تعرض به یک دانشجوی دختراین بار در دانشگاه زنجان

۱:۲۴ bamardum 0 نظر

تعرض به یک دانشجوی دختراین بار در دانشگاه زنجان

شنبه شب یکی از معاونین دانشگاه زنجان که قصد تعرض به یک دختر دانشجو در دفتر کارش را داشت با اقدام به موقع دانشجویان ناکام ماند . این حادثه موجی از تحصن و اعتراضات دانشجویان دانشگاه زنجان و واکنش روابط عمومی و کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت را در پی داشته است .

به گزارش سایت ادوار نیوز یکی از معاونین دانشگاه زنجان که از اساتید این دانشگاه نیز می باشد با درخواست های بی شرمانه ای و تهدید به اخراج یک دانشجوی دختر قصد تعرض به وی را داشته که دانشجویان دیگر توسط این دختر از نقشه کثیف این مسئول دانشگاه آگاه شدند و با ورود به دفتر کارش ، دختر دانشجو را نجات داده و فرد خاطی را به حراست دانشگاه تحویل می دهند.
در واکنش به این عمل هزاران تن از دانشجویان این دانشگاه شب گذشته طی تجمعی خواستار استعفای مسوولان این دانشگاه شدند. در این تجمع که تا پاسی از شب نیز ادامه داشت دانشجویان دختر و پسر دانشگاه زنجان به محض حاضر شدن ریاست دانشگاه در جمع دانشجویان یکصدا خواستار استعفای کادر ریاست دانشگاه شدند. عده ای زیادی از دانشجویان دانشگاه زنجان شب را در سالن ورزش دانشگاه سپری کردند و صبح روز یکشنبه با اضافه شدن باقی دانشجویان به جمع متحصنین، تحصن تا رسیدن به خواسته های دانشجویان که توسط شورای متحصنین اعلام خواهد شد ادامه پیدا خواهد کرد . ضمناً امتحانات یکشنبه و دوشنبه دانشگاه زنجان نیز لغو شد.
در پی این رخداد کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت طی بیانیه ای با محکومیت اقدام معاون دانشجویی دانشگاه زنجان در تلاش برای تعرض به یک دختر دانشجو با اشاره به وجود موارد پیشین در سایر دانشگاهها و عدم پاسخگویی مسوولین خواهان همبستگی دانشجویان کشور با دانشجویان متحصن در زنجان شده است. در این بیانیه آمده است :
خبر تلاش معاون دانشجویی دانشگاه زنجان برای برقراری رابطه اجباری با یک دختر دانشجو در حالی منتشر می شود، که تنها یک سال از فاجعه تعرض کارمند حراست دانشگاه کرمانشاه به یکی از دختران دانشجو می گذرد. داستان مکرر هتک حرمتی که پیش و پس از آن بارها و بارها از علامه، سهند تبریز و … به گوش رسید و چه بسیارند داستان های غم انگیزی از این دست، که از ترس بی آبرویی برای همیشه ناگفته می مانند. این بار، اما دانشجویان قربانیانی منفعل نبودند. آنها شجاعانه و هوشمندانه، ماهیت پلید متعرضین را افشا کرده اند و با اقدامی هوشیارانه و سریع (با حضور در دفتر معاون دانشجویی)، اثبات نمودند که هیچ گونه ظلم و تعرضی را بی پاسخ نمی گذارند. معاون دانشجویی دانشگاه زنجان که در سال ۷۴ پست رئیس دانشکده ادبیات را بر عهده داشته، در حالی به دختری دانشجو تعرض می کند، که تنها چند روز پیش از آن، حکم انحلال انجمن اسلامی دانشگاه را امضا کرده و دلیل این کار را نامسلمان بودن دانشجویان ذکر کرده است. باید پرسید چه کسی نامسلمان است؟ کسی که از جایگاه قدرت برای هوسرانی و امیال شخصی سوء استفاده می کند یا دانشجویانی که طی این سال ها به ظلمی که بر آنان می شود، اعتراض کرده اند؟ پرچم دینداری را امروز کسانی برافراشتند که تشت رسوایی شان از بام افتاده و از یاد برده اند که شرط اول دینداری اخلاق مداری است. اردیبهشت ماه سال گذشته پس از افشای واقعه تاسف بار دانشگاه رازی کرمانشاه، تاکید کردیم که «دست تطاول نهادهای گوناگون از جمله حراست، می بایست از دانشگاه کوتاه شود، خواه به تصریح قانون و خواه به تصمیم دانشجویان.» امروز اما پس از واقعه تبریز و زنجان بیش از گذشته آشکار شده که خشونت در جای جای ساختار پدرسالار و مردسالار دانشگاه ریشه دوانده است. هنوز چند ماه از واقعه دردناک قتل دکتر زهرا بنی یعقوب در بازداشتگاه اداره اماکن همدان به دست مدعیان مسلمانی و پرونده بی سرانجام کشته شدن او در کشوری که جای متهم با شاکی عوض می شود، نگذشته که باز هم شاهد تجاوز به حریم دختران دانشجو هستیم. تعدی که از سوی مسئولین دانشگاه ها نسبت به دانشجویان روا داشته می شود، ادامه خشونتی است که هر روز در خیابان ها تهدیدمان می کند. توحشی که گاه رنگ امر به معروف و گشت ارشاد به خود می گیرد و گاه به صورت تجاوز و تعرض مسئولینی که قرار است حافظ امنیت باشند، به آشکارترین شکل ممکن خودنمایی می کند. مسئولین دانشگاه تنها یکی از ابزارهای خشونت و سرکوب این نظام پدرسالارند. امروز ضرورت حمایت دانشجویان سراسر کشور از دانشجویان متحصن زنجان که خواستار استعفای رئیس دانشگاه هستند، حس می شود تا با یاری یکدیگر از تکرار چنین فجایعی جلوگیری کنند. کمیسیون زنان تحکیم ضمن حمایت از دانشجویان زنجان به مسئولین توصیه می کند که به جای سرکوب دانشجویانی که ابتدایی ترین حقوق انسانی شان را طلب می کنند، خاطیان را در دادگاه های علنی محاکمه کند و هشدار می دهد چنانچه سرانجام دادخواهی دانشجوی مورد تعرض قرار گرفته به سرنوشت موارد رخ داده در دانشگاه های دیگر دچار شود، دست به اقدامات عملی خواهد زد. عذرخواهی و استعفای وزیر علومی که قول داده بود پاسخگوی اعمال رئوسای انتصابی اش باشد تنها یکی از درخواست های دانشجویان است و برخورد با هتک حرمت کنندگان و ریشه کن کردن تجاوز به دختران در محیط دانشگاه خواسته دیگری است که تا برآورده نشدن آن از پای نمی نشینیم.

در همین حال روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت نیز طی صدور اطلاعیه ای با محکوم کردن اقدام بی شرمانه این مسوول دانشگاه زنجان خواهان پاسخگویی وزیر علوم در این رابطه شده است . در بخشی از این اطلاعیه آمده است:
مجموعه حوادث رخ داده در دانشگاهها من جمله کمبود گسترده امکانات رفاهی و مسمومیت گسترده غذایی در چند دانشگاه کشور و در نهایت هتک حرمت دختران دانشجو توسط مسئولین دانشگاهی که از ابتدای دولت نهم شاهد آن بوده ایم به خوبی ضعف مدیریتی و اخلاقی دولتمردان نهم را آشکار می سازد و نشان می دهد انگیزه حذف منتقدان در جامعه و به خصوص دانشگاه جهت سرپوش نهادن بر چنین سوء مدیریتها و اقدامات شرم آوری است که برخورد با احزاب و رسانه های منتقد در سطح جامعه و به تبع آن فساد اخلاقی و مالی گسترده حامیان دولت و همچین انحلال انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان و بروز چنین حادثه ای خود گواه این مدعی است. در پایان این اطلاعیه آمده است : دفتر تحکیم وحدت ضمن ابراز تاسف از حوادث رخ داده در دانشگاه همدان و زنجان اعلام می دارد بی شک وقوع چنین حوادثی در سطح جامعه و دانشگاه در فاصله ای کوتاه، آنهم به وسیله حامیان دولت نتیجه تلاش برای حذف منتقدان و خیال آسوده مجرمان برای انجام چنین اعمالی است. همچنین از آنجا که وزیر علوم با تکیه بر پاسخگو بودن نسبت به اعمال مسئولین دانشگاهها اقدام به انتصابی نمودن روئسای دانشگاهها و معاونین آنها کرده است بر این اساس اکنون باید پاسخگوی این اعمال ننگین باشد که تنها در دولت نهم شاهد آن هستیم و باید ضمن معذرت خواهی از جامعه دانشگاهی هر چه سریعتر استعفا دهد.

بنابر برخی گزارشها دانشجویان با تجمع در نقاط مختلف دانشگاه از کارمندان و مسوولین دانشگاه خواسته اند که دانشگاه را تا مشخص شدن نتیجه درخواستهای دانشجویان مبنی بر برکناری رییس دانشگاه و معاون وی ترک کنند،این در حالی است که با توجه به فضای ملتهب دانشگاه زنجان معاون خاطی در گفتگو با خبرگزاری برنا موارد مطرح شده را تکذیب کرده است. وی در پاسخ به خبرنگار برنا ضمن تکذیب دلیل تحصن دانشجویان، با تایید خبر لغو امتحانات و تعطیلی دانشگاه از این خبرنگار خواسته است که با روابط عمومی دانشگاه صحبت کند!

منبع : بامردم

0 نظرات: