بازداشت ها به دراویش و جبهه ملی ها رسید

۱:۱۷ bamardum 0 نظر

بازداشت ها به دراویش و جبهه ملی ها رسید


در طی دیروز و امروز تعدادی از اعضای جبهه ملی ، 5 تن از دراويش سلسله نعمت اللهی گنابادی و عکاس روزنامه ارمنی آلیک بازداشت شدند .


به گزارش خبرگزاری هارنا ، آقای عباس زارع حقيقی از دراويش سلسله نعمت اللهی گنابادی و خدمه مزار متبرک سلطانی بيدخت ( آرامگاه اقطاب و بزرگان دراويش گنابادی ) ظهر روز سه شنبه ۳۰ تيرماه بازداشت شد . همچنین خانم هاجر طاهری ، و آقايان حميد و علی پاياب ، آقای عزيز الله صفری که همسر فرزندان و بستگان مرحوم حسين پاياب يکی از دراويش سلسله نعمت اللهی گنابادی که روز يکشنبه ۲۸ تير ماه ۱۳۸۸ به رحمت ايزدی پيوست و پیکرش در مزار سلطانی بيدخت به خاک سپرده شده است از جمله بازداشت شدگان هستند .


شبکه بهداشت شهرستان گناباد به دستور محرمانه فرمانداری و اداره اطلاعات طی بخشنامه ای دفن اموات در مکان مزار سلطانی را ممنوع اعلام نموده است از همان زمان تا کنون کراراً ، نيروهای امنيتی با دفن اموات در مزارسلطانی بيدخت مخالفت می کنند .


در ادامه بازداشت های صورت گرفته در طی دیروز و امروز عکاس روزنامه ارمنی آلیک نیز دستگیر شد .
این عکاس قصد عکس برداری از تجمع گروهی از ارامنه و خانواده های کشته شدگان حادثه سقوط هواپیمای توپولف، که در جلوی دفتر مرکزی شرکت هواپیمایی کاسپین در تهران تجمع کرده بودند را داشت .


در این تجمع که علاوه بر شهروندان ارمنی تهران، تعدادی ایرانیان غیر ارمنی نیز شرکت داشتند، از وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشوری خواسته شده است که نتایج حادثه سقوط هواپیما را مشخص و مقصر حادثه را اعلام کنند.
همچنین شاهدان عينی از بازداشت دهها نفر در روز سه شنبه در میدان هفت تیر خبر داده اند.


به گفته یکی از اعضای جبهه ملی ایران حسین عزت زاده و اصغر فنی پور اعضای شورای مرکزی، حسین مجتهدی، علی قادری، حمید مجتبایی، حسین ریاحی، و کمیلیان از اعضای جبهه ملی روز سه شنبه در میدان هفت تیر بازداشت شدند.


این عضو جبهه ملی تصریح می کند: حداقل بیست نفر دیگر از مردم نیز دستگیر شدند اما چون تجمع به خبابان های اطراف کشیده شد احتمالا افراد دیگری نیز در این خیابان ها بازداشت شده اند.


تجمع روز سه شنبه به مناسبت گرامیداشت ۳۰ تير ۱۳۳۱ برگزار شده است. جبهه ملی ایران دعوت کرده بود به مناسبت این روز پس از تجمع در میدان هفت تیر ، با اتوبوس به قبرستان کشته شدگان تحولات ملی شدن نفت در ابن بابویه حرکت کنند.


مرتضي تمدن استاندار تهران و رئيس شوراي تامين استان در حاشيه مراسم اختتاميه جشنواره طنين ايثار در پاسخ به پرسشي در خصوص شمار دستگيرشدگان روز گذشته عنوان كرد: موارد خاصي از بازداشت طي روز گذشته نداشته‌ايم و شمار افراد بازداشت شده نيز تك رقمي است.


انتشار این اخبار در حالی صورت می گیرد که اعتصاب غذای دهها تن از روشنفکران، هنرمندان، فعالان سياسی و مدافعان حقوق بشر روز چهارشنبه در مقابل ساختمان سازمان ملل متحد در نیویورک آغاز شد و قرار است سه روز ادامه یابد.


پيشتر، ۲۶ تن از روشنفکران، فعالان سياسی و مدافعان حقوق بشر از جمله عبدالعلی بازرگان، حسين بشيريه، نيره توحيدی، فاطمه حقيقت جو، کاظم علمداری، منصور فرهنگ، احمد کريمی حکاک، مهرانگيز کار، اکبر گنجی و مهرداد مشايخی و شمار ديگری از هنرمندان و نویسندگان ایرانی چون رضا براهنی، گوگوش، ابی، منيرو روانی پور، شهريار قنبری و شاهين نجفی نيز در روزهای اخير اعلام کرده بودند که در اين اعتصاب غذا شرکت خواهند کرد.


در اين ميان، ده ها تن نيز حمايت خود را از اين حرکت اعتراضی ابراز داشته اند.


در ابتدا اعتصاب غذا مورد حمایت افرادی چون طاهر احمدزاده، يرواند آبراهاميان، مهرزاد بروجردی، شهرنوش پارسی پور، عبدالکريم سروش، علی کشتگر، محسن مخملباف، رضا معينی، اکبر موسوی خوئينی ها و حسن يوسفی اشکوری قرار گرفت وپس از آن نيز چهره های سرشناسی همچون نوام چامسکی، نوسینده سرشناس آمریکایی، و رابرت ردفورد، هرنپیشه هالیوود، حمايت خود را از اين حرکت اعتراضی اعلام کرده اند.


در همين حال، ۲۶ تن ديگر از اساتيد دانشگاه، فعالان مدنی و مديران گوگل نيز روز دوشنبه با انتشار بيانه ای به جمع حاميان اعتصاب غذای سه روزه پيوستند.


از جمله اين افراد، مارتا نسبام، جوشوا کوهن، عباس ميلانی، بتسی کوهن و جوآن لاندی هستند.


منبع : با مردم

0 نظرات: