پاسخ دولت: پرونده سازي براي 226 معلم

۱:۱۷ bamardum 1 نظر

اسفنديار صفاري
همزمان با افزايش فشارهاي امنيتي بر فرهنگيان شرکت کننده در تجمعات اعتراضي چند ماه اخير، يک مقام مسئول خبر داد وزارت آموزش پرورش براي 226 تن از معلمان، تشکيل پرونده داده و در صدد برخورد با آنهاست.
تعدادي از معلماني که در تجمع 18 ارديبهشت بازداشت و روانه اوين شدند کماکان در بازداشت به سر مي برند و امروز نيز براساس احضار دادسراي انقلاب محمود بهشتي بازرس کانون صنفي معلمان بايد به دادگاه انقلاب مراجعه کند.حامد واعظ تقوي سخنگوي انجمن مستقل فرهنگيان نيز به گفته همکارانش از روز شنبه ناپديد شده و تاکنون خبري از وي در دست نيست.
انتقام گيري وزير از فرهنگيان
يک هفته پس از ناکام ماندن استيضاح محمود فرشيدي وزير آموزش و پرورش، وي و همفکرانش خط و نشان کشيدن براي فرهنگيان معترض را آغاز کرده اند. در همين ارتباط مديركل دفتر هماهنگي هيأت‌هاي رسيدگي به تخلفات اداري وزارت آموزش و پرورش ديروز گفت: "حدود 226 پرونده در كل كشور در ارتباط با تجمعات اخير معلمان تشكيل شده‏‏ است".
فتاح ختار، در حاشيه نشست منطقه‌اي هيأت‌هاي بدوي رسيدگي به تخلفات اداري كاركنان آموزش و پرورش در مشهد به خبرنگاران گفت: "با همكاري رؤساي سازمان‌هاي آموزش و پرورش استانها، همچنين تعداد بسيار محدودي كه شايد كمتر از40 نفر در سطح كشور باشند، به استناد ماده 13 قانون رسيدگي به تخلفات اداري، درارتباط با تجمعات اخير برخورد مديريتي صورت گرفت".
وي در خصوص نوع برخورد مديريتي گفت: "اين افراد به مدت 3 ماه، آماده به خدمت شدند كه در مدت اين سه ماه به پرونده‌هاي آنان رسيدگي مي‌شود".
فتاح ختار درخصوص حداقل و حداكثر مجازات درنظر گرفته شده، براي معلمان شرکت کننده در تجمعات صنفي از انفصال دائم نيز خبر داد و گفت: "به استناد ماده 9 قانون تخلفات اداري براي فرد متخلف درمجموعه نظام اداري دولت مي‌توان مجازات‌هايي از سبك‌ترين آن بدون درج در پرونده تا انفصال كامل از خدمات دولتي صادر كرد".
اين مقام وزارت آموزش و پرورش افزود: "دايره مجازات اين افراد طيف وسيعي را شامل مي‌شود و علت عدم درج در پرونده نيز به اين خاطر است كه در روند ارتقاي شغلي فرد تأثير منفي نداشته باشد، البته به شرط اينكه حكم انفصال از خدمات دولتي براي وي صادر نشود".
به گفته وي تاکنون مقدمات اوليه رسيدگي‌ها "تقريبا" انجام شده اما هنوز رأي قطعي صادر نشده است: "با توجه به اينكه رسيدگي به پرونده، مراحل خاص ابلاغ اتهام، تشكيل پرونده و دفاع متهم را دارد، صدور راي قطعي به طول مي‌انجامد".
وي که يک هفته پس از جستن وزير آموزش و پرورش از استيضاح سخن مي گفت، به خبرنگاران گفت که قبل از استيضاح نيز اين وزارتخانه قصد داشت با معلمان شرکت کننده در تجمعات صنفي برخورد کند اما مدعي شد که به خاطر هفته معلم "صحيح نبود با متخلفان در اين هفته برخورد شود و خاطره تلخي در اذهان آنها باقي بماند؛ لذا پيگيري‌ها با كمي تاخير مواجه شد".
اين مقام وزارت آموزش و پرورش در عين حال فرهنگيان شرکت کننده در تجمعات صنفي را تهديد هم کرد:"بايد مسببان اصلي اين قضايا را شناسايي و با افرادي كه مخل نظم اجتماعي هستند، قاطعانه برخورد كرد".وي از فرهنگيان معترض با عنوان "متهم" سخن گفت و افزود: "برخورد با متهمان بر اساس ماده 12 و 13 قانون تخلفات اداري صورت گرفته و رسيدگي به اين تخلفات، از اختيارات وزير آموزش و پرورش و معاونان وي است".
برخورد امنيتي با معلمان
به موازات پرونده سازي اداري براي 226 تن از فرهنگيان، فشار نهادهاي امنيتي بر معلمان نيز کماکان ادامه دارد.روز چهارشنبه 2 خرداد 86، محمود بهشتي لنگرودي، بازرس کانون صنفي معلمان تهران براساس احضار دادگاه انقلاب بايد به معاونت امنيتي دادسراي انقلاب مراجعه کند.
کانون صنفي معلمان ايران از محمود بهشتي به عنوان معلمي نامبرده که بارها بخاطر دفاع از حقوق آموزش و پرورش احضار، تهديد و زنداني شده است.وي روز ۲۳ اسفند 85 همراه شمار بسياري از معلمان دستگير و راهي بند ۲۰۹ زندان اوين شد و نوروز را نيز در سلول انفرادي به سر برد. او پس از 16 روز بازداشت با وثيقه 30 ميليون توماني آزاد شد.
نيروي انتظامي روز 18 ارديبهشت نيز با حمله به تجمع معلمان در ميدان بهارستان و برخورد خشونت آميز با تجمع کنندگان ۲۲ نفر از معلمين را بازداشت کرد. اکبر رئيس زاده دبير منطقه ۲ تهران، مصطفي قهرماني گل دبير منطقه ۱۲ تهران، منصور عبدالحميدي دبير منطقه ۹ تهران، يوسف غلامرضايي دبير منطقه ۴ تهران، اکبر اکبري دبير منطقه ۴ تهران، احمد قنبري دبير منطقه ۴ تهران، سعيد تديني دبير منطقه ۱۳ تهران، رضا عبدي دبير منطقه ۱۸ تهران، اسماعيل رسولخاني دبير ناحيه ۲ رباط کريم، منصور ميرزايي دبير يزد، مجتبي ابطحي دبير خميني شهر اصفهان، همت شعباني دبير کرمانشاه، غلامرضا شيرواني دبير فلاورجان، عباس موسوي دبير ساري، و 5 معلم زن از جمله ثريا دارابي، طيبه ميرزايي و صفري از جمله معلماني بودند که در اين روز بازداشت و روانه بند 209 شدند.
در همان روز در مشهد نيز ماموران دو فرهنگي ديگر به نام هاي نجف آبادي و رجبي را بازداشت کردند.از ميان معلمان بازداشت شده تعدادي با قرار وثيقه آزاد شدند اما کانون صنفي معلمان خبر داده که 15 تن از معلمان بازداشتي همچنان در بند 7 زندان اوين به سر مي برند و به دليل صدور وثيقه هاي سنگين 40 تا 200 ميليوني امکان آزادي آنان سلب شده است.
يک معلم ناپديد شد
روز سه شنبه خبر ديگري نيز از سرکوب فرهنگيان انتشار يافت. تشکل هاي صنفي معلمان خبر دادند که حامد واعظ تقوي، سخنگوي انجمن مستقل فرهنگيان از روز شنبه 20 فروردين ناپديد شده و علي رغم مراجعات خانواده وي به ستاد خبري وزارت اطلاعات و زندان اوين خبري از وي بدست نيامده است. نزديکان اين فعال صنفي احتمال مي دهند که وي به بند 209 زندان اوين منتقل شده باشد.وي يکي از شرکت کنندگان در اعتراض معلمان در مقابل مجلس شوراي اسلامي بود

1 نظرات:

ناشناس گفت...

حامي واعظ تقوي درست است .

نه حامد .