مراسم تشييع پيكر مرحوم ورجاوند برگزار شد

۲۳:۳۷ bamardum 0 نظر

در اين مراسم چهره‌‏هاي مختلف سياسي چون ابراهيم يزدي, داود هرميداس باوند، حسن يوسفي اشكوري، الهه كولايي, كريم ارغنده‌‏پور و جمعي از اعضاي سازمان دانش‌‏آموختگان ايران و دفتر تحكيم وحدت حضور داشتند.جمعيت عزادار در حين انتقال پيكر ورجاوند به سمت فرهنگسرا، سرود «اي ايران» را زمزمه مي‌‏كردند و عده‌‏اي شعار مي‌‏دادند: «عزا عزاست امروز روز عزاست امروز -مصدق قهرمان صاحب عزاست امروز». پيكر آن مرحوم كه به دست دوستان و يارانش بود، از ميانه راه به دست زناني حمل شد كه از شاگردان و معتقدان به راه وي بودند.بر اساس اين گزارش، پس از انتقال پيكر مرحوم ورجاوند به مقابل فرهنگسراي باهنر، نماز ميت براي شادي روح وي به امامت يوسفي اشكوري خوانده شد.داود هرميداس باوند، استاد روابط بين‌‏الملل كه در اين مراسم حضور داشت به خبرنگار ايلنا گفت: فوت ايشان ضايعه‌‏اي براي ملت ايران و كساني است كه به اعتلاي ايران معتقد هستند و فكر مي‌‏كنند ايران بايد در نظام بين‌‏الملل جايگاه مطلوبي احراز كند و در معادلات جهاني و منطقه‌‏اي نقش موثري داشته باشد.
وي گفت: استاد ورجاوند، باستان‌‏شناس و مردم‌‏شناس بود و از آغاز جواني وارد فعاليت سياسي شدند. هدف ايشان حفظ تماميت ارضي و ارتقاي ايران بود و فراتر از همه، به حقوق بشر و آزادي‌‏هاي اساسي، قانون اساسي و دموكراسي اعتقاد داشتند.باوند افزود: ورجاوند در جهت نيل به اين اهداف مشكلاتي را به جان خريد. سه سال در زندان بود و با مشكلات زيادي روبرو شد به طوري كه سرچشمه تعدادي از بيماري‌‏هايش همان زندان بود.اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: قبل از اين رويداد ايشان دو بار به دادگاه احضار شدند و مثل اينكه قرار بود براي ايشان برگه مجرميت هم صادر شود كه روزگار رخصت نداد.هرميداس باوند در پايان گفت: ورجاوند در هر جايي كه مساله منافع حياتي مملكت مطرح مي‌‏شد، بر آن بودند كه بايد پايداري كرد و از منافع حياتي كشور دفاع كرد و اين شعار ايشان بود.حسن يوسفي اشكوري نيز كه در اين مراسم حضور داشت به خبرنگار ايلنا گفت: 20 سال است كه دكتر ورجاوند را مي‌‏شناسم. بيشتر با شخصيت علمي و فرهنگي ايشان آشنا بودم و اين به خاطر همكاري بود كه در دايره‌‏المعارف تشيع با هم داشتيم.وي افزود: ايشان يك شخصيت سياسي و عضو جبهه ملي بود و در خارج از كشور هم فعاليت سياسي فرهنگي داشت. ايشان در مجموع يك شخصيت جامع از نظر فرهنگ اجتماعي و داراي تخصص باستان‌‏شناسي بود.اشكوري تصريح كرد: ورجاوند از نظر سياسي يك شخصيت موجه ملي بود و تا آخر روزهاي عمرشان هم درحال رفت و آمد به دادگاه بود و تلاش‌‏ها و كوششان را تا آخرين لحظه ادامه ‏داد.وي گفت: مهمترين دغدغه ورجاوند، وحدت سرزميني و استقلال ايران بود و روي آن تاكيد داشت. به همين دليل همواره مورد انتقادات تند و گاه غيرمنصفانه تجزيه‌‏طلبان واقع مي‌‏شد و در دانشگاه تبريز هم به همين خاطر مورد توهين قرار گرفت.عيسي سحرخيز، عضو انجمن دفاع از آزادي مطبوعات نيز كه در اين مراسم حاضر بود، به خبرنگار ايلنا گفت: ورجاوند به خاطر سابقه فعاليت‌‏هاي سياسي در نهضت ملي شناخته شده بود و به خاطر مصائب، سختي‌‏ها و زندان‌‏هايي كه برايش پيش آمد، شناخته‌‏تر شد.وي اظهار داشت: ورجاوند يك نگاه ملي به مسائل داشت و با توجه به سابقه و تحصيلات‌‏شان نگاه عميقي به مسائل فرهنگي داشت و غير از فعاليت سياسي سعي مي‌‏كرد اين نگاه و بينش را در جامعه تسري دهد.
حسين رفيعي، از فعالان ملي مذهبي نيز به خبرنگار ايلنا گفت: ورجاوند يك ايران‌‏دوست بود و درباره شناخت آثار باستاني تحصيلات خوب و در حفظ ميراث فرهنگي عِرق عجيبي داشت.وي تصريح كرد: ورجاوند يك مبارز سياسي بود و با وجود بيماري در ستون فقرات و پاها، نسبت به مسائل فرهنگي به‌‏خصوص تخريب آثار فرهنگي به شدت واكنش نشان مي‌‏داد. وي به وحدت ملي و استقلال ملي پايبند و يك آدم فرهنگي فرهيخته بود.بر اساس اين گزارش،‌‏ شيرين عبادي نيز در جمع حاضران در مراسم گفت: ما آمده‌‏ايم با بزرگمردي وداع كنيم كه سراسر عمر خود را با دغدغه ايران سپري كرد. آمده‌‏ايم وداع كنيم با رادمردمي كه تا آخرين لحظه همراه مصدق بود.وي افزود: ما آمده‌‏ايم وداع كنيم با بزرگمردي كه به يكايك شما مي‌‏انديشد و دريغ است كه قدر او را ندانستيم و ندانستند؛ هم در زمان گذشته و هم در زمان حال.عبادي تصريح كرد: آمده‌‏ايم با مردي وداع كنيم كه بزرگ‌‏ترين غم او ميراث فرهنگي بود و پيش از فرزندان خود ايران را دوست داشت؛ كسي كه توانست ميدان نقش جهان را در يونسكو در رديف آثار بين‌‏المللي ثبت كند. ما آمده‌‏ايم با رادمردي وداع كنيم كه تا آخرين لحظه فرياد مي‌‏زد «با سد سيوند، ميراث فرهنگي ما به آب مي‌‏رود.»وي اظهار داشت: ما ايران را دوست داريم و شاگردان اين مرد بزرگ هستيم و از ميدان نقش جهان و آثار فرهنگي و تمدن كهن ايران دفاع مي‌‏كنيم.عبادي به عنوان آخرين جمله با يادي از دكتر مصدق و شاگردش پرويز ورجاوند، گفت: «برخيز اي بزرگمرد كه سيوند را از آب پر كردند.»

0 نظرات: