هیچ معروفی بالاتر از قانون گرایی نیست

۲:۱۳ bamardum 0 نظر

هیچ معروفی بالاتر از قانون گرایی نیست

مراسم بزرگداشت واقعه کربلا و قیام امام حسین (ع) در منزل مهندس هاشم صباغیان همچون سال های گذشته برگزار شد . در این مراسم دکتر ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی ایران به سخنرانی پرداختند .

ایشان در ابتدای سخنان خود حوادث غزه را فاجعه انسانی و فراتر از مسئله اسلامی و عربی دانستند و به شهدای این جنایت ادای احترام نمودند و از خداوند نابودی همه جنایتکاران این حادثه را خواستار شدند .

یزدی در ادامه سخنان خود با طرح این موضوع که حرکت های انسانی یک طرفه نبوده برگشت پذیرند، گفت: تمام انقلاب ها برگشت پذیرند. حرکت پیامبر نیز که یک انقلاب جهانی به حساب می آمد برگشت پذیر بود. در حرکت پیامبر هدف خود انسان بود و نه رسیدن به قدرت. تغییرات سیاسی و اجتماعی هم اهدافی بودند که پس از تغییر انسان ها حاصل شدند.

وی افزود: در برخی از برگشت ها و رجعت ها فرم برنمی گردد اما محتوا تغییر کرده و برمی گردد. این بلایی بود که پس از پیامبر بر سر اسلام نیز آمد. رفتار علی (ع) معطوف به ایمان بود اما رفتار معاویه معطوف به قدرت بود. بازگشت آن هنگام رخ می دهد که کسانی که انقلاب کرده اند خود را معادل و مساوی با قدرت بدانند.

این روشنفکر دینی با طرح این سوال که چگونه می توان از برگشت و رجعت به گذشته جلوگیری کرد، اظهار داشت: دودسته راهکار برون دینی و درون دینی برای اینگونه رجعت های اجتماعی وجود دارد. راهکارهای برون دینی مربوط به تجربه بشری در اداره نظام های سیاسی است. قدرت وقتی مقدس می شود دیگر نمی توان از آن انتقاد کرد. بشر به تدریج آموخت که قدرت، الهی نیست و می توان از آن سوال کرد و ایراد گرفت. از انجا که قدرت مطلق فساد مطلق می آورد، تفکیک قوا برای تقسیم قدرت و ایجاد مکانیسم های کنترلی به وجود آمد. پس از آن به این نتیجه رسیدند که مقامات و مسئولین باید ادواری و موقت باشند و نه مادام العمر و مردم نیز باید بر مسئولان نظارت دائم و مستمر داشته باشند. اینگونه بود که آزادی های اساسی مردم مانند آزادی بیان و قلم مورد تاکید قرار گرفت.

یزدی افزود: این راهکارهای بیرونی باعث جلوگیری از انحطاط تمدن ها و بازگشت جوامع به استبداد و انحراف شده است.

دبیر کل نهضت آزادی ایران گفت: دو راهکار درون دینی برای جلوگیری از رجعت به گذشته وجود دارد. اولین راهکار اقامه صلات است. حفظ اتصال دائم با خداوند اراده انسان را معطوف به ایمان قرار می دهد از هرگونه قدرت محوری جلوگیری می کند.

یزدی افزود: راهکار دینی دیگر که در نهضت حسینی مورد تاکید قرار گرفته امر به معروف و نهی از منکر است و این به معنی آن است که همه شما مسئولید. امر به معروف و نهی از منکر در بیم مردم احساس تعلق اجتماعی ایجاد می کند و در آن صورت است که همه مردم در صحنه اجتماعی حضور خواهند داشت و نسبت به وقایع جامعه بی تفاوت نخواهند بود. به بیان علی (ع) امر به معروف و نهی از منکر از سلطه بدان و ددان جلوگیری کرده و جلوی سقوط و انحطاط اجتماعی را خواهد گرفت و این یعنی جلوگیری از رجعت به گذشته.

وی خاطر نشان ساخت: نهضت امام حسین (ع) همانطور که خود ایشان می گویند برای اصلاح امت جدشان و امر به معروف و نهی از منکر بوده است و نه برای دست یابی به قدرت. در حال حاضر در جامعه ما هیچ معروفی بالاتر از قانون گرایی نیست و همه افراد و مقامات باید در چارچوب این قانون جمعی عمل کنند. ویژگی مومنین آن است که به عقدها و عهدها وفادار و پایبند باشند.

یزدی با تاکید بر این که مهم ترین نهی از منکر در جامعه ما نهی از دروغ و ریاکاری است، گفت: من از مقامات کشور می پرسم که آیا اتفاقاتی که در کشور مشاهده می کنید همان چیزهایی است که مردم برای آن انقلاب کرده اند؟ اگر قبول ندارید که فساد و انحراف وجود دارد، رسما این را اعلام کنید و بگویید که در حال حاضر حکومت ایران یک مدل برتر مطابق با حکومت علی (ع) است. اگر آقایان تصور می کنند که هیچ مشکلی وجود ندارد باید بگویم که من برای آینده شما در دنیا و آخرت نگرانم. با این رفتار هم خود را نابود می کنید و هم ملت و کشور را.

منبع : میزان نیوز

0 نظرات: