اعتراض به احکام صادره چهار وبلاگ نویس

۱۵:۵۱ bamardum 0 نظر

اعتراض سازمان دیدبان حقوق بشر و کمپین حقوق بشر به احکام صادره چهار وبلاگ نویس

سازمان دیدبان حقوق بشر و کمپین بین‌المللی حقوق بشر ایران ضمن اعتراض به محکومیت چهار وبلاگ نویس در دادگاه های ایران به شلاق و جریمه نقدی دادگاه تجدید نظر را به لغو این احکام فراخواند .
به گزارش سایت صدای آلمان ، سازمان دید بان حقوق بشر و کمپین بین‌المللی حقوق بشر ایران با انتشار بیانیه‌ای به احکام صادره برای آقایان امید معماریان، روزبه میرابراهیمی، شهرام رفیع‌زاده و جواد غلام تمیمی اعتراض نموده و خواهان تحقیقات بیشتر در مورد شکنجه این وبلاگ نویسان توسط بازجویان و لغو احکام صادره توسط دادگاه تجدیدنظر شدند .

جو استورک، معاون مدیر سازمان دیدبان حقوق بشر در امور خاورمیانه، درباره‌ی این احکام گفت: «این احکام مجازات تکان‌دهنده است، به‌ویژه که رئیس قوه‌ی قضاییه خود تأیید کرده است که این افراد را وادار به اعتراف کرده بودند.»

وی افزود: «قاضیان می‌بایستی عاملان سوءرفتار را مورد پیگرد و مجازات قرار می‌دادند و نه قربانیان را.»

در بیانیه‌ی دیدبان حقوق بشر آمده است که این بازجویان قربانیان خود را تحت فشار گذارده بودند تا آنها اعتراف کنند که سیاستمداران اصلاح‌طلب و فعالان جامعه‌‌ی مدنی جاسوسان عوامل بیگانه هستند و علیه امنیت ملی اقدام می‌کنند.

آقایان امید معماریان، روزبه میرابراهیمی، شهرام رفیع‌زاده و جواد غلام تمیمی وبلاگ نویسانی هستند که در شهریور و مهر سال 1383 در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی دستگیر شده و بدون محاکمه به زندان رفتند و به هنگام بازجویی مورد شکنجه‌های جسمی و روانی قرار گرفته‌اند. این افراد در مدت بازجویی اجازه‌ی هیچ گونه تماسی با خانواده‌ی یا وکیل مدافع خود را نداشته‌اند. این وبلاگ نویسان در 15 بهمن ماه سال جاری به جرم "شرکت در تشکیلات سازمان‌های غیرقانونی"، "عضویت در سازمان‌های غیرقانونی"، "تبلیغ علیه نظام"، "نشر اکاذیب" و "اخلال در نظم عمومی" متهم شده اند و هر یک به سه سال و سه ماه حبس محکوم شده اند . جواد غلام تمیمی علاوه بر اتهامات وارده به خیانت نیز محکوم شده است .

سوءرفتارهایی صورت گرفته بر وبلاگ نویسان توسط بازجویان و مقامات دادستانی مورد تایید سخنگوی قوی قضاییه قرار گرفته است .

این برخورد ها در حالی صورت می گیرد که بر اساس گزارش، گزارشگران بدون مرز در خلال سال ۲۰۰۸ در حدود ۳۰ وبلاگ نويس بازداشت و به زندان محکوم شده اند ‏که از اين تعداد، ۴ نفر هنوز در سال ۲۰۰۹ در زندان بسر مي برند.‏

رشد و گسترش اینترنت و کاربران اینترنتی که بیش از 18 میلیون نفر تخمین زده می شود ، حضور پنچ هزار وبلاگ نویس ، رتبه پنجم برای زبان فارسی در بین زبان های وبلاگ نویسی دنیا ، حضور چهل شرکت خصوصي تأمين اينترنت در ايران ، همچنین افزایش مشترکین تلفن همراه و خدماتی همچون پیامک کوتاه نوشتاری ، صوتی و تصویری دولت محمود احمدی نژاد بر ای به کنترل در آوردن ، اخبار و اطلاعات و بخصوص انتخابات سال آینده ریاست جمهوری بر آن داشته تا راه هاي فني براي کنترل این نوع ارتباطات دیجیتالی ایجاد کند .

منبع : وبلاگ با مردم

0 نظرات: