طنین شبکه های مقتدر خارجی در نبود رسانه های منتقد داخلی

۹:۴۴ bamardum 0 نظر

طنین شبکه های مقتدر خارجی در نبود رسانه های منتقد داخلی

شصت ونه سال پیش یعنی زمانی که بخش فارسی رادیو بی بی سی راه اندازی شد ، در ایران کمتر کسی به فکر خبر رسانی و انتقال اطلاعات خبری بود و ارزش آن را می دانست . کسی به درستی نمی دانست که چرا انگلستان اخبار مهم را بوسیله بی بی سی و در قالب زبانهای مختلف در جهان پخش می نماید . کسی نمی دانست بخش فارسی بی بی سی برای خدمت به چه مقاصدی راه اندازی شده بود ؟

تاثیر گزاری رادیو فارسی بی بی سی در تحولات تاریخ معاصر ایران چه مثبت و چه منفی امری است که کارشناسان امور رسانه و مورخان به آن اذعان دارند . ایفای نقش در کودتای 28 مرداد 1332 از جمله عمده ترین مقاطع و نمونه فعالیت این رادیو در راستای منافع انگلیس و به ضرر دولت ملی دکتر محمد مصدق است و پوشش و انعکاس اخبار مربوط به تحولات و اخبار دوران انقلاب اسلامی هم به عنوان نمونه تاثیر گزاری مثبت این رسانه یاد می شود.

شبکه تلویزیونی فارسی زبان بی بی سی با تمامی فرازو نشیب هایی که از آغاز تا پخش طی نمود بلاخره در 25 دی ماه شروع به کار کرد . این در حالي صورت گرفت که مسائل و حاشيه هاي امنيتي اخير كليت فعاليت اين شبكه را تحت تاثير خود قرار داده و واکنش های بسیاری را بین مسئولین و دولت مردان ایران برانگیخته که خود حکایت از نبود فضای رسانه ای آزاد در کشوری را دارد که رییس جمهور منتخبش آن را " آزاد ترین کشور دنیا " می نامد .

محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت محمود احمدی نژاد در مصاحبه ای با خبرگزاری مهر از فاقد مجوز بودن دفتر بی بی سی فارسی در تهران خبر داده است . غلامحسين محسني اژه اي وزیر اطلاعات دولت نهم فعالیت این شبکه را خلاف امنیت ملی می داند و خبر از دادن هشدارهای لازم به دستگاه های مسئول را می دهد . عباس سليمي نمين که خود تحصیل کرده انگلیس و از نزديکان به رییس جمهور محمود احمدی نژاد است این شبکه را بازوى سرويس جاسوسى انگليس می داند . دو روز قبل از آغاز پخش برنامه های این شبکه سعيد مرتضوي دادستان تهران سفارش دهندگان آگهي در شبکه هاي تلويزيوني ماهواره اي را نوید یکسال زندان تعزيري می دهد . دفتر سياسي سپاه پاسداران ضمن متهم کردن دولت انگليس به دخالت در امور ايران و شرکت در جنگ نرم مطلبي با عنوان "افشاي سوابق تاريك بي بي سي" را در صدر مطالب سايت رسمي خود قرار داد . جهانگيرزاده عضو كميسيون امنيت ملي مجلس در گفتگویی با روزنامه اعتماد برخورد ايجابي رسانه هاي داخلي و تقويت شبكه هاي تلويزيوني داخلي و رسمي را بهترين راهكار مقابله با تاثير رسانه هاي خارجي دانست و در این مورد می گوید :" نبايد نگران بود و نسبت به اين اتفاقات حساسيت نشان داد " . حسن قشقاوي سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي به خبرگزاري ها گفته است که مقامات حکومتي در ايران با حساسيت راه اندازي تلويزيون فارسي بي بي سي را دنبال مي کنند. " شگرد تلويزيون فارسي انگليس براي شروع بي‌دردسر در ايران " و " کيف انگليسي بي.بي.سي فارسي براي زنجيره اي‌ها " یا " بی بی سی فارسی زیر سایه بنیان گذاران بهایی " و " بي بي سي فارسي در راستاي امپرياليسم رسانه اي است " از جمله تیتر هایی است که بعضی از سایت ها برای خود برگزیده اند . این در حالی است گفته می شود سردبیری تحرییه خبری این شبکه را علي اصغر رمضانپور معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت سید محمد خاتمی بر عهده دارد .

نوید شبکه ماهواره ای فارسی زبان بی بی سی را اولین بار آقای گوردون براون وزیر دارایی وقت دولت انگلیس در مؤسسه پژوهشی چتم هاوس در لندن اعلام کرد . اين شبکه تلويزيونی را مديران ارشد بی بی سی طراحی کرده و به تأييد هيئت امنا و وزارت خارجه بريتانيا رسانده اند اما گفته می شود در سياست های خبری خود کاملاً مستقل از دولت بريتانيا عمل خواهد کرد. در برنامه روزانه این کانال قرار است اخبار، تحليل، گفتگو، مناظره و برنامه های مستند و فرهنگی با کيفيت بالا برای 70میلیون ایرانی ،20 میلیون افغانی و10 میلیون تاجیک فارسی زبان در خاورمیانه و آسیای مرکزی تولید شود . بودجه سالیانه تخصیص داده شده به این طرح پانزده ميليون پوند اعلام گردیده است.

بی بی سی در سال 1922 به شکل کنسرسیومی توسط شرکتهای مارکونی ، جی ائی سی ، برییتیش تامپسون ، متروپولیتن ویکرز و شرکت برق بریتانیا راه اندازی شد . بخش فارسی رادیو بی بی سی توسط حسن موقر بالیوزی پسر محمد خان موقرالوله که از منتسبین به خاندان قاجار در سال 1940 تشکیل گردید و هفته ای یک ساعت برنامه اجرا می کرد .

شبکه بی بی سی امروزه بیش از صد و پنجاه میلیون نفر شنونده در سطح جهان داشته و هفتاد و پنج میلیون نفر ماهانه از سایت این شبکه بازدید می کنند . سایت فارسی این بنگاه سخن پراکنی نزدیک به هفت میلیون بازدید کننده در ماه دارد .


منبع : بامردم

0 نظرات: