نگاه خبرگزاری روسی و فرانسوی به تحولات ایران

۱:۱۸ bamardum 0 نظر

نگاه خبرگزاری روسی و فرانسوی به تحولات ایران

خبرگزاری روسی ریانووستی نماز جمعه هفته گذشته تهران را مبارزه برای سمت رهبری دانسته و آن را " آغاز شاخه جدیدی از مبارزات بر سر حکومت در ایران " نامید .

خبرگزاری ریانووستی نوشت : " روش کلیدی که رفسنجانی از آن استفاده کرد مقایسه عملکرد پیامبر اسلام (ص) و "آیت الله خامنه ای "رهبر کنونی انقلاب اسلامی است . رفسنجانی یادآوری کرد که پیامبر و آیت الله خمینی بنیانگزار جمهوری اسلامی همواره به رای مردم نگاه می کردند وی مستقیما به دولت حمله نکرد اما به روشنی فهماند که آیت الله خامنه ای مشخصا بر اساس اصول پیامبر و امام خمینی عمل نمی کند " .

خبرگزاری روسی افزود : " این سخنرانی را می توان بعنوان آغازی برای مسابقات تبلیغاتی جدید اما این بار نه ریاست جمهوری بلکه انتخابات رهبر جدید برای ایران محسوب کرد .

این خبرگزاری خطبه های نماز جمعه را بلندپروازی های سیاسی هاشمی دانست و نوشت : " معلوم شد که وی همه تلاش های لازم را برای آنکه آیت الله خامنه ای را در پست رهبری تغییر دهد، بکار خواهد بست. ضمنا احتمال می رود که برخی به نفع آقای رفسنجانی در میان معترضین این شایعه را مطرح می کنند که آیت الله خامنه ای قصد دارد پسر خود را جانشین خویش سازد " .

در آخر ریانووستی منجی رجال مذهبی عالیرتبه ایران را هاشمی دانسته و از آن به عنوان فرصت " خوب" یاد کرد.
سایت فارسی رادیو فرانسه نیز به بررسی سخنان روز دوشنبه آیت الله علی خامنه ای رهبری ایران و علی اکبر هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه پرداخته و آن را زورآزمائی رفسنجانی با خامنه ای نامیده است .

رادیو بین المللی فرانسه منظور هشدار آیت الله علی خامنه ای به نخبگان کشور را هاشمی رفسنجانی دانسته چرا که هاشمی در خطبه های نماز جمعه از تردید ها و بی اعتمادی های به وجود آمده پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در بیست ودوم خرداد سخن گفته و ضمن هشدار در مورد این وضعیت خواهان آزادی دستگیرشدگان در جریان سرکوب تظاهرات مردم شده و درعین حال از تأیید نتایج انتخابات و تأیید پیروزی احمدی نژاد سخنی به میان نیاورده است .

رادیو فرانسه انتشار بخشی از خاطرات مربوط به سال‌های مبارزه و مجاهدت‌های هاشمی رفسنجانی در پیش از انقلاب و با تیتر های چون " ترس برای ما معنایی ندارد ، برای هر نسل امتحانی در راه است ، مسائل اجتماعی و مرتبط با مردم مهمترین آزمون است " که در سایت شخصی هاشمی آمده است را واکنشی غیر مستقیم به سخنان روز دوشنبۀ رهبر جمهوری اسلامی ایران خواند و با ذکر پرسشی از سعید مدنی، پژوهشگر و فعال ملی مذهبی در تهران مبنی بر اینکه در مبارزه و زورآزمائی رفسنجانی با آیت الله خامنه ای، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از پشتیبانی چه روحانیون و نهاد هائی برخورداست و این زورآزمائی چه تأثیری بر جنبش اعتراضی مردم خواهد گذاشت به پاسخ های عنوان شده پرداخت : " هاشمی رفسنجانی در سن هفتادوپنج سالگی به کمال پختگی سیاسی خود رسیده است و به عنوان یک روحانی معتدل و محافظه کار از پشتیبانی مراجع و روحانیون سنت گرائی برخوردار است که ترجیح می دهند روحانیان و نهاد روحانیت از قدرت سیاسی فاصله داشته باشد وسفرهای اخیر به قم و مشهد در همین راستا صورت گرفته است " .

این پژوهشگر مسائل ایران اضافه می کند که رفسنجانی علاوه بر نفوذی که میان روحانیون دارد، در سی سال اخیر در مراحلی حساس همچون دوران جنگ با نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و نظامی نیز روابطی تنگاتنگ داشته و سال ها نمایندۀ شخص آیت الله خمینی در شماری از آن ها بوده است و به همین سبب هم اکنون چه در سطوح بالا و چه در بدنۀ این نهادها نیز هواداران خود را دارد.

از نظر سعید مدنی شواهد نشان می دهد که هاشمی رفسنجانی به سیاست کنونی خود در ارتباط با مسائل جاری کشور ادامه خواهد داد وقصد عقب گردی در این مورد را ندارد و به همین دلیل اقدامات او در آینده بر جنبش اعتراضی یا به گفتۀ او "جنبش سبز" مردم ایران تأثیر های مثبتی خواهد داشت.

منبع : خبرگزاری ریانووستی و خبرگزاری بین المللی فرانسه

0 نظرات: