظرات:

ناشناس گفت...

salam.
weblageton sangine. ba sorate dial up kamel baz nemishe.
feaghat khabarresaniye in weblog?