آیا دولت احمدی نژاد توان تصاحب کرسی عضویت شورای امنیت را دارد ؟

۲۰:۰۲ bamardum 0 نظر

آیا دولت احمدی نژاد توان تصاحب کرسی عضویت شورای امنیت را دارد ؟
جمهوری اسلامی ایران درتلاش برای تصدی کرسی غیردائمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد است . تلاشی که با سرکوب و بازداشت سران احزاب مخالف و تظاهر کنندگان خیابانی معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ، ایراد اتهام مداخله به غرب و رسانه های خارجی ، ایجاد محدودیت در فعالیت خبرنگاران خارجی در ایران ، بازداشت 2 کارمند ایرانی سفارت بریتانیا در تهران به اتهام اقدام بر علیه امنیت ملی بی ثمر مانده است .


عضویت دوساله اندونزی یکی از دو سهمیه غیردائمی کشورهای آسیایی در شورای امنیت سازمان ملل متحد به پایان نزدیک می شود ، جمهوری اسلامی ایران و ژاپن دو نامزد تصدی این کرسی هستند .

در این خصوص رجب صفراف کارشناس مسایل ایران در روسیه معتقد است با توجه به عضویت 115 کشور در جنبش غیر متعهد ها و حق داشتن نماینده ای در شورای امنیت و اعتبار بالای ايران در ميان کشورهاي عضو جنبش غيرمتعهد، ایران از شانس زيادي براي کسب حمايت اين کشورها براي عضويت در شوراي امنيت سازمان ملل متحد برخوردار است .

ایشان در گفتگو با بخش روسي راديو بي بي سي عضویت غیر دائمی ایران به عنوان نماینده جهان اسلام را عادلانه می داند و با انتقاد از عملکرد شوراي امنيت سازمان ملل متحد از اصرار ايران برای تغییر در شورای امنیت به منظور بهبودي عملکرد آن خبر می دهد .

وی ایران را داراي سياست مستقل دانست و اظهار داشت : " ايران نيز همانند روسيه خواستار اصلاحات جدي در شوراي امنيت سازمان ملل متحد است " .

در این حال مايکل برلست استاد دانشگاه آمريکايي استنفورد معتقد است جنبش غيرمتعهد هيچ تاثيري بر انتخاب اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد ندارد و کشور ژاپن با استناد به اين که 15 درصد بودجه سازمان ملل را تامین می کند از شانس بیشتری برخوردار است .

اما وقایع اخیر ایران دولت آمریکا که در پی گفتگوی مستقیم با ایران بوده است را مجبور به اتخاذ لحنی سخت تر در قبال این کشور کرده است و اتحادیه اروپا نیز فراخواندن سفرای خود از تهران و مسئله عدم صدور ویزا برای برخی از مقامات ایرانی را مدنظر قرار داده است .

دیمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه که اخیراً در نشست سازمان همکاری شانگهای از احمدی نژاد استقبال علنی کرد اما از ارسال پیام تبریک خصوصی به مناسبت پیروزی وی در انتخابات ، نظیر آنچه قبلاً برای رهبران پاکستان و افغانستان ارسال کرده بود ، خودداری کرد ولی در عین حال در روز شنبه ایجاد تحریم های بیشتر علیه ایران را سازنده ندانست .

سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه ی روسیه نیز در پایان ماه ژوئن در نشست گروه هشت اعلام کرده بود که طرح منزوی کردن ایران اشتباه است .

در خاورمیانه نیز مقامات اردن در هفته گذشته ، مجوز فعالیت دو خبرگزاری ایرانی در آن کشور را لغو کردند و بر اساس گزارش ها، سلطان عمان نیز در پی نا آرامی های متعاقب انتخابات 22 خرداد، سفر خود به ایران را لغو کرد. محمود احمدی نژاد نیز درهفته گذشته دعوت قذافی برای سفر به لیبی جایی که قرار بود برای سخرانی در نشست کشورهای آفریقائی حاضر شود را لغو کرد .

باید منتظر ماند و دید آیا کشورهای خواهان تغییر و اصلاحات اساسی در سازمان ملل می توانند عضویت غیر دائمی ایران به ریاست محمود احمدی نژاد که مشروعیتش از سوی احزاب و رقبای انتخاباتی و مردم ایران تایید نشده است را در شورای امنیت سازمان ملل بپذیرند .

منبع : وبلاگ با مردم

0 نظرات: