دکتر یزدی : از مردم سئوال می شود به چه چیز اعتقاد دارند

۲۱:۳۱ bamardum 0 نظر

دکتر یزدی : از مردم سئوال می شود به چه چیز اعتقاد دارند

دکتر ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی ایران در مصاحبه ای با خبرگزاری کار ایران در مورد جمهوریت و اسلامیت جمهوری اسلامی ، شورای نگهبان ، ماجرای مدرک کردان ، برخورد با دراویش ، معلمان ، کارگران به اظهار نظر پرداخته است .

ابراهيم يزدي با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي داراي دو ركن جمهوريت و اسلاميت است، تصريح كرد: اسلاميت نظام فرع بر جمهوريت آن است زيرا اكثريت ملت مسلمان هستند و اگر جمهوريت به معناي واقعي آن يعني حكومت مردم بر مردم تحقق يابد، اسلاميت آن نيز كه نشات گرفته از باورها و اعتقادات مردم است، محقق مي‌شود.

وي با طرح اين پرسش كه جمهوريت نظام پس از گذشت سي سال از انقلاب اسلامي به چه ميزان محقق شده است؟ گفت: جمهوري اسلامي طبق قانون اساسي تعريف مي‌شود و صرف‌نظر از اينكه كسي با ساختار حقوقي تعريف شده در قانون اساسي موافق يا مخالف باشد، بايد گفت كه اين قانون سند و ميثاق است.

يزدي ادامه داد: در مورد اينكه جمهوريت نظام و قانون اساسي تا چه ميزان اجرا شده و مقامات مسوول تا چه حد به آن پايبند هستند، نگاه اجمالي نشان مي‌دهد كه بسياري از اصول به ويژه آن‌هايي كه به حقوق ملت مربوط است، مستمرا ناديده گرفته مي‌شود به عنوان مثال بر طبق قانون اساسي تفتيش عقايد ممنوع است اما شاهديم كه در هر كجا و در هر زمان، به بهانه‌هاي مختلف از مردم سوال مي‌شود كه به چه چيزي اعتقاد دارند.

وزیر امور خارجه دولت موقت افزود: دين ما در قانون اساسي اسلام و مذهب ما شيعه عنوان شده است اما در اين نظام آنان كه مسلمان و شيعه دوازده امامي هستند هم از تعرضات فراقانوني مصون نيستند. حسينيه های دراويش را مورد حمله قرار مي‌دهند و شاهديم كه فعالان حقوق زن در حالي‌كه هيچ عمل تهاجمي انجام نداده اند، تنها به صرف جمع‌آوري امضا در ذيل نامه‌اي براي ارائه به مسوولان كشور و پيگيري مطالبات خود بازداشت مي‌شوند و به افراد بازداشتي برخلاف قانون اساسي تفهيم اتهام صورت نمي‌گيرد و حتي از داشتن وكيل محروم هستند. گارگران و معلمینی که برای ترمیم حقوق خود اعتراض می کنند ، بجای رسیدگی باز داشت و زندانی می شوند.

دبير كل نهضت آزادي خاطرنشان كرد: وظيفه قانونی شوراي نگهبان احراز عدم صلاحيت كانديداها ست نه احراز صلاحیت . اما امروز اين شورا فراتر از وظيفه خود عمل مي‌كند. آن‌ها در زمان رهبر فقید انقلاب نيز مي‌خواستند اين اقدامات را انجام دهند كه ایشان به آن‌ها نهيب زد كه چهار – پنج پيرمرد حق ندارند براي تمام ملت تصميم بگيرند. متاسفانه امروز شوراي نگهبان رعايت بي‌طرفي را نمي‌كند و به صورت صريح و علني براي رئيس‌جمهور فعلي كه هنوز در انتخابات دهم كانديدا نشده است، تبليغ مي‌كند. بنابراين مي‌توان گفت پس از گذشت سي سال از عمر انقلاب اسلامي جمهوريت نظام به صورت كامل محقق نشده است.

يزدي در مورد اسلاميت نظام نيز گفت: اگر در اين مورد ارزش‌هاي ديني ملاك باشد، در فرهنگ ديني ما تاكيد شده است كه دروغگو دشمن خداست و وقتي وزيري ادعا های دروغ مي‌كند، رئيس‌جمهور نمي‌گويد به دليل دروغگويي بايد كنار رود بلكه مدرك دکترا را كاغذ پاره مي خواند البته مساله مهم داشتن یا نداشتن مدرك نيست بلكه مساله اين است كه چگونه يك وزیر كه مسووليت‌هاي خطيري را بر عهده مي‌گيرد و ميلياردها تومان بودجه دارد، به مردم و نمايندگان مجلس دروغ مي‌گويد. متاسفانه دروغگويي رويه غالب در فضاي سياسي ايران شده است كه قرابتي با آموزه‌هاي ديني ندارد.

دبير كل نهضت آزادي با تاكيد بر حفظ حقوق، امنيت، آبرو و مالكيت مردم در ارزش های اسلامی تصريح كرد: در نظام مدعی اسلامی نبايد در اين موارد تجاوز های آشکار و پنهان صورت گيرد اما متاسفانه شاهد هستيم كه در مطبوعات دولتي و صداوسيما هر چه مي‌خواهند به دگر اندیشان نسبت می دهند. ریاست جمهودی سابق و كانديداي رياست‌جمهوري مورد هجمه قرار مي‌گيرد و تهديد به قتل مي‌شود. این ها هیچکدام با مباني ديني ما سازگار نيست. لذا مي‌توان نتيجه گرفت كه اسلاميت نظام نيز محقق نشده است.

منبع : وبلاگ با مردم

0 نظرات: