گزارش مراسم نهضت آزادي بمناسبت گراميداشت دكتر شريعتي، دكتر چمران و خلع يد

۲۳:۲۶ bamardum 0 نظر

این مراسم توسط مهندس ابوالفضل بازرگان افتتاح شد و سه سخنران به ایراد سخنان خود درباره‌ی این رویدادها پرداختند و همچنین دکتر ابراهیم یزدی در انتها به سوالات حاضران پاسخ داد.
سخنران نخست این مراسم آقای خسرو منصوریان بود که تحت عنوان « شریعتی از نگاه شریعتی » به خاطرات سالهای آشنایی خود با شریعتی و جریانات سازنده‌ی زندگی شریعتی پرداخت.او دوران نوجوانی شریعتی را سبب ساز حضور سایه سنگین او در دهه‌های معاصر اخیر دانست و عضویت وی در کانون نشر حقایق اسلامی مشهد که توسط راد مردانی چون استاد محمد تقی شریعتی و طاهر احمد زاده اداره میشد را مهمترین جریان زندگی او در دوره‌ی نوجوانی برشمرد.او اضافه کرد این کانون مسبب حضور بسیار از کسان در قبل و بعد از انقلاب بود و برای مثال از دو فرزند طاهر احمد زاده و رهبر فعلی جمهوری اسلامی نام برد.همچنین منصوریان ترجمه‌ی کتاب ابوذرغفاری، حضور در فرانسه با بورس تحصیلی دولتی و پیوستن به انقلابیون الجزایری و به زندان افتادن در آن دوران یاد کرد. منصوریان با ذکر خاطره‌ای از زبان شریعتی که برای او روایت شده بود از حضور تاثیر ساز او در متن جامعه من جمله در خانه‌ی اولیای امور نظامی حکومت شاهنشاهی یاد کرد.خسرو منصوریان با ذکر نکته‌ای در مورد شریعتی از حضور او در جامعه‌ امروز ایران اینگونه یاد کرد که هر کس از ظن خود یار شریعتی شده است و با نگاه خود به شریعتی نگریسته است.
سخنران دوم مراسم مهندس رضا مسموعی بود که سخنرانی خود را با عنوان«دکتر مصطفی چمران،مرد ایمان و عمل» نام گذاری کرده بود.او زندگی چمران را به چهار دوره‌ی اساسی تقسیم کرد:
دوره‌ی اول :شرایط تاریخی زندگی چمران.
دوره‌ی دوم:جوانی و تحصیلات
دوره‌ی سوم:تحصیلات و مبارزات در خارج از کشور
دوره‌ی چهارم:بازگشت به ایران و خدمات وی تا شهادت
مسموعی به ذکر زندگینامه و مبارزات چمران در ذیل این چهار دوره می‌پردازد و از چمران با عنوان عارفی بی بدیل نام می برد که خمیر مایه‌ی فکری او در دوره‌ی شاگردیش در مکتب بازرگان و طالقانی شکل می‌گیرد.
سخنران سوم این مراسم مهدی معتمدی مهر با ذکر نکات تاریخی درباره‌ی آن دوره به بررسی ابعاد حقوقی خلع ید از شرکت نفت ایران و انگلیس می‌پردازد.
در آخر دکتر ابراهیم یزدی با ذکر دو نکته درباره‌ی مرحوم چمران و جریان خلع ید پرداخت.ابراهیم یزدی با یادآوری این نکته اگر چمران در جنگ حضور نمی‌یافت معالوم نبود آیا جنگ سرنوشتش به همین گونه که امروز شاهد آنیم خاتمه می‌یافت. او حضور چمران را حضوری کلیدی و نکته‌ای اساسی در جنگ دانست و همچنین در مورد خلع ید از پیشنهاد و نقش حسین مکی به عنوان موثرترین نقش در خلع ید شدن شرکت نفت ایران انگلیس نام برد و به ذکر خاطرات مرحوم مهندس بازرگان در باره‌ی جزییات آن جریان پرداخت.او اصرار نهضت آزادی ایران در یاد بود گرفتن برای سالگرد خلع ید را ناشی از این اعتقاد دانست که اگر مصدق، مصدق شد نه به خاطر تولد او [در خانواده مصدق السطنه] که به علت ملی کردن صنعت نفت ایران و خلع ید از شرکت نفت ایران و انگلیس بود.
او به سوالاتی در باره‌ی جنگ حماس و فتح و انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پاسخ داد و گفت به نظر او حماس با شرکت در انتخابات دچار اشتباه تاریخی شد و علت این امر را بر هم زدن بازی فلسطینی خوب، فلسطینی بد دانست.به نظر ابراهیم یزدی این بازی بسیار شبیه استراتژی فشار از پایین،چانه زنی از بالا دانست که با پیروزی حماس در انتخابات قسمت فشار از پایین مختل شد.او در مورد سرنوشت نهایی جنگ پیش بینی کرد حماس بازنده‌ی این نبرد باشد. همچنین او در باره جنگ قدرت سکولارها با اسلام‌گراهای ترکیه با توجه به شرایط و قراین اسلام گراها را پیروز این بازی دانست.
او به عنوان دبیر کل نهضت آزادی ایران در پاسخ به سوالی در مورد تصمیم نهضت آزادی درباره‌ی حضور در انتخابات مجلس هشتم گفت اين موضوغ در دست بررسي است وپس از جمع بندي مواضع نهضت آزادي را اعلام خواهيم كرد. او همچنین درباره‌ی وضعیت پرونده‌ی هسته‌ای ایران خاطر نشان کرد که از نظر او دیپلماسی امریکا در زمینه پرونده هسته‌ای ایران موفق بوده است و آنها توانسته‌اند اجماع جهانی علیه ایران را به دست بیاورند و همچنین از قطع فروش بنزین و قطع فروش گازوئیل به ایران و در نهایت تحریم صادرات نفت ایران به عنوان راهکارهای احتمالی شورای امنیت سازمان ملل درباره‌ی ایران یاد کرد.

0 نظرات: