بیانیه بیش از ۷۰۰ تن از مدافعان حقوق برابر

۱۱:۵۰ bamardum 0 نظر

بیانیه بیش از ۷۰۰ تن از مدافعان حقوق برابر به مناسبت سالگرد ۲۲ خرداد روز همبستگی زنان ایران

در سالگرد تجمع زنان در ميدان هفتم تير، بیش از ۷۰۰ تن از فعالان برابری حقوق زنان و مردان بيانيه ای صادر کردند. در اين بيانيه ضمن بررسی تحليلی اين واقعه و پيامدهای بعدی به شرايط پس از آن نيز اشاره شده است. در اين بيانيه آمده است: "به مسئولان گوشزد می کنیم که اگر به جای پاسخی منطقی و شنیده شدن مطالبات برحق زنان، روندهای خشونت آمیز علیه زنان همچنان تداوم یابد و سیاست های منطقی از سوی مسئولان در جهت تغییر قوانین تبعیض آمیز (به ویژه نابرابری موجود در قوانین خانواده) اتخاذ نشود، بی شک تراکم خواسته های برحق زنان و عدم پاسخگویی به آن، نه تنها زندگی زنان که حیات اجتماعی کل جامعه را دچار بن بست های علاج ناپذیری خواهد کرد."

ايت الله طباطبائي قمي، اولين مرجع ناراضي جمهوري اسلاميبعد از 53 سال حصردرگذشت

سابقه و خانواده
آيت الله طباطبائي قمي که به حاج آقا حسن شهرت داشت، دو ماه بعد از انقلاب زبان به انتقاد از اوضاع کشور و تندروي کميته ها گشود و چون بعد از ملاقاتي با رهبر انقلاب هم از اين کار خودداري نکرد، با عتاب و فحاشي صادق خلخالي روبه رو شد که فرزندان وي را تهديد به خلع لباس کرد. اتفاقي که عملا صورت گرفت. اما در مرحله اول بودن بخش بزرگي از اعضاي خانواده طباطبائي در بيت رهبري و در حکومت باعث شد که خلخالي مجبور گرديد با صدور اعلاميه اي عذرخواهي کند. اما چندي بعد که اشکار شد که اين مرجع خيال ساکت شدن ندارد، حملات از سر گرفته شد و وي اولين مرجعي بود که در دوران جمهوري اسلامي، در خانه اش را در مشهد جوش دادند و هر نوع ورود و خروجي ممنوع شد. اين ممنوعيت در دهه دوم انقلاب و با گزينش يکي از شاگردان وي به رهبري اندکي کاهش يافت اما هيچ گاه وي ازادي کامل براي فعاليت هاي ديني و سياسي نيافت.بعد از طرد و حبس ايت الله طباطبائي قمي، آيات شريعتمداري،روحاني، ال شبير خاقان، عزالدين حسيني، شيرازي، آذري قمي، و منتظري از جمله ديگر مراجعي بودند که در دوران جمهوري اسلامي به جهت اعتراض به روند امور در حصر و فشار قرار گرفتند.
پدر آيت الله طباطبائي قمي که بعد از مرجع بزرگ حاج ابوالحسن اصفهاني رهبري عالم شيعه را به عهده داشت، مشهور به حاج آقا حسين طباطبائي قمي، تنها فرد روحاني و غيرروحاني است که به نبا به شهرت به رضا شاه در اوج قدرت تعرض کرد و از همين رو بعد از غائله به توپ بستن حرم در مشهد به عتبات رفت. خانواده هاي صدر، طباطبائي، سلطاني که در تهران، مشهد، نجف و لبنان پراکنده اند، از بستگان وي هستند.


0 نظرات: