ورود احمدي نژاد به ماجراي برنج هاي آلوده

۸:۵۰ bamardum 0 نظر

ورود احمدي نژاد به ماجراي برنج هاي آلوده

محمود احمدي نژاد دستور برکناری دست اندرکاران ماجرای برنج های وارداتی را در حالي مطالبه کرده است كه اين پرسش نزد افكار عمومي باقي است كه كدام ارگان در واردات اين برنج ها نقش داشته و چرا وحيد دستجردي وزير بهداشت و استاندار تهران در دفاع از برنج هاي آلوده برامدند ؟

محمود احمدی نژاد رييس جمهور منتصب با اطلاع از ناهماهنگی موجود در دستگاه های
دولتی بر سر برنج های وارداتی و مشکلات پدید آمده برای مردم و مصرف کنندگان ، طی دستوری خواستار پیگیری و برخورد با مسببان این اتفاق شده و دستور برکناری دست اندرکاران ماجرای برنج های وارداتی را مطالبه کرده است.

ماجرای برنج های وارداتی و اظهار نظر های ضد و نقیض مسئولان درباره سمی بودن یا سمی نبودن آشفتگی روانی و اقتصادی گسترده ای را در جامعه پدید آورده است .

هفته پاياني شهريورماه سال جاري اداره کل استاندارد و تحقيقات صنعتي، اسامي 13نوع برنج وارداتي آلوده به ترکيبات سمي آرسنيک، سرب و کادميم را رسانه‌اي كرد . مهدی پورهاشم، مدیر کل اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران در گفت و گو با خراسان در 30 شهريور ماه سال جاري در این باره اظهار داشته بود : طبق استاندارد بین المللی مربوط به مواد غذایی میزان سرب، کادمیم و آرسنیک در برنج باید صفر باشد ، اما در ۱۳ نوع برنج وارداتی بررسی شده میزان این آلودگی ها ۵ تا ۶ برابر حد استاندارد بوده است. به عنوان مثال غلظت سرب در برنج مژده حدود ۳۵ برابر حد مجاز و در برنج ۱۸۱ و پاندا ، حدود ۲۴ برابر حد مجاز و در برنج محسن نیز غلظت سرب ۱۵ برابر حد مجاز است.

پس از گذشت چهار روز دكتر وحيد دستجردي وزير بهداشت گفت: تقريبا همه اين برنج‌هاي وارداتي را آزمايش کرده‌ايم و هيچ موردي از آلودگي به مواد سمي آرسنيک، جيوه و فلزات سنگين در اين برنج‌ها گزارش نشده، اما مسوولان ذيربط ، خودشان بايد براي برنج‌ها تصميم بگيرند.
ششم مهرماه، سازمان استاندارد در خصوص آلوده بودن برنج‌هاي وارداتي عقب‌نشيني و با انتشار اطلاعيه‌اي اعلام كرد: انواع برنج وارداتي از لحاظ استاندارد اجباري تحت کنترل و نظارت بوده و جاي نگراني براي مصرف‌کنندگان نيست .

اين اظهار نظر سازمان استاندارد در حالي صورت گرفت كه بی ال بهاردواج مدیر بخش کشاورزی در مرکز عالی تحقیقات ایالت پنجاب هند پيشتر از احتمال وجود مقادیر قابل ملاحظه برخی فلزات سنگین مانند آرسنیک، کادمیوم و سرب در برنج تولیدی منطقه پنجاب هند خبر داه بود .
به گفته بی ال بهاردواج بر اساس تحقیقاتی که از سوی دانشمندان هندی و امریکایی انجام شده، بیش از ۳۰۰ هزار نفر از مردم بنگال و بنگلادش به دلیل مصرف آب و برنج حاوی سم آرسنیک به سرطان مبتلا شده اند.

سپس استاندار تهران اذعان كرد كه در انعکاس آلودگي برنج‌ها بزرگنمايي شده است .
همچنين کاظم دلخوش نايب رئيس صنايع مجلس و نماينده صومعه سرا با انتقاد از صدا و سيما به دليل قرار دادن برنج هاي هندي در کنار برنج هاي محلي اين نوع تبليغات را يکي از عوامل رويگرداني شهروندان از برنج هاي داخلي و استقبال از برنج هاي هندي عنوان كرده بود .

وبلاگ با مردم

0 نظرات: