کسب زمان ، دلایل کوتاه آمدن ایران در برابر جامعه جهانی

۲:۵۰ bamardum 0 نظر

کسب زمان ، دلایل کوتاه آمدن ایران در برابر جامعه جهانی


هفته گذشته دولت ایران اجازه بازرسی از تاسیسات هسته ای شهر اراک را به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی داد .


به گزارش خبرگزاری روسی ریا نووستی : یوگنی ساتانوفسکی رئیس انستیتو خاور نزدیک روسیه ، معتقد است رآکتور هسته ای در اراک ارتباط مستقیمی به برنامه هسته ای نظامی ایران ندارد و در آنجا اثباتی بر ماهیت نظامی برنامه هسته ای ایران پیدا نخواهد شد .


یوگنی ساتانوفسکی ، هدف دولت ایران از صدور اجازه بازدید به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات اراک را بر قراری دیالوگ سازنده با جامعه جهانی برای کسب فرصت لازم دانست و افزود : " مقامات کشور برای اینکه زمان را به درازا کشانده و "سازه ها" (یا ساده تر بگوییم سلاح هسته ای) را به سطح نمونه ای آماده برسانند، نیاز به زمان دارند بنابر این طبق منطق استاندارد بازی شطرنج، مهره سرباز را به آژانس می دهند تا مهره ای با ارزش تر بدست بیاورند ".


رئیس انستیتو خاور نزدیک اوضاع داخلی ایران را متشنج دانست و افزود : " اکنون اسرائیل دقیقاً در مرز تصمیم گیری درباره آغاز عملیات نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران قرار دارد و هر دولتی اگر بخواهد با موفقیت عمل کند، باید در مواردی که مقابله مستقیم کارآیی ندارد، از راه هایی برای دور زدن استفاده کند و ایران تا زمانی که به "موهبت هسته ای" دست پیدا کند باید زمان را به درازا بکشاند " .


در این رابطه لئونید ایواشوف رئیس آکادمی مشکلات ژئوپولیتیک روسیه ،دلایل کوتاه آمدن دولت ایران در برابر جامعه جهانی را دارای دو بعد داخلی و خارجی دانست و افزود : "اول اینکه ایران خواستار رویارویی خشونت ورزانه و بویژه درامی نظامی با کشورهای غربی نیست. چرا که مسئله ضربه وارد کردن به تهران دو سال مطرح بود و تا کنون نیز لغو نشده است.

فقط اکنون طرفداران حل مسالمت آمیز مناقشه جلوی افرادی که خواستار وارد سازی ضربه پیشگیرنده بودند، از جمله طرفداران ایده ضربه وارد کردن از سوی اسرائیل و آمریکا را گرفته اند. اما آیا این وضعیت مساعد برای مدتی طولانی برقرار شده است؟ پاسخ به این سوال دشوار است.

با این حال تهران در مسیر حل این مناقشه از طریق مسالمت آمیز گام برداشته است که مسلماً یکی از شرایط، راه دادن بازرسان بین المللی به تاسیسات هسته ای است. ایران موضوع منطقه عاری از سلاح هسته ای، یعنی خلع سلاح هسته ای اسرائیل را مطرح می کند. و ایران و غرب این گونه جهت گیری کرده اند تا از رویارویی نظامی احتراز شود. این جهت گیری درستی است. اما در آینده مسئله خلع سلاح هسته ای اسرائیل می تواند بطور بسیار حادی مطرح شود. سیاست سازنده روسیه و سیاست ملاحظه کارانه اروپا بر تصمیم تهران تاثیر داشته اند. دقیقاً به همین دلیل ایران این گام را برداشت".


لئونید ایواشوف دلیل دیگر این تصمیم را مسئله داخلی ایران خواند و ادامه داد :" رویدادها پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، مقامات این کشور را به تاثیر گذاری بر موضع کنونی سوق دادند. یعنی مقامات ایران، اعم از روحانی و غیر روحانی، با هدف آشتی داخلی نشان دادند که آماده جستجوی راه های همکاری در غرب هستند تا اپوزیسیونرها را آرام ساخته و خلع سلاح کنند".


منبع : با مردم

0 نظرات: