گزيده اخبار

۱۱:۱۷ bamardum 0 نظر

بستن دهان مخالف سیره اموی است

كدیوردر سخنانش پس از آنكه به ذكر یاد دانشجویان و فعالان سیاسی دربند پرداخت، در باب «نقش نهضت حسینی در استبدادستیزی» سخن گفت. وی اظهار داشت: در هیچ یك از كلمات امام حسین (ع) واژه استبداد به كار نرفته است؛ اما از زمان قیام او تا امروز همواره یاد حسین، ظلم‌ستیزانه و استبدادستیزانه بوده است. اما چگونه است كه مردم همواره از این حركت چنین تلقی‌ای داشته‌اند؟ علت این است كه قیام حسین یك بعد استبدادستیز داشته است. امام حسین (ع) علیه حاكم وقت، قیام و امر به معروف و نهی از منكر كرد. وی افزود: اگر بپذیریم ظلم و عدالت، هیچ یك واژه‌های درون‌دینی نیستند، مردم با عقل خود می‌فهمند كه ظلم و عدالت چیست و برای درك آن نیازی به مراجعه به شریعت وجود ندارد. بر این اساس وقتی چیزی را ظالمانه دیدند، فطرت و ذاتشان به حركت می‌افتد و اگر هم دینی داشته باشند و آن دین در این باره مباحثی داشته باشد، این دین تشدیدكننده حركت می‌شود و از این رو سخن از عدالت و ظلم ارشادی است. عقل انسان مستقل از شریعت می‌تواند ظلم را درك كند و خرد است كه می‌فهمد.

سرنوشت قرار داد الجزایر چه خواهد شد؟

محمد الحاج محمود معاون وزارت امورخارجه عراق می گوید: موضوع مذاکرات آینده ایران و عراق ، ترسیم مرزهای دریائی و تعیین نقاط مرزی است که به قول اواز سال هزار و نهصد و بیست و پنج مورد بررسی قرار نگرفته است. این مقام عراقی می گوید، تغییراتی که پس از جنگ ایران و عراق بوجود آمده است نیز باید مورد بررسی قرار گیرد .دکتر علی رضا نوری زاده روزنامه نگار وکارشناس مسائل عربی در لندن می گوید "بسیاری شخصیت ها در رهبری عراق می گویند، زمانی که حکومت اسلامی، شاه سابق ایران را خائن به منافع ملی ایران می داند و در بغداد مخالفان صدام حسین قدرت را در دست دارند، چرا نباید قراردادهای قبلی مورد باز نگری قرار گیرند؟

منبع : راديو فرانسه

ممانعت از نبش قبر و برگزاری مراسم يادبود دانشجوی سنندجی

نوروز: تقاضای نبش قبر مرحوم «ابراهیم لطف‌اللهی» دانشجوی رشته حقوق دانشگاه پیام نور كه در بازداشتگاهی در سنندج به طور مشكوكی به قتل رسیده است، هنوز با پاسخ روشنی مواجه نشده است.

جلال جلالی‌زاده دبیر شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان کرد و عضو شورای مركزی جبهه مشاركت، با اعلام این خبر به خبرنگار نوروز گفت: روز یكشنبه خانواده مرحوم لطف‌اللهی و وكیل آنها نامه‌ای را به منظور شكایت از به خاك سپردن پنهانی فرزندشان و تقاضای نبش قبر او به دادستانی سنندج داده‌اند. دادستان هم آن نامه را به بازپرسی ارجاع داد، اما بازپرسی از پذیرش آن خودداری كرد.وی افزود: همچنین قرار بود مجلس یادبودی برای این دانشجو در مسجد ادب سنندج برگزار شود كه متاسفانه ازآن ممانعت به عمل آمد.

منشور زنان در تدارک سالی جدی

در گرد هم آئی فعالان " منشور زنان " مباحثی مثل تبعیض حقوقی علیه زنان در قوانین خانواده ، موانع مشارکت زنان در فعالیت های سیاسی ، سهمیه بندی جنسیتی در کشور و زنان و صلح مورد بحث قرار گرفت. اخیرأ گروهی از فعالان جنبش زنان که به قصد تدوین منشور زنان گرد آمده اند ، در حالی که دومین سال فعالیت خود را آغاز می کنند در یک گرد هم آئی در تهران موضوع مطالعات خود را عرضه کردند تا بر پایه آن منشور سال آینده را تدوین کنند. موضوع زنان و صلح از جمله محور هائی بود که در این گرد هم آئی مورد بحث قرار گرفت. در برنامه پژ واک جامعه ، از خانم مرضیه مرتاضی لنگرودی مسئو ل کمیسیون زنان و صلح در باره وظایف این نهاد و علل پیدائی آن پرسیده ایم.

منبع : راديو فرانسه

آغاز به كار سايت«دسترنج»

سایت دسترنج به آدرس www.dastranj.ir به جمع رسانه های اينترنتي کشور پیوست. مدیر این سایت در گفتگو با نوروز گفت: این سایت با مشی اصلاح طلبانه و در جهت اطلاع رسانی شفاف در فضای نه چندان مناسب کنونی راه اندازی شده است.
وی افزود: کوشش می کنیم که در آستانه انتخابات حساس مجلس هشتم، با شفاف سازی فضای جامعه، به وظیفه اصلی روزنامه نگاران مبنی بر اطلاع رسانی دقیق به جامعه عمل کنیم. مدیر سایت دسترنج مشی اصلی سایت را بررسی مسایل مبتلابه جامعه کارگری دانست و افزود: در کنار مسایل جامعه کارگری که متاسفانه امروزه در رسانه ها مغفول مانده است، سعی خواهیم کرد تا مسایل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی روز جامعه را نیز مورد کنکاش قرار دهیم.

ردصلاحیت تمامی نامزدهای عضو مشاركت و مجاهدین انقلاب

نوروز: «عبدالله ناصری» سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان، اخبار رسیده را حاكی از ردصلاحیت گسترده نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات مجلس در تهران و شهرستانها عنوان كرد.

ناصری در گفتگو با خبرنگار نوروز تصریح كرد: بر اساس اخبار رسیده، اعضای جبهه مشاركت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و همینطور نمایندگان مجلس ششم كه در این دوره از انتخابات ثبت‌نام كرده بودند، رد صلاحیت شده‌اند.وی این اخبار را «نشان‌دهنده جدی بودن دغدغه‌ها و نگرانی‌های خاتمی دانست كه پنج شنبه گذشته مطرح شده بود. وی گفت: ردصلاحیت‌های گسترده نشان می‌دهد كه نگرانی‌های خاتمی واقعی بوده است نه فضاسازی و غوغاسالاری. بنابراین، الان آقایان ردصلاحیت‌كننده باید به فكر پاسخ مناسب برای این اقدام باشند.ناصری در مورد واكنش ائتلاف اصلاح‌طلبان به ردصلاحیت‌های گسترده و اینكه «آیا این ائتلاف تصمیم به عدم شركت در انتخابات خواهد گرفت؟»، گفت: این مساله بررسی خواهد شد. الان منتظریم تا نتایج بررسی صلاحیت‌ها رسما اعلام شود.

0 نظرات: