چند خبر

۰:۴۴ bamardum 0 نظر

جايزه هيات داوران کن به پرسپولیس

-سرانجام فیلم جنجالی 'پرسپولیس' که ایرانيان هوادار دولت به مخالفت شديد با نمايش آن در فستیوال کن دست زده بودند، سازنده خود مرجانه ساتراپی را در هنگام توزيع جوايز شصتمين جشنواره کن به بالای سن برد تا به عنوان فیلمسازی از فرانسه، جایزه ویژه هیئت داوران شصتمین جشنواره فیلم کن را به طور مشترک با کارگردان مکزیکی به دست آورد. و همان جا اعلام داشت که اين جايزه را به ايرانيان تقديم می کند.
اولین کار سینمایی خانم ساتراپی با همکاری ونسان پارونو، ساخته شده و مبنای آن کتاب مصوری است که این گرافیست ایرانی مقیم فرانسه چند سال پیش آن را بر اساس تجربه سال های زندگی خودش در ایران خلق کرد. . دیگر برنده امسال جایزه ویژه هیئت داوران فیلم روشنایی خاموش اثر کارلوس ریگاداس از مکزیک بود.
جایزه ویژه هیئت داوران پس از 'نخل طلا' و 'جایزه بزرگ'، عموما به عنوان سومین افتخار جشنواره کن شناخته می شود. در جشنواره امسال نخل طلا به یک فیلم رومانیایی با نام چهار ماه، سه هفته و دو روز رسید و جایزه بزرگ نیز به مزرعه سوگوار از ژاپن اهداء شد.
پيش از آن که نام مرجانه ساتراپی به عنوان برنده جایزه هیات داوران مطرح شود در بيش تر خبرها و گزارش ها از ايران به عنوان غایب بزرگ کن سخن می رفت و حتی از تحريم ايران هم نوشته شده بود. و اين دومين سالی است که از سيتمای پرتلالو ايران که درخشش بیست سال اخيرش را تا اندازه مديون جشنواره کن و کارهای موفق عباس کیا رستمی و محسن مخلمباف دو فیلمساز بزرگ ايرانی است، فیلمی در بخش مسابقه راه ندارد.
برخی دیگر از جوایز اهداء شده در شصتمین جشنواره فیلم کن عبارتند از: بهترین هنرپیشه: کنستانتین لاوروننکو برای فیلم تبعید - روسیهبهترین کارگردان: جولیان شنابل برای فیلم پروانه و ناقوس افتان - آمریکابهترین فیلمنامه: فاتح آکین برای فیلم لبه بهشت - ترکیه / آلمانجایزه ویژه شصتمین دوره: گاس ون سانت کارگردان آمریکایی و برنده نخل طلا 2003 برای فیلم فیل

منبع: روز

عبدالفتاح سلطانی از کلیه اتهامات انتسابی تبرئه شد

-شعبه 17 دادگاه تجديد نظر استان تهران, عبدالفتاح سلطاني, وكيل دادگستري را از كليه اتهامات انتسابي تبرئه كرد. عبدالفتاح سلطاني با اعلام اين خبر گفت: بنده پيش از اين از سوي شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران از اتهام جاسوسي تبرئه اما به اتهام افشاي اسناد محرمانه (افشاي محتويات پرونده‌‏هايي كه وكالت آنها را بر عهده داشتم) و تبليغ عليه نظام به 5 سال حبس تعزيري و 5 سال محروميت از حقوق اجتماعي محكوم شده بودم كه پرونده با اعتراضمان به دادگاه تجديد نظر ارجاع شد. وي افزود: شعبه 17 دادگاه تجديد نظر استان تهران پس از رسيدگي به اين پرونده، بنده را از كليه اتهامات انتسابي تبرئه كرد. اين حكم قطعي شده است. سلطاني تصريح كرد: دادگاه تجديد نظر اعلام كرده است كه علت تبرئه بنده، فقدان دلايل لازم در پرونده بوده است. اين وكيل دادگستري گفت: بنده ضمن تشكر از قضات شعبه 17 دادگاه تجديد نظر استان تهران، از مقامات عاليه قضايي از جمله رييس قوه قضاييه تقاضا دارم كساني را كه به ناحق عليه من پرونده تشكيل داده و موجبات حبس 219 روزه بنده را فراهم كردند، تحت تعقيب قرار گيرند.

منبع:ایلنا

شبکه متمرکز فيلترينگ به زودی راه اندازی می شود
-اين شبکه ظرف روزهای آينده و به سرعت در کشور راه اندازی می شود که از طريق آن تمام فعاليت های مرتبط با فيلترينگ و
نظارت بر پايگاه های تحت وب به صورت ملی و يکپارچه زيرنظر شرکت فناوری اطلاعات وابسته به شرکت مخابرات ايران صورت می گيرد .اما اشکالاتی که در ماه های اخير به وجود آمده و طی آن برخی پايگاه های اينترنتی و وبلاگ ها بسته شده اند به دليل ويژگی خاصی است که ربات فيلترينگ جديد دارد ممکن است برخی از وب سايت ها و وبلاگ ها به اشتباه فيلتر شود.

-مجلس ترحیم همسر آیت الله طالقانی روز پنجشنبه از ساعت 4:30 در محل جامعه زنان انقلاب اسلامی واقع در خیابان هدایت پلاک 191 برگزار می شود
منبع : ميزان نيوز

خشم "اکونوميست" از ناديده گرفتن قطعنامه های سازمان ملل توسط ايران

بی بی سی : هفته نامه بریتانیایی اکونومیست در شماره 26 مه، مطلبی را به گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه های هسته ای ایران و پی آمدهای آن اختصاص داده است.در این مطلب که با عنوان "بازی با آثار جانبی - با ایران مذاکره کنید اما نه در زمانی که حتی به طور محدود به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد" چاپ شده آمده است که نادیده گرفتن یک قطعنامه شورای امنیت که به اتفاق آرا تصویب شده می تواند گستاخی محسوب شود اما بی توجهی به یک قطعنامه دیگر را باید دنبال کردن سیاستی مشخص تلقی کرد.این هفته نامه با اشاره به اینکه در این هفته، آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه غنی سازی اورانیوم در تاسیسات نطنز و حتی تسریع در این برنامه را تایید کرد، می نویسد که ایران با کم اهمیت خواندن تحریم های محدودی که تا کنون علیه این کشور وضع شده، دستیابی به فناوری هسته ای مورد نظر خود را حقی انکارناپذیر در چارچوب پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای می داند.به نوشته اکونومیست، در مرحله بعدی، باید انتظار داشت که شش کشوری که رهبری تلاش های دیپلماتیک در سازمان ملل را بر عهده دارند (آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه به عنوان اعضای دایم شورای امنیت به اضافه آلمان) کار بر روی متن قطعنامه سوم را آغاز کنند.اکونومیست می نویسد که قطعنامه جدید مانند دو قطعنامه قبلی وظایف انکارناپذیری را که سازمان ملل برای ایران مقرر داشته یادآور خواهد شد که عبارت است از تعلیق فعالیت های مرتبط با تولید اورانیوم و پلوتونیوم تا زمانی که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بتوانند تایید کنند که فعالیت های هسته ای ایران، همانطور که دولت این کشور ادعا می کند، صلح آمیز است.به نوشته اکونومیست، ظاهرا دولت ایران در صدد است قطعنامه جدید را نیز نادیده بگیرد و می افزاید که تا کنون، به نظر نمی رسد که مشوق های پیشنهادی - شامل مذاکرات تجاری و سیاسی از جمله با آمریکا و کمک در زمینه برنامه های هسته ای غیر حساس در چارچوب ان پی تی - و تهدید به وضع تحریم های بیشتر باعث وقفه در کار ایران شده باشد.این هفته نامه با این اظهار نظر که گرچه ایران از قرار گرفتن در لیست خلافکاران سازمان ملل ناخرسند است اما این ناخرسندی در حدی نیست که دست از غنی سازی اورانیوم بردارد، می پرسد: آیا می توان پیشنهاد دیگری را نیز برای وادار کردن ایران به بازگشت به میز مذاکره مطرح کرد؟

0 نظرات: