شيرين كامي بسيج و سپاه از اصل 44

۱۹:۴۱ bamardum 1 نظر

شيرين كامي بسيج و سپاه از اصل 44
نحوه واگذاري بخش هايي از دولت به بخش خصوصي اعتراض بسياري از كارشناسان و صاحبان سرمايه را در پي داشته است . واگذاري 51 درصد سهام مخابرات به كنسرسيوم اعتماد مبين وابسته به سپاه و تصاحب معدن انگوران بزرگ ترين معدن سرب و روي خاورميانه توسط وابستگان بسيج شائبه منفعت اقتصادي اين گروه ها از انتصاب محمود احمدي نژاد به رياست جمهوري ايران را دامن مي زند . مير حسين موسوي يكي از رهبران مخالفان و از منتقدان برنامه هاي اقتصادي دولت در تازه ترين بيانيه خود به انتقاد از گروهي پرداخت كه پس از جنگ پول روي پول و برج روي برج ساخته اند .


تبديل موسسه مالی و اعتباری انصار به بانك

پس از اظهار نظر رییس بانک مرکزی مبني بر تطبيق برنامه هاي موسسه مالی و اعتباری انصار با ضوابط پولی و تبديل اين قرض الحسنه به بانك مي توان به زودي شاهد حضور نخستين بانك وابسته به سپاه پاسداران بود .
دکتر احمد علوی، پژوهشگر و استاد اقتصاد مقیم سوئد در گفتگو با دویچه‌وله ضمن سياسي دانستن اين اقدام معتقد است :" ورود سپاه به جرگه‌ بانکداران، یک سایه ‌امنیتی بر نظام بانکی حاکم خواهد كرد و بر مشکلات مالی و پولی و اقتصادی مي افزايد چرا كه رقبای سپاه، شرایط برابری ندارند و سپاه می‌تواند قوانین را دور زده يا به نفع خود تفسیر کند و کسی امکان دفاع در برابر سپاه از خود را ندارد " .
ايشان در ادامه ضمن تعريف رانت به فعاليت هاي اين نوع قرض الحسنه ها پرداخته و افزود : " صندوق‌هاي قرض الحسنه كه بالغ بر شش هزار صندوق هستند از امکانات بخش عمومی و خصوصی استفاده می‌کنند و تابع مقررات مالیاتی نیستند و مشخص نيست به كدام بخش خصوصي ، تعاوني يا دولتي تعلق دارند . اين بنگاه هاي اقتصادي وام هاي كم بهره از بانك مركزي دريافت كرده و در اختيار مشتريان خود مي گذارند با توجه به نرخ بالای تورم، ارزش پول سپرده مدام کمتر می‌شود اما صندوق‌ها ، پول را در اختیار کسانی قرار داده‌اند یا وارد پروژه‌هایی کرده‌اند که سود هنگفتی به سویشان سرازیر می‌کند به اين شكل بدون ریسک و تحمل هزینه، به سود هنگفت دست پيدا مي كنند " .
لازم به توضيح است نظام بانکی کشور با تصميم دولت محمود احمدي نژاد مبني بر استمهال کمتر از ٢٠ میلیارد ریال بدهی ٦ هزار و ٧٠٠ واحد تولیدی فعال کشور به بانک ها، مطالبات معوقه بانكي را به ٤١ هزار ميليارد تومان افزايش داده است .

موسسه مهر اقتصاد ایرانیان مالک بزرگ ترين معدن سرب و روي خاورميانه


به گزارش نوروز معدن "انگوران" بزرگ‌ ترین معدن سرب و روي خاورميانه و يکي از بزرگ ترين و استثنايي ترين معادن سرب و روي جهان با قیمت كف 153 میلیارد تومانی معامله شد در صورتي كه این معدن دو سال پیش به قیمت 600 میلیارد تومان قیمت گذاری شده بود ।


سه شركت حاضر در مزاييده يعني بازرگاني روي ، توسعه معادن روي و مهر اقتصاد ايرانيان در سهام هم شريك هستند به طوري كه صد درصد سهام شركت بازرگانی روی و 70 درصد سهام شركت پاسارگاد مربوط به شركت توسعه معادن روی و مابقی در اختیار مهر اقتصاد ایرانیان است।

در همين حال نصرالله ترابی نماینده اصلاح‌طلب مردم شهرکرد و عضو عضو فراکسیون خط امام مجلس ضمن انتقاد از نحوه واگذاری بخش دولتی به اسم خصوصی‌سازی به بخش‌های شبه دولتی و نظامی از تبديل سپاه به قدرت اقتصادي ابراز نگراني كرد ।

ترابی در خصوص ورود سپاه به فعالیت‌های اقتصادی و قدرت گرفتن آن در مسایل مالی گفت:" آنچه که در قانون مطرح شده این است که نهادهای نظامی همچون سپاه در دوران صلح می‌توانند از امکانات خود برای تقویت سپاه بهره ببرند مثلا از بلدوزرها یا لودرهای خود در زمان صلح به نفع آبادانی کشور و تامین مخارج خود بهره ببرند اما هیچ‌گاه قرار نبوده که سپاه رقیب بخش خصوصی در کشور شود چرا كه مطمئنا نهادهای شبه دولتی و نظامی از نفوذ و حمایت بیشتری برخوردار هستند و در چنین شرایطی بخش خصوصی امکان رقابت و فعالیت ندارد " .


كنسرسيوم اعتماد مبين قادر به پرداخت 20 درصد معامله نيست

پس از آْنكه کنسرسیوم اعتماد مبین متشكل از سه شركت توسعه اعتماد ، شهريار مهستان و گسترش الكترونيك مبين توسط کارگزاری بهمن موفق به خرید 51 درصد سهام مخابرات شد حسن قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار در نشستي از واريز 20 درصد مبلغ معامله كه بالغ بر 1560 ميليارد تومان است ظرف مدت 30 روز كاري به حساب دولت خبر داد ، منابع خبری اطلاعات جدیدی در مورد عدم توانايي اين كنسرسيوم در پرداخت مبلغ فوق ارائه كردند ।


به گزارش «آینده»، معامله مذكور كه با قیمت 8 میلیارد دلار بزرگترین معامله تاریخ اقتصاد ایران محسوب می شود، در حالی صورت گرفت كه تنها رقیب شركت حكومتی خریدار، چند ساعت قبل از معامله با نامه كرد زنگنه، رئیس سازمان خصوصی سازی، به بهانه فقدان صلاحیت امنیتی از معامله كنار گذاشته شد.
فقدان صلاحیت امنیتی در حالی به عنوان علت حذف كنسرسیوم پیشگامان كویر یزد عنوان شد كه صلاحیت این شركت در پروسه ای چند ماهه از ابعاد مختلف اقتصادی، حقوقی و امنیتی تأیید شده بوده و پس از تأیید نهایی شركت مذكور، حدود 800 میلیون تومان جهت خرید سفته و بنابر اظهار مدیران این شركت 14 میلیارد تومان جهت تهیه وثیقه و ضمانت های موردنیاز هزینه كرده بود.
اما در آخرین ساعات و با فشارهای پنهانی، شرایطی به وجود آمد كه به اعتقاد برخی تحلیلگران بزرگترین معامله تاریخ اقتصاد ایران را از شرایط رقابتی بودن خارج كرد.
با این حال اطلاعات جمع آوری شده نشان می دهد كه ابعاد این موضوع فراتر از مسایل مذكور است و كنسرسیوم خریدار كه بنابر گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به بنیاد تعاون سپاه وابستگی دارد، نه قادر به تأمین پیش پرداخت 1500 میلیارد تومانی معامله مذكور است و نه ضمانتهای قانونی را ارائه كرده است.
گفته می شود گروهی از عناصر ذی نفوذ در این نهاد قصد دارند، ادعاهای بستانكاری شركت های اقتصادی وابسته به سپاه مانند قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و... را به عنوان مطالبات سپاه از دولت تجمیع كرده و سپس از سازمان خصوصی سازی بخواهند به جای بخش عمده پیش پرداخت 1500 میلیارد تومانی، از این مبلغ استفاده كند.
در رابطه با ارائه ضمانت نامه نیز تلاشهایی در جریان است كه این مجموعه از دادن ضمانتنامه در معامله 8 میلیارد دلاری كه 80 درصد آن به صورت قسطی پرداخت می شود و عملاً به نحوی 8 هزار میلیارد تومان بدون پرداخت هیچ هزینه ای جابجا شده و سپس با استفاده از بخشی از درآمد هنگفت شركت مخابرات، اقساط معامله پرداخت شود تا در نهایت صاحب این مجموعه شود.
محمدرضا باهنر عضو هیئت رئیسۀ مجلس كه به تازگي از عضويت در شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان بازمانده است مي گويد : " طبق قانون بیش از ٤٠٪ هر بخش نباید به بخش شبه دولتی تعلق بگیرد هر چند خود او تصریح کرده که در بخشی از صنایع، نظیر فولادسازی و سیمان، بیش از ٩٠٪ سهام به بخش های شبه دولتی یا نظامی تعلق گرفته است . "
شركت گسترش الكترونيك مبين ايران متعلق به ستاد اجرايي فرمان امام است كه ارزش اموال و املاك آن 50 هزار ميليارد تومان تخمين زده مي شود و دو شركت شهريار مهستان و توسعه اعتماد متعلق به بنياد تعاون سپاه است كه در سال 1367 تاسيس شد و مي‌توان به اكبر غمخوار و محسن رفيق‌دوست از مهم‌ترين مديران اين بنياد در دهه 70 اشاره کرد. بنياد تعاوني سپاه از زیرمجموعه های سپاه پاسداران به شمار می آید که در زمره پیمانكاران ابنیه محسوب شده و در سرمایه گذاری شركتها و خرید و فروش سهام نيز فعالیت دارد . بنياد تعاون سپاه هم‌اكنون 45 درصد سهام گروه بهمن، چهار درصد سهام گروه سايپا و 25 درصد سهام پتروشيمي کرمانشاه و سهام برخي شركت هاي بورسي چون شركت باما و صد در صد سهام كشت و صنعت شاداب خراسان، شركت خدمات هوايي پارس و صنايع غذايي مائده و شركت مخابراتي و الكترونيكي موج‌نصر‌گستر را در اختيار دارد. همچنين موسسه مالي اعتباري انصار نيز وابسته به اين بنياد است .
منبع : بامردم

1 نظرات:

ناشناس گفت...

به نظر بنده همین سپاه بهترین گزینه بود
دیگه هاشمی و امثال ایشان خوردند یا کروبی
بهتر حالا نهادی مثل سپاه که از حمایت مردمی برخوردار از این آب ماهی بگیره
رستی سپاه 8 سال دفاع کرد حالا می تونه استفاده کنه
راستی کروبی سرمایه خود رو کجا منقل کرد؟
و.....؟