هشدار مير حسين موسوي درباره فقري که پايه هاي جمهوري اسلامي را تهديد مي کند

۹:۴۶ bamardum 0 نظر

تهران- آخرين نخست وزير بعد از انقلاب ايران، سکوت چندين ساله اش را شکست تا درباره فقري که پايه هاي جمهوري اسلامي را تهديد مي کند، هشدار بدهد.
مير حسين موسوي، که يکي از نزديک ترين چهره ها به آيت الله روح الله خميني بشمار مي آمد، در مقام نخست وزير که اکنون در ايران وجود ندارد، از سال 1981 تا 1989، خدمت کرد اما از آن به بعد کاملا از سياست کناره گرفت.
وي در سخنراني که توسط تعداد زيادي از روزنامه هاي اصلاح طلب نقل شد، اعلام کرد که کشور نسبت به تصوير فقر و آمارهايي که نشان مي دهد 20 درصد از کودکان بي تهران بي خانمان هستند، حساسيت خود را از دست داده است.
موسوي گفت: "به نظر مي رسد که ما خودمان را از تصوير و انديشه هاي انقلابي دور کرده ايم. انگار که فکر مي کنيم مسئوليت ما به پايان رسيده است. ريشه کن کردن فقر و و محروميت و بر آوردن نياز هاي انساني با حفظ آزادگي او، جزوي از ضوابطي است که اقتصاد جمهوري اسلامي بر پايه آن استوار شده است".
موسوي که چندي به عنوان وزير امور خارجه هم خدمت کرده است به اصل 43 قانون اساسي ايران اشاره کرد که در آن آمده است هدف جمهوري اسلامي بايد تامين نيازهاي اوليه و خوراک مردم باشد. اين اصل، يک هدف است. مشروعيت نظام و جمهوري اسلامي بر اين اصول استوار است، بنابر اين نمي تواند از آن دست بردارد و يا به هدف هاي کمتر از آن قانع شود.
اصلاح طلبان ايران و اعضاي دولت سابق شديدا علاقه مند بودند که موسوي در انتخابات سال 2005، خود را به عنوان شخصيت محبوب ميانه رويي که هنور مشروعيتش را از نزديکي اش به خميني مي گيرد، کانديدا کند.
با اين حال او به دلايلي که هرگز منتشر نشد، مبادرت به اين کار نکرد و محمود احمدي نژاد تندرو انتخاب شد تا اکبر هاشمي رفسنجاني عملگرا را از دور خارج کند.
موسوي چپگرا، با حمايت خميني توانست کشور را که از درگير جنگ خونين با عراق و تحريم اقتصادي بود، به جلو ببرد. بعد از مرگ خميني در سال 1989، مقام نخست وزيري حذف شد.
اظهارات موسوي در پي نگراني هاي فزاينده درمورد اقتصاد ايران و با هشدار نمايندگان مجلس و اقتصاد دانان درباره سياست هاي احمدي نژاد که باعث بالاتر رفتن نرخ تورم شده است، انجام شده است.
کشور ايران همچنين با مشکلات بيکاري که به دليل انفجار جمعيت جوان صورت گرفته و اعتياد و جرم درميان جوانان، دست و پنجه نرم مي کند
منبع : روز

0 نظرات: