دکتر یزدی خواستار اصلاح مواضع موسوی در رابطه با همکاری با گروه های دگر اندیش شد

۱۳:۱۶ bamardum 0 نظر

دکتر یزدی خواستار اصلاح مواضع موسوی در رابطه با همکاری با گروه های دگر اندیش شد

به گزارش سایت سلام ابراهیم یزدی ركن دوم دموكراسي را تساهل و تسامح يا به اصطلاع تولرا نس خواند و اظهار داشت: شناسایي و پذيرفتن گوناگوني انديشه ها در جامعه بشري لازم است اما كافي نيست. دارندگان انديشه هاي گونا گون در يك مجموعه انساني، براي حفظ سلامت خود و جامعه بايستي انديشه هاي متفاوت را تحمل كنند و با يكديگر به تخاصم نپردازند. خداوند کریم تخاصم را ويژگي رفتاري اهل جهنم ذكر نموده.

وی در گفتگو با خبرنگار جمهوریت، با تاکید بر اینکه ابعاد حقايق جهان و مناسبات و رفتارهاي انسان ها آن چنان ابعاد پيچيده اي دارد كه هركس از يك زاويه آن را مي بيند و داوري مي كند، افزود: چه بسا همه آن ها در برداشت ها ي متفاوت خود محق باشند، شناسایي اين واقعيت به معناي فاصله گرفتن از مطلق بيني و مطلق خواهي است.

وزیر امور خارجه دولت موقت مهندس مهدی بازرگان درخصوص ركن سوم دموكراسي، تصریح کرد: سازگاري به معناي همكاري و همگرائي كلان ميان صاحبان انديشه هاي متفاوت، رکن سوم دموکراسی محسوب می شود، گرچه تسامح و تساهل شرط لازم براي سلامت روابط سياسي و اجتماعي جامعه است اما شرط كافي نيست.

وی ادامه داد: اين رفتار در عمق خود يك نگرش يا رفتار منفعلانه به حساب می آید، به اين معنا كه من تفاوت هاي اساسي ميان باورهاي خود را با شما شناخته ام و به شما احترام مي گذارم و تحمل ميكنم، ولي آمادگي براي همكاري و همگرایي با شما را ندارم، در حاليكه براي توسعه انساني، اعم از سياسي و اقتصادي، همگرایي، مشاركت و همكاري همه نيروها و گروه هاي فكري و سياسي ضروري است.

یزدی حفظ منافع و مصالح و بالاتر از همه، هويت ملي در شرايط كنوني جهان و مناسباتي كه در دهكده جهاني بوجود آمده است را در گرو همگرائي همه نيرو ها دانست و گفت: به عنوان مثال اگر در ژاپن حزب كمونيست سابق به رسميت شناخته شده و امروز اين حزب ٨ يا ٩ نماينده در مجلس دارد، از جهت حفظ وحدت ملي و استمرار برنامه هاي كلان توسعه ملي ژاپن ضروري بوده است، اگر بپذيريم كه دموكرسي فرايندي ياد گرفتني است، بايد توجه داشته باشيم كه دموكراسي را در سر كلاس مدرسه به كسي درس نمي دهند بلكه در عرصه تعاملات سياسي و اجتماعي است كه افراد آنرا فرا مي گيرند.

وی ضمن یادآوری اینکه ياد گيري دموكراسي از طريق تجربه عملي، هزينه هاي خاص خود را دارد، خاطرنشان کرد: تمام كشورهاي توسعه يافته اين اركان سه گانه دموکراسی را در يك فرايند طولاني و با دادن هزينه هاي فراوان فرا گرفته اند. در اروپا اختلاف ميان كشورهاي اروپایي، به خصوص فرانسه و آلمان موجب دو جنگ بزرگ جهاني و تحميل بالاترين هزينه ها به كشورهاي اروپائي شد، اما كشورهاي اروپایي با پرداخت اين هزينه هاي سنگين ياد گرفتند كه به جاي جنگ، اگر با یکدیگر همكاري داشته باشند، منافع حاصل از آن براي همه آنها بيش جنگ با يكديگر است و امروز دو كشور متخاصم دوران گذشته از اركان اصلي اتحاديه اروپا محسوب می شوند.

یزدی با اشاره به انقلاب اسلامی ایران، اظهار داشت: در ايران يك انقلاب بزرگ صورت گرفته و اکثريت قريب به اتفاق مردم به جمهوري اسلامي، يعني به يك نظام سياسي مبتي بر دموكراسي راي داده اند، در حالی که نهادينه شدن جمهوريت تنها اين نيست كه با يك رفراندم مردم به آن راي دهند و قانون اساسي آن را تعريف كنند بلکه نهادينه شدن جمهوريت، هنگامي تحقق پيدا مي كند كه هم مردم و هم مسئولان و حاكمان ، اركان سه گانه دموكراسي به شرح بالا را پذيرفته باشند؛ یعنی بپذيرند كه همه نيروها و احزاب و تفكرات حق حضور و فعاليت و مشاركت در سرنوشت كشور را دارند. مصاحبه ها و سخنان رهبر فقيد انقلاب در پاريس و تاكيد ایشان بر اين كه در جمهوري اسلامي، حتي احزاب كمونيست هم حق حضور و فعاليت دارند، انعكاس و قبول اين اركان سه گانه بوده است.

وی در واکنش به اظهارات میرحسین موسوی مبنی بر اینکه که اعضای نهضت آزادی را متدین هستند هرگز این گروه ها را ملحد نمی دانم، یادآور شد: آقاي مهندس موسوي در سخنان خود در گرگان، به دو ركن از سه ركن ضروري در هر نظام دموكراتيك اشاره كرده اند. اين يك گام مثبت است و ما به سهم خود از آن استقبال مي كنيم، اما ايشان تاكيد كرده اند تا زمانی که اختلافات سیاسی وجود داشته باشد با اعضاي نهضت آزادی کار سیاسی نمی کنیم. اين موضع با ركن يا شرط سوم دموكراسي در تعارض است.

وی ادامه داد: مسله مهم و اصلی همكاري يا عدم همكاري با نهضت آزادي ايران نيست. اين حق هر نامزد انتخابات است كه مرزبندي خود را با گروه ها ي سياسي به صورت شفاف بيان نمايد، همانطوري كه هر حزب و گروه سياسي اين حق را دارد كه از نامزدي خاصي حمايت كند يا نكند. مهم پيامي است كه به جامعه داده مي شود.

یزدی اضافه کرد: در جامعه در حال انتقال تاريخي، احزاب سياسي، رهبران، حاكمان و مسئولان اجرائي نظام و شخصيت هاي فعال سياسي يا فرهنگي نقش الگو و اسوه را در جامعه پيدا مي كنند. رفتار اين گونه شخصيت ها در منش اجتماعي مردمان اثر گذار است. اگر ما دغدغه نهادينه شدن جمهوريت را داريم بايد با رفتارها و موضع گيري هاي خود فضا را براي همگرایي ملي فراهم سازيم. اگر ما از بيانات ايشان در دو مورد بالا استقبال مي كنيم، نه براي آن است كه به نفع نهضت آزادي تلقي مي شود، بلكه از بعد اثرگذاري مثبت بر رفتار مخاطبان در همگرایي هاي سياسي و در نتيجه، مدني شدن مناسبات است و اگر در مورد رکن سوم نقد داریم و تذكري مي دهيم ، براي اين نيست كه چرا گفته اند با نهضت آزادي همكاري سياسي نمي كنند. زيرا همكاري سياسي به تمايل و آمادگي طرفين نياز دارد، ما اين نوع موضع گيري را موجب كند شدن فرايند يادگيري مردمان در همكاري هاي جمعي مي دانيم. رهبران فكري و سياسي بايد به مردم آموزش دهند كه برغم اختلافات سياسي و فرهنگي مي توانند در ابعاد كلان ملي با يكديگر همكاري نمايند، وفاق ملي جز اين معنایي ندارد.
وی با بیان اینکه در سخن موسوي در باره نهضت آزادي دو گزاره وجود دارد، توضیح داد: گزاره اول سخنان آقای موسوی اين است كه ايشان با دگرانديشان و با كساني كه اختلاف ديدگاه سياسي دارند، همكاري سياسي نمي كنند و گزاره دوم اين است كه ايشان با نهضت آزادي همكاري سياسي نخواهند داشت. ايراد ما به گزاره اول است نه دوم. نهضت آزادي ايران حمايت از اين يا آن نامزد انتخاباتي را مشروط به ورود ومشاركت در قدرت، در صورت پيروزي نمي كند. در انتخابات دوره قبل و حمايت نهضت آزادي از آقاي دكتر معين، ما باشفافيت تمام اعلام كرديم كه حمايت ما از نامزدي ايشان براي ورود به قدرت در صورت پيروزي نيست.
یزدی گفت: نگاه ما در حمايت از نامزدها فرا حزبي است. ما از آن نامزدي حمايت خواهيم كرد كه توانمندي خود را در ايجاد وفاق ملي نشان دهد. نامزدهاي وابسته به اصلاح طلبان مي دانند و بارها گفته اند كه كشورمان با مشكلات فراوان داخلي و خارجي روبروست و حل اين مشكلات تنها با تغيير رئيس جمهوري، هر قدر هم آن را ضروري بدانيم، ميسر نمی شود.

وی بزرگترين ضرورت امروز را وفاق ملي عنوان و تاکید کرد: آن كانديدایي كه بتواند در اين راستا حركت كند شانس موفقيت بيشتری از سايرين خواهد داشت. ما به موانع واقعي بر سر راه چنين حركت هایی و حساسيت هاي آشكار و نهان، به خوبي واقف هستيم، اما معتقدیم نامزدهاي وابسته به جريان اصلاح طلب مي توانند و بايد، به جاي تمكين از اين حساسيت ها، با مذاكرات رو در رو و استفاده از شيوه هاي اقناعي، در راستاي كاهش حساسيت ها گام بر دارند.

دبیرکل نهضت آزادی ایران در پایان خاطرنشان کرد: توصيه برادرانه ما به اين نامزد ها اين است كه تصور ننمايند مشكل كشورمان با تغيير رئيس جمهور فعلي و آمدن هر يك از اين بزرگواران حل خواهد شد، مگر آن كه اين بزرگواران بخواهند و بتوانند مشكل را در سطح ديگري نيز حل كنند و اين مبرم ترين وظيفه در برابر همه علاقه مندان به رهائي كشورمان از بحران هاي كنوني محسوب می شود.

0 نظرات: