دانشجو و حرمت دانشگاه ، مسئله این است

۲۱:۲۰ bamardum 0 نظر

دانشجو و حرمت دانشگاه ، مسئله این است


فرهاد رهبر: پس از ورود نیروی انتظامی به کوی مطلع شدم .


فرهاد رهبر: در آن شب از ابتدا تا انتهای قضیه در محوطه خوابگاه‌هاي كوي دانشگاه حضور داشتم .


تعرض به دانشگاه و دانشجو در این آب و خاک به صورت یک روال درآمده و هر دولتی ضرب و شتم و زندانی کردن دانشجو و دانشگاهیان را به نظاره می نشیند آنچه که جدا از خسارت های معنوی ، روحی ، مالی و متاسفانه جانی این حوادث موجب ایجاد نگرانی است عدم محاکمه مقصران اصلی وقایع از این دست و تکرار آن است .


پس از تشکيل کميته حقيقت ياب که قرار بود ماجراي حمله به کوي دانشگاه و مجتمع مسکوني نمايندگان و مجتمع سبحان را بررسي کند وزرای اطلاعات و کشور براي سومين بار حاضر نشدند به دعوت نماينده های مردم در مجلس پاسخ مثبت دهند و در نهايت مسوولان اطلاعاتي و امنيتي به گفته علي عباسپور رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات از کميته حقيقت ياب خواستند بيش از اين تحقيقات و بررسي هاي خود را ادامه نداده و نتايجي را که تاکنون به دست آورده اند به مسوولان مربوطه ارائه داده و پرونده هاي کنوني را مختومه کنند.


در واکنش به این اظهارات محسن کوهکن سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد : " کار این هیات زمانی تمام می شود که گزارش خود را از اغتشاشات اخیر تهیه و آن را ارایه کند و پیگیری‌های بعدی این گزارش در دستور قضایی و قانونی قرار گیرد " .


کوهکن دلیل حضور نیروهای انتظامی در کوی دانشگاه را درخواست فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران اعلام کرد .
فرهاد رهبر به فاصله کمتر از یکساعت از این سخنان ، در گفتگو با خبرگزاری مهر در تاریخ 9 تیر اظهار داشت : " ورود نیروی انتظامی به کوی دانشگاه تهران با اجازه و درخواست من نبوده و اظهارات این نماینده مجلس را به شدت تکذیب می‌کنم ".


ایشان افزود : "من پس از ورود نیروی انتظامی به کوی از جریان اطلاع پیدا کردم و در صحنه حاضر بودم اما درخواستی مبنی بر ورود نیروی انتظامی نداشتم " .


اما چند روز بعد در مصاحبه با خبرنگار ایلنا در تاریخ 12 تیر در پاسخ به این پرسش که گفته مي شود مسئولان كوي دانشگاه در شب حادثه، در‌آن محل حضور نداشتند بیان کرد : " من و مسئولين مربوطه در‌آن شب از ابتدا تا انتهاي قضيه در محوطه خوابگاه‌هاي كوي دانشگاه حضور داشتيم وصبح بعد از واقعه نيز من اولين كسي بودم كه به خوابگاه دختران و پسران رفتم، ولي طبيعتا در هنگام واقعه با توجه به فضاي خشونت آميز حاكم و زد و خوردهايي كه صورت مي‌گرفت، امكان ورود به ميدان و گفت‌وگو يا دعوت به آرامش وجود نداشت " .


رهبر با اشاره به انتشار اخبار و روايت‌هاي گوناگون از حمله به خوابگاه دانشجويان گفت: عده‌اي مي‌خواهند در دل مردم و جوانان رعب و وحشت بيندازند كه ناشي از يك عمليات رواني ساماندهي شده و مشخص هم نيست دنبال چه چيزي مي گردند.


پیش از این رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز صدور مجوز برای ورود ماموران نیروی انتظامی به کوی دانشگاه توسط دانشگاه تهران را تکذیب کرده و گفته بود:" نیروی انتظامی با مجوز شورای تامین وارد کوی شده است".


صفرعلی براتلو معاون سياسي استاندار تهران در خصوص اظهار نظر علي عباسپور ،رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس که پيشتر از مصوبه شوراي تامين استان تهران براي ورود نيروي انتظامي به كوي دانشگاه خبر داده بود اظهار داشت : " ابتدا عباسپور باید خود پاسخگو باشد که بر اساس چه مدارکی و مطالبی این اظهار نظر را کرده است. "


وي با بیان اینکه از این مصوبه اطلاعی ندارد ، افزود : " ریاست شورای تامین برعهده استاندار است ، بهتر است از خود وی سوال شود ".


در حالی که تنش میان رییس دانشگاه تهران ، نیروی های امنیتی انتظامی و نمایندگان مجلس در روزهای گذشته افزون گشته است . 78 دانشمند جهان با انتشار دادخواستی از مبارزات دانشگاهيان ايران پشتيبانی کرده و خواستار پايان خشونت در عرصه‌ی دانشگاه‌های ايران شدند .


پرفسور گرجی یکی از ۷۸ دانشمند جهان در گفتگوی با صدای آلمان (دویچه وله) بیان داشت : " از زمان تاسیس اولین دانشگاه مدرن ایران در سال 1313 تا به حال دانشگاه ها بارها مورد حمله‌ی نيروهای پليس يا نيروهای انتظامی به انحای مختلف قرار گرفته است . اگر به حافظه‌ی تاريخی‌مان برگرديم، 16 آذر ۱3۳۲ و شهادت سه دانشجو که از آن پس روز دانشجو نام گرفت را قطعا به یاد خواهیم آورد . نمونه ديگر سال ۱۳۵۷ در زمان انقلاب و بعد از آن ۱۸ تير1387 و حمله لباس شخصی ها به خوابگاه دانشجويان و اين آخرين نمونه که حدود دوازده روز پيش، اتفاق افتاد.


ایشان ضمن اظهار نگرانی از تکرار تعرض به محیط مقدس دانشگاه هدف از انتشار این دادخواست را توقف حمله به دانشگاه دانست و اظهار کرد : " همان طور که می‌دانيد حريم هر جايی را متولی‌اش نگه می‌دارد و متاسفانه از آنجايی که ما متولی‌ها، ما کسانی که در دانشگاه‌ها استاد هستيم، هيچ وقت نتوانستيم واکنش صحيح و دقيقی را از خودمان نشان بدهيم همين مسئله باعث شده است که اين به صورت روال معمولی دربيايد و هيچ کس به آن توجه کافی نکند. بهرحال من تصميم گرفتم که اين دفعه يک واکنش بين‌المللی را نسبت به اين حرکات شروع بکنيم و به آن کسانی که اين کار را می‌کنند بفهمانيم که کار بسيار زشت و بدی را می‌کنند. نه تنها از ديد خود مردم ايران، بلکه از ديد کل دنيا. انشااله اين حرکت را ادامه خواهيم داد تا اين که به توقف اين حملات و توقف اين ديد که می‌شود اصلا به يک دانشگاه حمله کرد، برسيم " .

منبع: وبلاگ با مردم

0 نظرات: