سکوت یا اعتراض به آزادی‌های به ناحق مسلوب شده ؟

۱۳:۳۲ bamardum 0 نظر

سکوت یا اعتراض به آزادی‌های به ناحق مسلوب شده ؟


حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از پنجاه روز غیبت در نماز جمعه تهران بسیار بحث برانگیز شده است .او که در صدر دو نهاد مهم مجمع تشخيص مصلحت نظام و خبرگان رهبري قرار دارد از سوی محمود احمدی نژاد رییس دولت نهم به جانبداری از میر حسین موسوی در جریان انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و مال اندوزی متهم شد . هاشمی که زمانی او را دومین شخصیت جمهوری اسلامی می نامیدند در دیداری با جمعی از خانواده های بازداشت شدگان از وقایع پس از انتخابات ابراز نارضایتی کرد. اکنون بسیاری منتظرند ببیند چه موضعی در خطبه های نماز جمعه تهران اتخاذ خواهد کرد.


میرحسین موسوی، که مشروعیتی برای دولت برآمده از دهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری قائل نبوده و بر ابطال انتخابات پافشاری می‌کند، اعلام کرده است که به دعوت هواداران خود پاسخ مثبت گفته و در نماز جمعه شرکت خواهد کرد. به نظر می‌رسد که آقای موسوی بدین‌شکل با پاسخ مثبت دادن به دعوت معترضان، بار دیگر بر اعتراض خود تاکید کرده است.

به گزارش سایت دویچه وله موسوی در بیانیه‌ اش به روشنی بر قصد سیاسی خود برای شرکت در نماز جمعه، در جهت رسیدن به "آزادی‌های به ناحق مسلوب شده" تاکید کرده است.


حسن یوسفی اشکوری، پژوهشگر مسائل دینی در پاسخ به این پرسش که انتظار از هاشمی رفسنجانی برای تغییر در ساختار قدرت چقدر واقع‏بینانه است بیان کرد : " آن چه که مسلم است، آقای هاشمی رفسنجانی از معترضان بسیار جدی به آقای احمدی‏نژاد و دولت او است ، طبیعی است که آقای هاشمی به شدت ناراضی و ناخرسند است؛ هم به اعتبار دفاع از شخصیت فردی خود و هم به اعتبار دفاع از طیف هم‏فکران و تا حدودی هم‏پیمانانش. اما به نظر من، ایشان نمی‏تواند کار زیاد جدی و مؤثری انجام بدهد. چرا که در موقعیت بسیار دشواری قرار گرفته است. اگر موضع صریح و روشن منتقدانه‏ای بگیرد، باید از سمت‏های خود استعفا بدهد یا اساساً کنارش خواهند گذاشت " .


اشکوری نماینده سابق مجلس در دوره اول در مصاحبه با رادیو زمانه با اشاره به عدم تداوم حرکت بینابینی هاشمی، تایید انتخابات را با مواضع او سازگار ندانسته و افزود : " ولی با همه‏ی این حرف‏ها، چنین می‏شود تصور کرد که آقای هاشمی سرانجام به نوعی سازش می‏رسد و برای حفظ ظاهر هم که شده، سکوت خواهد کرد. اما این به معنای آن نیست که این بحث‏ها در آینده، جدی نشود یا آقای هاشمی رفسنجانی نتواند نقش‏های جدی‏تری در آینده بازی کند."


این روحانی خلع لباس شده استراتژي هاشمی در این مقطع را عبور از بحران با سکوت و آرامش پیش بینی کرد و اظهار داشت : " در چشم‏انداز کوتاه‌مدت، نه می‏توان از آقای هاشمی رفسنجانی انتظار زیادی داشت و نه ایشان حاضر است دست به ریسک بزرگی بزند که به مرگ و زندگی او مربوط است. فکر می‏کنم شرایط فعلی آن قدر حاد است که اگر ایشان بخواهد با رهبری و نظام مقابله کند، به مرگ سیاسی و احتمالاً فیزیکی او منجر خواهد شد . "


محمد هاشمي‌رفسنجاني رئيس دفتر سياسي حزب كارگزاران سازندگي در گفتگو با ایلنا در خصوص علت سكوت هاشمي‌رفسنجاني بعد از تحولات انتخاباتي گفت: اين موضوعي است كه مردم مكررا از ما سوال مي‌كنند و توقع دارند ايشان كه در بحران‌ها به كمك مردم آمده و بحران‌هاي نظام را حل كرده‌اند و مشكلات را از ميان برداشته‌اند و جزء اصلي‌ترين اركان نظام هم بودند امروز هم فعال شوند ولي شايد شرايط زماني، امكانات و توانايي‌ها با گذشته فرق كرده ولي معتقدم بايد براي بازگرداندن اعتماد مردم هزينه‌هايي پرداخت.


عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص اقامه نماز جمعه اين هفته توسط هاشمي‌رفسنجاني و بازتاب‌هاي اين موضوع در رسانه‌ها و افكار عمومي گفت: مردم منتظر برگزاري نماز جمعه توسط آقاي هاشمي بودند و پيش‌بيني مي‌شود استقبال خوبي صورت گيرد.


فاطمه راكعي عضو جبهه مشاركت ايران اسلامي حضور‌ هاشمي در نماز جمعه در اين وضعيت مأيوس كننده را مايه اميد تلقي کرد و افزود: هاشمي رفسنجاني در صدر دو نهاد مهم يعني مجمع تشخيص مصلحت نظام و خبرگان رهبري حضور دارد بنابراين وظيفه دارد به ابهامات مردم نسبت به اعمال غيرقانوني كه در اين انتخابات انجام شد، پاسخ دهد و مقصران را معرفي نمايد.


عضو جبهه مشاركت از هاشمی به عنوان شخصیت دوم نظام نام برد و بیان کرد: ايشان در روز جمعه بايد بگويند كه آيا بر اتفاقات پس از انتخابات صحه مي‌گذارند يا خير، مردم مي‌خواهند واكنش ‌هاشمي به توهين‌هايي كه عليه ملت صورت گرفت، چيست؟


حجت الاسلام قدرت الله علیخانی عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس در پاسخ سئوال پارلمان نیوز که پیش‌بینی شما از اظهارات هاشمی در مورد انتخابات و حوادث پس از آن در نماز جمعه چیست ؟ گفت:" بار اصلی این نظام و انقلاب بر دوش مردم بوده و امروز نیز مردم پشتوانه این نظام هستند و آقای هاشمی در سخنان خود قطعا منافع مردم و حقوق حقه آنها را در نظر خواهد گرفت " .


علیخانی نماینده مردم قزوین در مجلس هشتم با تاکید براینکه پیش بینی‌ می‌شود نماز جمعه این هفته، نماز جمعه‌ای تاریخی باشد، تصریح کرد :" پیش‌بینی من این است که آقای هاشمی از اصل نظام انقلاب حقوق مردم و رهبری دفاع خواهند کرد ".


بیژن نامدار زنگنه عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از افراد نزدیک به موسوی در فعالیتهای انتخاباتی اخیر هم در پاسخ به سؤالی در خصوص شرکت در نماز جمعه این هفته تهران گفت: " انشاءا..ما همه در نماز جمعه این هفته تهران که به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار می شود شرکت خواهیم کرد و با استفاده از فرصتی که شارع مقدس با این نماز سیاسی برای ما فراهم کرده است بار دیگر با امواج سبزحضورمان ، برشعورسیاسی،عدالت خواهی،مردم سالاری وضرورت احیای مجدد راه امام راحل تاکید خواهیم کرد ".


علی شکوری‌راد، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی، طی یادداشتی در وب‌سایت نوروز، بر اهمیت سیاسی شرکت در نماز جمعه این هفته به امامت اکبر هاشمی رفسنجانی تاکید کرده و نوشت « ارعاب و اقسام تضییقات رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی و نیز مواجه بودن با ممانعت از اجتماعات ، معترضان را بر آن داشته است از این فرصت برای انجام یک حرکت سیاسی استفاده نموده و با شرکت در نماز جمعه پیام اعتراضی خود را با حضور انبوه خود تکرار نمایند. "


محمد نبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با ایلنا اظهار داشت : " گفت‌وگوهایی برای آغاز رفاقت و همکاری برای کارآمدی دولت صورت گرفته است. ما بارها گفته‌ایم که حساب رقابت در داخل خانواده انقلاب با حساب کسانی که خارج از این خانواده به دشمنی با آن مشغولند، کاملاً جدا است. ما باید حساب براندازان را از منتقدین علاقمند به نظام جدا کنیم و با هر کدام با زبان خودشان سخن بگوییم.


وی با اشاره به تحرکات در داخل و خارج گفت: برخی همچنان بر طبل بی‌مهری به رای اکثریت می‌کوبند؛ این یک تهدید جدی علیه جمهوریت نظام است.


دبیر‌کل حزب موتلفه اسلامی در مورد نماز‌جمعه این هفته به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی، اظهار داشت: رفتار حساب نشده برخی جریان‌های سیاسی در این مسائل کلان اعتقادی جامعه، می‌تواند اثرات منفی داشته باشد. سنگر نماز جمعه متعلق به رهبری وامت اسلام است. باید حریم، حرمت واحترام آن را از همه جهات محفوظ داشت و مستقل از جناح‌های سیاسی، احزاب و گروه‌ها ، فقط به عنوان تریبون انقلاب از آن استفاده نمود.


به گزارش روز احمد خاتمی یکی از اعضای مجلس خبرگان که خود در نماز جمعه هفته گذشته مسئولان دولت کودتا را به برخورد شدید با دستگیرشدگان حوادث اخیر خوانده و از لزوم تنبیه "اغتشاشگران" سخن گفته بود، خواستار رعایت احترام كسانی شد كه در نظام اسلامی خدمتگزار بوده اند و افزود : " در هرحال باید به آینده نگاه كرد و ضمن ترسیم گذشته باید همه برای ساختن ایرانی سربلند تلاش كنیم. كدورت‌های ایام انتخابات فراموش شود و محبت و همدلی جایگزین آن شود كه برای سربلندی ایران اسلامی راهی جز این نداریم."


مجتبی شاکری یکی از اعضای ارشد جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی حضور هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه را "اقدامی نسنجیده" توصیف کرده و بیان کرد: " بهتر بود‌هاشمی به‌صورت مكتوب با نمازگزاران مكاتبه می‌كرد و نظرات خود را می‌گفت. شاید حضور‌هاشمی بدون فراهم كردن مقدمات سنجیده نباشد . "


عضو جمعیت ایثارگران و از حامیان سرسخت احمدی نژاد دلیل این موضع گیری را "مشکل ساز" بودن مواضع انتخاباتی هاشمی رفسنجانی ذکر کرده و گفته است: "مواضع انتخاباتی‌هاشمی اصلا خوب نبوده است كه از آن جمله می‌توان به نامه‌ای كه ایشان خطاب به مقام معظم رهبری نوشتند، اشاره كرد. این نامه شاید تهدیدآمیز یا دعوت به نافرمانی مدنی تلقی شود كه واكنش‌جامعه را برانگیخت."


رجا نیوز نیز با انتشار نامه ای با عنوان "جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران" خواستار "حرام " اعلام کردن اقدام علیه دولت محمود احمدی نژاد از سوی هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه شد و نوشت: "اثبات همسنگری امروز و دوستی فردای شما برای نظام اسلامی در این است که جریان نفاق را که بخشی از آن در لوای نام و سابقه شما پنهان شده است، رسوا ساخته و با اعلام مواضع صریح، پرده از فتنه پیچیده نفاق بردارید."


شبکه خبری ایران (وابسته به موسسه دولتی ایران) با انتشار خبری پیش بینی کرد که : "نماز گزاران این هفته به هاشمی رفسنجانی اعتراض خواهند کرد."


منبع : وبلاگ با مردم

0 نظرات: