رهبري جبهه ملی دکتر پرويز ورجاوند درگذشت

۱۱:۵۴ bamardum 0 نظر

دکتر پرويز ورجاوند ,وزیر فرهنگ و هنر کابینه مهندس بازرگان،‌ سخنگو و عضو شوراي رهبري جبهه ملی ایران درگذشت
پرويز ورجاوند در سال 1313 متولد شد و صبح امروز در سن 73 سالگي درگذشت. وي فارغ‌‏التحصيل رشته باستان‌‏شناسي و هنر از دانشگاه سوربن فرانسه بود و در كابينه مهندس بازرگان مسووليت وزارت فرهنگ و هنر را برعهده داشت.ورجاوند در سال 1329 به عضويت جبهه ملي درآمد و با عضويت در جبهه ملي دوم در سال‌‏هاي اخير، سخنگويي و عضويت در شوراي رهبري اين جبهه را بر عهده داشت.ورجاوند استاد ممتاز باستان‌‏شناسي و هنر دانشگاه تهران و رييس بخش ايلات و عشاير در مركز مطالعات اجتماعي دانشگاه تهران بود.وي پيش از انقلاب و همچنين پس از انقلاب سال‌‏هايي را در زندان گذراند.پرويز ورجاوند آخرين بار براي روز هفتم خرداد ماه سال جاري به شعبه سوم بازپرسي دادسراي كاركنان دولت احضار شده بود. اتهام وي در اين پرونده «نشر اكاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي» عنوان شده بود.
تسلیت نهضت آزادی ایران به مناسبت درگذشت دکتر پرویز ورجاوند

به گزارش روابط عمومي نهضت آزادي ايران، دکتر ابراهيم يزدي دبيرکل، دکتر احمد
صدر حاج سيدجوادي و دکتر غلامعباس توسلي از اعضاي شوراي مرکزي نهضت آزادي ايران به همراه اعضاي شاخه جوانان نهضت آزادي شنبه شب 19/3/86 با حضور در منزل شادروان دکتر پرويز ورجاوند درگذشت ايشان را به خانواده، دوستداران و اعضاي جبهه ملي ايران تسليت گفتند.

تسليت سازمان سوسياليست های ايران بمناسبت درگذشت دکتر پرويز ورجاوند

با کمال تأسف اطلاع يافتيم که دکتر پرويز ورجاوند يکی از رهبران برجسته ی جبهه ملی ايران، استاد باستان شناسی و هنر دانشگاه تهران و يکی از برجسته ترين باستانشناسان ايران در روز شنبه 19 خرداد 1386 در تهران درگذشت .
برای آنعده از ايرانيان که از مبارزات نهضت ملی ايران برهبری دکتر مصدق و مبارزات نيروهای مصدقی و جنبش دانشجوئی در سالهای 1340 عليه رژيم کودتای محمد رضاشاهی ( کودتای 28 مرداد 1332) و نيز مبارزه بخاطر برقراری حاکميت قانون و پايان دادن به رژيم استبدادی مذهبی حاکم بر ايران و امر مخالفت با قانون قرون وسطائی قصاص آگاهند ، نام پرويز ورجاوند نامی آشنا و اعتماد بر انگيز می باشد.
در زمانيکه جنبش دانشجوئی ايران در اعتراض به انتخابات تقلبی مجلس شورای ملی شه ساخته و بزرگداشت روز شانزدهم آذر 1332 ( روز دانشجو )، در داخل و خارج از کشور در سالهای 1339 و 1340 مجددأ شکل گرفت و سازمان کنفدراسيون جهانی در آنزمان تشکيل شد، زنده ياد پرويز ورجاوند دانشجوی رشته باستان شناسی و هنر دانشگاه سوربن پاريس ، يکی از فعالان کنفدراسيون و همچنين تشکيلات جبهه ملی ايران در اروپا بود که درکنار ديگر ايرانيان آزاديخواه و وطن دوست سهمی بسزا در افشاء ماهيت رژيم وابسته به امپرياليسم شاه در آن دوران داشت.
پس از پيروزی انقلاب بهمن 1357 دکتر ورجاوند در کابينه مرحوم مهندس بازرگان ، مسئوليت وزارت فرهنگ و هنر ( وزراتخانه ای که بعدأ به « وزارت ارشاد اسلامی » تغيير نام داد ) را بعهده داشت. اما بعد از پيروزی انقلاب عمر بهار آزادی چندان بدرازا نکشيد و بجای رژيم استبدادی شاهنشاهی ، رژيم استبدادی مذهبی بر ايران حاکم شد. زنده ياد دکتر ورجاوند همچون ده ها هزار آزاديخواه ايرانی تحت فشار و پيگرد حاکمين مستبد و قانون شکن مذهبی قرار گرفت ، ولی از دفاع ازحقوق شهروندی و منافع ميهنی ـ که از شعارها و اصول محوری انقلاب بهمن 1357 بودند ــ دست برنداشت دکتر ورجاوند در طول حيات سياسی اش بعنوان يکی از فعالان و رهبران جبهه ملی ايران هميشه بر آزاديخواهی، استقلال، انتخابات آزاد، حاکميت قانون ، حاکميت ملت و دفاع ازتماميت ارضی ايران تاکيد داشت، اگرچه آن زنده ياد بخاطر تاکيد بر آن خواست ها که از اصول محوری جبهه ملی ايران می باشند ، در دوران قبل و بعد از انقلاب روانه زندان شد و تحت شکنجه قرار گرفت.

پیام تسلیت سازمان دانش آموختگان در خصوص درگذشت دکتر ورجاوند

در نهایت تاسف و تاثر یکی دیگر از مبارزین صدیق ملی ایران از میان ما رفت دکتر پرویز ورجاوند سخنگو وعضو شورای رهبری جبهه ملی ایران که عمری خالصانه و صادقانه در راه اعتلای آزادی و ترقی ایران زمین نهاد. و در ایران شداید و مصائب فراوانی را متحمل شد خلعت رحلت پوشید و به سرای باقی شتافت. دکتر ورجاوند با تلاش در جهت رشد علمی و پاسداری از حریم علم و فرهنگ و ادب پارسی و تاریخ تمدن کهن و مبارزه با استبداد و ظلم و تلاش در جهت پآزادی و برابری و دموکراسی و وفاداری به آرمانهای نهضت ملی ایرانیان در احیای حاکمیت مردم کارنامه درخشان و نامی خوش از خود به یادگار نهاد و در این راه همواره مورد جفا و آزار قرار داشت سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي( ادوار تحکیم وحدت) ضمن پاسداشت مقام والاي ايشان، اين ضايعه را به همه علاقمندان به مهين و اعضاء، فعالان و رهبران نهضت ملي ايران ، خصوصا جبهه ملي و خانوده ايشان تسليت عرض نموده ، از درگاه باري سبحانه غفران و رضوان براي ايشان و صبر براي خانواده و همرزمان آن عزيز را خواستاريم. يادش هميشه زنده، روحش شاد و راهش پر رهرو باد.
روابط عمومی سازمان دانش آموختگان

آیین خاکسپاری شادروان دکتر پرویز ورجاوند

با اندوه بسيار درگذشت غیرمنتظره شادروان دکتر پرویز ورجاوند، استاد دانشگاه و پژوهشگر و نویسنده برجسته تاریخ و فرهنگ ایران زمین، عضو هیئت رهبری و سخنگوی جبهه ملی ایران را كه بیش از نيم قرن زندگی خود را شجاعانه وقف مبارزه برای آزادی ملت ایران از چنگال دیکتاتوری و برقراری دموکراسی کرد، و سالها تحمل زندان را نمود، صميمانه به خانواده، هم اندیشان و ملت ایران تسليت مي گوييم و بردباري بازماندگان را از خداوند بزرگ خواستاريم.
آیین تشییع و خاکسپاری شادروان ورجاوند در ساعت 9 بامداد روز سه شنبه 22 خرداد 1386، از جلو بیمارستان باهنر (فرهنگیان سابق)، خیابان نیاوران، خیابان منظریه 1، آغاز خواهد شد.

اديب برومند، لقا اردلان، عباس اميرانتظام، داود هرميداس باوند، محمد بسته نگار، عليقلي بياني، حبيب الله پيمان، غلامعباس توسلي، محمد توسلي، حسين راضي، كورش زعيم، عزت الله سحابي، حسين شاه حسيني، هاشم صباغيان، احمد صدر حاج سيد جوادي،ابراهیم مرادی اعظم طالقاني، ناصر فربد، محمد محمدي اردهالي، علي اكبر معين فر، سید حسین موسویان، مهدی مویدزاده، ابراهيم يزدي .

0 نظرات: