این سوی آن سوی حواشی مجلس هشتم

۶:۰۵ bamardum 0 نظر

این سوی آن سوی حواشی مجلس هشتم

مجلس هشتم که از ابتدا با حواشی بسیاری چه قبل از انتخاب نمایندگان و اکنون پس از انتخاب نمایندگان مواجه است ، رفته رفته پر حاشیه تر از گذشته می شود . این در حالی است که فشار مشکلات اقتصادی ، تامین مایحتاج روزانه ازقبیل خوراک ، پوشاک و از همه مهمتر مسکن برای قشر های ضعیف و متوسط جامعه و بخصوص جوانان که بخش اعظمی از جمعیت کشورمان را تشکیل می دهند طاقت فرسا گشته است . بسیاری از مردم و کارشناسان مسائل اقتصادی و ناظران رفتار های سیاسی پس از نا امید گشتن از سیاست های اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد و کابینه اش، با دقت و کنجکاوی بسیاری مسائل و حوادث و مرزبندی های مجلس هشتم را دنبال می کنند و چشم امید به مجلسی بسته اند که انتخاب نمایندگانش چندان دموکراتیک نبوده است . با هم مروری بر حواشی آغازین این مجلس می اندازیم .

پرونده ای که اواخر مجلس هفتم باز شد و اوایل مجلس هشتم بسته شد

سلمان خدادادي 46 ساله، معروف به "حاج سلمان" فرمانده سپاه پاسداران شهرستان ملکان در استان آذربايجان ‏شرقي ونماينده اصولگراي دوره ‏هاي پنجم، ششم و هفتم مجلس شوراي اسلامي است ، که پیش از انتخابات مجلس هشتم ابتدا رد صلاحيت شده و سپس با دخالت محمود احمدي نژاد و برخي از اعضاي شوراي نگهبان صلاحيت وي در تهران تائيد ‏شده است . نامبرده چهارشنبه اول خرداد ماه 87، لحظاتی پس از قرائت گزارش پر سر صدای تحقیق و تفحص مجلس هفتم از قوه قضاییه ، احضار و پس از انجام تحقيقات و تفهيم اتهام، به ‏اتهام فساد اخلاقي و ارتباط نامشروع بازداشت شد. بازداشت وی در حالی صورت گرفت که برخي از ‏نمايندگان مجلس هفتم ، از کوتاهي قوه‏‎ ‎قضاييه در برخورد با فساد اخلاقي گله مند بودند.به گفته سایت روزآنلاین اين نماينده پس از ورود به دادگاه با شکایت چندين زن که در محیط دادگاه حضور یافته بودند مواجه گشت و پس از انجام بازجويي تحت الحفظ ماموران، با اتومبيل زندان اوين روانه اين بازداشتگاه شد‎.‎اگرچه برخي رسانه ها بازداشت اين نماينده مجلس رابه قرائت گزارش تحقيق و تفحص از قوه قضائيه مربوط مي ‏دانستند اما غلامعلي حداد عادل ريس مجلس هفتم در آخرين نشست خود با خبرنگاران در 6 خرداد ضمن تائيد ‏رسمي بازداشت يک نماينده اصولگراي مجلس به اتهام فساد اخلاقي، ضمن رد چنين ارتباطي بیان داشت : "هيچ ‏ارتباطي ميان دستگيري يكي از نمايندگان مجلس هفتم و قرائت گزارش تحقيق و تفحص از قوه قضاييه وجود ‏ندارد."‏ وی در ادامه گفته بود : "تا آنجا كه ما خبر داريم موضوع بازداشت يكي از نمايندگان مجلس هفتم در حيطه ايفاي ‏وظايف نمايندگي نيست." حداد عادل خبر داد :" چند نفر از نمايندگان خواسته تا با مراجعه به قوه ‏قضاييه در مورد بازداشت يكي از نمايندگان پيگيري و "تلاش كنند كه مبادا حقي از اين نماينده ضايع و همچنين ‏اطلاعات بيشتري نسبت به جرم احتمالي كسب كنند."‏ اولين بار به طور رسمي نام نماينده بازداشت شده توسط خبرگزاري حيات، ارگان خبري قوه قضائيه فاش شد . ساعتي بعد علي رئيسي، معاون قوه قضائيه از سپردن مسئوليت پرونده نماينده ‏بازداشت شده به اتهام فساد اخلاقي به سعيد مرتضوي خبر داد و از قول وي نوشت: "پرونده اين نماينده مجلس در ‏دادستاني تهران توسط مرتضوي در حال رسيدگي است."‏ اما بازداشت سلمان خدادادي با وجود اتهام فساد اخلاقي همان روز به پايان رسيد و وي ساعتي پس از آزادي ، سه شنبه 7 خرداد در ‏جايگاه مخصوص مجلس قرار گرفت و تنها نماينده اي بود که در همين روز هم مراسم تحليف را انجام داد و با امضاي متن سوگندنامه ،چهارمين دوره نمايندگي مجلس را آغاز کرد . ‏به این ترتیب پرونده ای که اواخر مجلس هفتم باز شده بود اوایل مجلس هشتم بسته اعلام شد.

علی لاریجانی رسماً رئیس مجلس شورای اسلامی شد

لاریجانی اصول‌گرای محافظه‌کار تنها کاندیدای ریاست مجلس بود بدین جهت هنوز نمی‌توان گفت که همه‌ی آرایی که دریافت کرده است ، از طرف پشتیبانان واقعی خود او بوده . به نوشته سایت دویچه وله اصول‌گرایی لاریجانی در سخنان روز اول ریاستش بر مجلس در سه محور تجلی بارزی دارد: او گفته است که به "روش و منش" آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی وفادار است، تأکید کرده است که از اسلام، اسلام "جواهری" را می‌فهمد که منظور از آن اسلام فقهی و فقه شیعی سنتی ثبت‌شده در کتاب "جواهرالکلام" آیت‏اللّه‏ شیخ محمدحسن نجفی، معروف به صاحب جواهر، از فقیهان قرن گذشته است. لاریجانی همچنین تأکید کرده است که مجلس در امور راهبردی از آیت الله خامنه‌ای، رهبر نظام تبعیت خواهد کرد. این سه موضوع، یعنی باور متعصبانه به شیعه‌گری سنتی فقهی، تبعیت بی‌چون و چرا از سیره آیت‌الله خمینی و نیز رهبری آیت‌الله خامنه‌ای مبانی جریان اصول‌گرا را می‌سازند. با اینکه اصلاح‌طلبان هیچ گونه انتقاد صریحی به این اصول نکرده‌اند، از جانب اصول‌گرایان متهم به انحراف از آنها و از این طریق به خطر انداختن نظام می‌شوند. محمود احمدی نژاد رییس جمهور اصولگرا و لاریجانی با هم رقابت تنگاتنگی دارند . این رقابت از انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم آغاز شد و با پیروزی محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری و قرار گرفتن لاریجانی در پست دبیری شورای امنیت ملی و سپس استعفا از این سمت ابعاد پیچیده تری به خود گرفت . لاریجانی در مشی و شیوه‌ی رفتار و گفتار خوددارتر از احمدی‌نژاد است و به منش و خواسته‌های مراکز سنتی قدرت دینی، توجه ویژه‌ای دارد. او بنابر این تعبیر محافظه‌کارتر از احمدی‌نژاد است. به نوشته این سایت ، لاریجانی مسائل را کارشناسانه‌تر ارزیابی می‌کند و برنامه‌هایش را با سروصدای کمتری پیش می‌برد. دوره‌ی ریاستش بر رادیو و تلویزیون شاخص نحوه‌ی کار اوست: محافظه‌کار، بسته، تابع بی‌چون‌وچرا در مقابل بالا، بی‌رحم نسبت به منتقدان نظام. احمدی‌نژاد جنبه‌ای پوپولیستی دارد؛ لاریجانی در مقابل از دل اشرافیت روحانی برخاسته و رفتارش در مقایسه با رقیبش، اشرافی جلوه می‌کند. رقابت این دو دست کم تا تعیین تکلیف دوره‌‌‌ی بعدی ریاست جمهوری آینده از مسائل ثابت صحنه‌ی سیاست دولتی در ایران خواهد بود.

دودستگی اصول‌گرایان در آغاز کار مجلس

اصول‌گرایان در آغاز کار مجلس، بر سر تصویب اعتبارنامه‌ها ستیز درونی خود را آشکار کردند. به نوشته سایت دویچه وله یکی از نمایندگان به اعتبارنامه‌ی نوزده نفر از منتخبان تهران اعتراض کرد و باعث شد پرونده‌ی‌شان به کمیته تحقیق ارجاع شود. در میان این عده نام حداد عادل، رئیس سابق مجلس هم به چشم می‌خورد.عوامل مختلفی شکاف میان اصول‌گرایان مجلس را جلوه‌گر خواهد کرد. در میان آنها، موضوع نوع رابطه‌ی مجلس با احمدی‌نژاد و کابینه‌اش از همه مهمتر است. اصول‌گرایان تا مدتی دو دسته و دو عَلـَم خواهند داشت: بر علمی شمایل رئیس مجلس و بر علمی دیگر شمایل رئیس جمهور نقش بسته است.

آیا ناکام مجلس هشتم به جام جم خواهد رفت ؟

هنوز از فعاليت مجلس جديد ايران هفته اي نگذشته که گمانه زني ها براي "پست" جديد رييس مجلس هفتم بالا گرفته است. ‏در چنين شرايطي است که اگر يک روزنامه هنري از "رفتن ضرغامي" سخن مي گويد، سايتي ديگر از آمدن حدادعادل به ‏جاي او خبر مي دهد. هرچند که به گفته يکي از نزديکان حدادعادل، او مايل است شايعات پيرامونش براي کانديدا شدن در ‏رياست جمهوري باشد تا رياست صداو سيما، اما آنچه به واقعيت نزديک تر شده است احتمال رفتن حدادعادل به صدا ‏وسيماست. شايعه اي که از پيش مطرح بود و اينک با نزديکي به پايان دوره رياست ضرغامي، قوت يافته است.‏ سايت آفتاب نزديک به کارگزاران نيز در گزارشي حول و حوش رياست مجلس هشتم، به نقش حدادعادل در ‏اين مجلس پرداخته و نوشته است: "حدادعادل که تاکنون شايعه کانديداتوري‌اش در انتخابات رياست جمهوري را رد نکرده ‏شايد همچنان مصمم باشد که وارد اين کارزار شود. شايد هم با وضعيت به‌وجود آمده در مجلس هشتم، از اين تصميم ‏منصرف شود چراکه با اين روزه سکوتي که در پيش گرفته کمتر در سطح رسانه‌ها و افکار عمومي مطرح خواهد بود و ‏اين شايد زمينه اي باشد براي اينکه از تصميم بلندپروازانه اش صرفنظر کند."‏البته آفتاب به حداد عادل توصيه کرده است چنانچه مي خواهد خود رابراي رياست جمهوري آماده کند با استعفا از نمايندگي ‏مجلس، در اين جهت گام بردارد: "نظريه ديگري وجود دارد که مي‌گويد بهتر است حداد با انصراف از نمايندگي و با يک ‏تجديد قوا در خارج از بهارستان خود را براي رقابت در انتخابات رياست جمهوري آماده کند و چنانچه اين اتفاق در روزها ‏و ماه‌هاي آينده رخ دهد، امکان خروج حداد از اين انزواي سياسي وجود داشته و او با مدتي استراحت وارد انتخابات رياست ‏جمهوري خواهد شد، سايت آفتاب نزديک به کارگزاران نيز در گزارشي حول و حوش رياست مجلس هشتم، به نقش حدادعادل در ‏اين مجلس پرداخته و نوشته است: "حدادعادل که تاکنون شايعه کانديداتوري‌اش در انتخابات رياست جمهوري را رد نکرده ‏شايد همچنان مصمم باشد که وارد اين کارزار شود. شايد هم با وضعيت به‌وجود آمده در مجلس هشتم، از اين تصميم ‏منصرف شود چراکه با اين روزه سکوتي که در پيش گرفته کمتر در سطح رسانه‌ها و افکار عمومي مطرح خواهد بود و ‏اين شايد زمينه اي باشد براي اينکه از تصميم بلندپروازانه اش صرفنظر کند."‏البته آفتاب به حداد عادل توصيه کرده است چنانچه مي خواهد خود رابراي رياست جمهوري آماده کند با استعفا از نمايندگي ‏مجلس، در اين جهت گام بردارد: "نظريه ديگري وجود دارد که مي‌گويد بهتر است حداد با انصراف از نمايندگي و با يک ‏تجديد قوا در خارج از بهارستان خود را براي رقابت در انتخابات رياست جمهوري آماده کند و چنانچه اين اتفاق در روزها ‏و ماه‌هاي آينده رخ دهد، امکان خروج حداد از اين انزواي سياسي وجود داشته و او با مدتي استراحت وارد انتخابات رياست ‏جمهوري خواهد شد، در اين ميان روزنامه اعتماد در مطلبي از حضور حدادعادل در مجلس هشتم نوشته و يادآور شده است: "آنهايي که چهره ‏غلامعلي حدادعادل را در اولين روز کاري مجلس هشتم ديدند، سنگيني شکست را در چهره عصباني و غمگين او احساس ‏کردند .

منابع : دویچه وله ، روزآنلاین
امیرحسین کاظمی

0 نظرات: