ابراز نگرانی شش محقق مستقل سازمان ملل و سران گروه هشت از وقایع ایران

۱۰:۵۵ bamardum 0 نظر

ابراز نگرانی شش محقق مستقل سازمان ملل و سران گروه هشت از وقایع ایران

ابراز نگرانی سران گروه هشت نسبت به حوادث پس از انتخابات ایران در پایان نخستین روز نشست خود در حالی صورت می گیرد که روند بازداشت ها در ایران ادامه دارد و شش محقق مستقل سازمان ملل به دنبال مجوز برای ورود به ایران هستند .

رهبران کشورهای آلمان، ایالات متحده، ایتالیا، بریتانیا، ژاپن، فرانسه، کانادا و روسیه در بیانیه‌ای نسبت به حوادث پس از انتخابات ایران ، خشونت ماموران حکومتی در ایران علیه معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ، دستگیری روزنامه‌نگاران و شهروندان خارجی ، انکار هولوکاست از جانب محمود احمدی نژاد اعتراض نمودند و برای حل بحران هسته‌ای ایران یک فرصت سه‌ماهه تعیین کردند.

سران گروه ۸ از جمهوری اسلامی خواستند، پیشنهادهایی را که تا کنون برای حل بحران هسته‌ای مطرح شده‌اند بپذیرد.

به گفته‌ی نیکولا سارکوزی‌، رئیس جمهور فرانسه، آنها تا آخر ماه سپتامبر به ایران فرصت داده‌اند، برای حل بحران هسته‌ای چاره‌اندیشی کند. سارکوزی تاکید کرد: «اگر تا آن زمان پیشرفتی حاصل نشود، ما ناچاریم تصمیمات جدیدی اتخاذ کنیم».

انکار فاجعه‌ی هولوکاست از جانب محمود احمدی نژاد یکی دیگر از موضوعاتی بود که سران گروه هشت در حاشیه‌ی ضیافت شام به آن پرداختند. آنها در بیانیه‌ی روز چهارشنبه‌‌ی خود، انکار هولوکاست را محکوم نمودند.

در پی اعلام نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران ، بازداشت گسترده چهره های سیاسی اصلاح طلب حامی میر حسین موسوی و مهدی کروبی و احزاب و تشکل هایی چون نهضت آزادی ، ملی مذهبی ها ، دانشجویان و طیف وسیع تری از چهره های مطبوعاتی ، فعالان حقوق بشر ، وکلای دادگستری و چهره های مستقل توسط نهادهای نظامی امنیتی آغاز گشت . اعتراض های گسترده ای در شهر های مختلف ایران و بازداشت مردم عادی بر حجم این بازداشت ها افزود .

بازداشت هایی که تا روز چهارشنبه 17 تیر ادامه داشته و در تازه ترین آن محمد علی دادخواه وکیل دادگستری و از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر، ملیحه دادخواه، سارا صباغیان، بهاره دولو و امیر رئیسیان توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت شده اند و بیم آن می رود امروز پنج شنبه 18 تیر ماه در سالگرد واقعه کوی دانشگاه تهران تعداد افراد بازداشت شده افزایش یابد .

در این حال شش محقق مستقل سازمان ملل مانوئلا کارمنا کاسترلیو از اسپانیا، فیلیپ الستون از استرالیا، فرانک لا رو از گواتمالا، مانفرد نوواک از اتریش، مارگارت سکاگیا از اوگاندا و سانتیاگو کورچوئرا از مکزیک با انتشار بیانیه مشترکی خواستند که درخواست های دارندگان مجوز سازمان ملل برای ورود به ایران جهت انجام تحقیقات مستقل بین المللی در باره وضعیت جاری را بپذیرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است : " "مبانی قانونی به کار گرفته شده برای بازداشت خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر، حامیان اپوزیسیون و ده ها تظاهرکننده همچنان نامشخص است."

در ادامه بیانیه که توسط سازمان ملل در ژنو منتشر شد آمده است: "آزادی بیان و تجمع مسالمت آمیز همچنان (در ایران) تضعیف می شود و وضعیت مدافعان حقوق بشر بیش از پیش لغزنده است. تحقیقات مستقل درباره اقدامات نیروهای امنیتی هنوز انجام نشده است."

این کارشناسان سازمان ملل در زمینه هایی چون شکنجه، اعدام و بازداشت که به شورای حقوق بشر سازمان ملل گزارش می دهند دولت ایران را ترغیب کردند "تعهدات خود تحت قوانین بین المللی برای حفاظت از حقوق بشر در این کشور را محترم بشمارد."

پیشتر نیز ده تن از برندگان جایزه صلح نوبل با انتشار بیانیه ای از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته بودند هر چه سریع تر نماینده ای را برای بررسی وضع حقوق بشر در ایران به این کشور بفرستد.

پیش از آن نیز گروه های حقوق بشر، دبیر کل سازمان ملل را ترغیب کرده بودند که برای بررسی اوضاع به خصوص درباره وضعیت زندانیان سیاسی به ایران برود یا نماینده ای به آن کشور اعزام کند.

سازمان دیده بان حقوق بشر روز چهارشنبه از ادامه بازداشت و نحوه برخورد با بعضی از رهبران اصلاح طلبان و معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران به شدت انتقاد کرد.

این گروه در بیانیه ای مقام های امنیتی ایران را به بازجویی های خشن و طولانی، ضرب و شتم، محرومیت از خواب و تهدید به شکنجه برای گرفتن اعترافات دروغین از بازداشت شدگان متهم کرد.

این در حالی است که ، رئیس دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معتقد است با افشای چهره نفاق جدید ، انقلاب اسلامی از خطر بزرگی به سلامت عبور کرده و حداقل ۲۰ سال بیمه شده است .

یدالله جوانی می گوید آنچه در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری رخ نمایاند و نظام اسلامی و مردم مسلمان و انقلابی ایران را چند روزی به زحمت انداخت، نتیجه کاری فشرده و چندین ساله دو جریان بیرونی و داخلی برای تغییر نظام دینی با محوریت ولایت فقیه در ایران بود.

به گفته رئیس دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی "دست دروغگویان واقعی و کسانی که به دنبال فریب مردم بودند اعم از احزاب و گروه های سیاسی و همچنین شخصیت های سیاسی که در قالب رجل سیاسی رخ نمایانده بودند و تا سطح نامزدی برای تصدی جایگاه ریاست جمهوری ارتقا پیدا کرده بودند برای مردم رو گردید."

منبع : وبلاگ با مردم

ذشد

0 نظرات: