کوروش یا انتفاضه!

۱:۲۶ bamardum 0 نظر

پس از چراغ سبز نشان دادن احمدی نژاد به دولت مصر مصری ها در نخستین واکنش خواستار آن شدند که نام خیابان خالد اسلامبولی در تهران تغییر کند و تصویر وی نیز که بر یکی از دیوارهای آن خیابان است برداشته شود و گفتند که با این کار نود در صد مشکلات آنان با دولت ایران حل می شود. شورای شهر پیشین تهران در پی تغییر نام یکی از خیابان های قاهره که به نام پهلوی بود تصویب کرد که نام "انتفاضه" را جای گزین خالد اسلامبولی کنند.جالب این جاست که مصری ها در پی تغییر نام پهلوی نام آن را "مصدق" نام نهادند.مصدقی که حتا نام یک کوچه ی بن بست هم در ایران به نام او نیست در حالی که نام کاشانی در بیش تر شهرهای ما بر خیابان ها نام گذاری شده است ولی معلوم نیست که مصدق اصلا در مورد ملی شدن صنعت نفت چه کاره بوده است؟ جالب تر این جاست که نام افراد غیر ایرانی که حتا بعضا ملیت آنان را هم نمی شناسیم چه رسد به روش و منششان.بر بسیاری از خیابان های اصلی تهران وجود دارند:محمد علی جناح ، خالد اسلامبولی ، حکیم ، پاتریس لومومبا ، سیمون بولیوار.
در فرهنگ جهان هر گاه سخن از ایران و پیشینه ی درخشانش به میان می آید نخستین نامی که آورده می شود نام "کوروش" است و پادشاهی هخامنشی که از دید تاریخ شناسانی هم چو گیرشمن و کریستنسن بزرگ ترین تمدن جهان در حکومت آنان شکل گرفت.حکومتی از مصر تا هندوستان از عدالت تا انسانیت آن هم 2500 سال پیش تر،آن چیزی که امروزه تنها در کشورهایی بسیار کوچک در بخشی از اروپا انجام می شود.
نام او همیشه یاد آور حقوق بشر و انسان دوستی است او حتا در برابر کسانی که در برابر حکومت ایران گستاخی نشان می دادند تنها آنان را سر جای خویش می نشاند و از گرفتن انتقام خودداری می کرد وآن را کاری نکوهیده و غیر انسانی می دانست. در زمان پادشاهان دیگرهخامنشی هم چو:داریوش بزرگ و خشایارشا نیز این رویه ادامه داشت.هیچ خانه ای خراب نشد پس از هیچ یک از پیروزی ها شهری سوخته نشد و فضایی برای زور و تزویر فراهم نشد.او که در تورات و قران از او به نیکی یاد شده است و هیچ تاریخ نگار و تاریخ شناسی تاکنون از وی گزارشی غیر انسانی گزارش نکرده است حتا هرودت که خود روحیه ای ایرانی ستیز داشته است.چه خوب بود به جای نام انتفاضه،که با آن بوی خون و مرگ فضا را پر می کند و هیچ نشانی از بشر نیست چه رسد به بخشش و گذشت، نامی را برمی گزیدیم که پیشینه و افتخار ما و بلکه جهانیان است.به راستی شایسته است انتفاضه ای که پشتوانه ی عقلی-انسانی-دینی آن بسیار سست است و هیچ هم خوانی با فرهنگ ما ندارد بر خیابان های ما نهاده شود؟مگر مشکل فلسطین سرزمین های پس از 1967 نیست؟آیا باز پس گیری این مناطق با خود کشی-دیگر کشی(عملیات انتحاری)محقق می شود؟ آن هم با کستن کسانی کسانی که هیچ شناختی در مورد دیدگاه یا ملیتشان ندارند و تنها جرمشان این است که مسافر یا مقیم کشوری هستند که دولتش بخشی از کشوری دیگر را اشغال کرده است.
این مدعیان که دعوی دینشان شهره ی آفاق است و دیگران و خود را به غیر انسانی ترین شکل می کشند آیا در برابر مرگ صدام 3روز عزای عمومی در فلسطین اعلام نکردند؟قدس از دیدگاه آنان اسلامی است یا عربی؟ مسلمان بودنشان از روی اعتقاد است یا تعصب عربی؟
اگر ما به انسانیت و ایران و اسلام اعتقاد داریم و می پذیریم که گوشت و خونمان از آب و خاک این سرزمین است کوچک ترین کارمان این است که نام این خیابان را به نام "کوروش بزرگ" نام نهیم و فراموش نکنیم که بزرگان زیادی موجب این شده اند که ما امروزه به تمدن خویش افتخار کنیم افرادی که شاید با بعضی از تبلیغات سوء، امروزه در پندار جمعی ما نکوهیده باشند ولی واقع امر چیز دگریست و تنها نیاز به تورق تاریخ دارد.
محمد كاظمي :ادوار نيوز

0 نظرات: