آیین یکصد و بیست و هفتمین سالروز تولد دکتر محمد مصدق برگزار شد

۰:۱۶ bamardum 0 نظر

آیین یکصد و بیست و هفتمین سالروز تولد دکتر محمد مصدق برگزار شد

مراسم یکصد و بیست و هفتمین سالروز تولد دکتر محمد مصدق پیشوای نهضت ملی شدن صنعت نفت در احمد آباد مصدق ( آبیک ) برگزار شد .

بر اساس گزارش روابط عمومی حزب ملت ایران آیین یکصد و بیست و هفتمین سالروز تولد دکتر محمد مصدق با حضور مردم ، نمایندگان دراویش گنابادی ، دانشجویان ، گروه­ها ، سازمان­ها واحزاب ملی از جمله حزب ملت ، جبهه ملی ، نهضت آزادی ایران ، جاما ، ملی مذهبی­ها و ... در تاریخ 29 اردی بهشت ماه 88 بر سر مزار آن مرحوم واقع در احمد آباد برگزار شد .

این مراسم در ساعت 10 : 31 دقیقه با خوش آمد گویی حسین سکاسی از رزمندگان دیرپای نهضت ملی ایران
شروع شد .

نخستین سخنران مراسم محمد بسته نگار فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی ملی مذهبی ها بود و در ابتدای کلام با ذکر نام دو یار و رهرو مصدق زنده یاد نصرت­الله امینی و صمد ملکی خاطره آن بزرگواران را در ذهن همگان زنده کرد .

عضو شورای مرکزی ملی مذهبی ها دکتر محمد مصدق را انسانی ارزنده و ممتاز دانسته و عنوان کرد : " دکتر مصدق مردی استثنائی و دارای صفات ممتاز بسیاری بود که اگر هر کس برخی هم از آن خصوصیات را داشت به انسانی ارزنده و ممتاز تبدیل می­شد چه رسد به دکتر مصدق که جامع تمام آن خصوصیت­ها بود ".

داماد آیت الله طالقانی ضمن اشاره به تلاش­ها و خصوصیات ارزندۀ دکتر مصدق در راه استقلال و آزادی و عدالت اجتماعی سخن خود را با تشریح برخی خصوصیات شخصی دیگر دکتر مصدق از قبیل ساده زیستی، عدم قبول هدیه از دیگران در سمت رئیس دولت، عدم استفاده از امکانات دولتی برای زندگی شخصی، فروتنی، مبارزه و مخالفت شدید با رشوه دادن و رشوه گرفتن، مخالفت با بت پرستی، تلاش برای استفاده از محصولات ایرانی، دفاع از آزادی مطبوعات، احساس مسئولیت شدید در قبال کشور و مردم، مردم گرائی در عین عدم عوام گرائی، قانون گرائی، و ... به پایان برد .

سپس مجری برنامه با قرائت شعر زیبایی سخنران دوم این مراسم آقای مهندس معین فر را به جایگاه سخنرانان دعوت کرد .
مهندس علی اکبر معین فر اولین وزیر نفت پس از انقلاب سخنان خود را با ادای احترام به دکتر مصدق آغاز کرد و اظهار کرد :" قاعدتاً در این مراسم باید به بررسی مشکلات مردم با توجه به دغدغه­ها و راه دکتر مصدق پرداخت اما این امر به دلیل شرایط کشور مقدور نمی­باشد " .

وزیر کابینه مهدی بازرگان ضمن بر شمردن خصوصیات و منش اخلاقی دکتر مصدق افزود : " نهضت مقدسی که او بنیان نهاد بنا به اظهار مقامات کشورهای استعماری از قبیل انگلیس و ... تاثیرات شگرفی در منطقه و کشورهائی از جمله مصر و ... ایجاد کرد و مصدق پیژامه پوش با تخت خواب آهنینش در صورت یک چهره جسور و تهدید آمیز ظاهر شده و خواب خوش را هم از چشمان استعمارگران ربوده بود ".

علی اکبر معین فر موقع شناسی و حساسیت به استعمار را دو خصوصیت مهم دکتر مصدق خواند و بیان داشت : " دکتر مصدق همواره از فرصت­های موجود به نحو مطلوبی به نفع مصالح کشور استفاده کرده و مواردی همچون حضور او در مجلس چهاردهم بعد از برافتادن رضاشاه و مخالفت با اعطای امتیاز نفت به بیگانگان در عین تلاش برای آرامش و و عدم ایجاد تنش و جار و جنجال، پذیرش نخست وزیری در موقع مناسب بود " .

ایشان سپس به بررسی خصوصیت قاطعیت او در بحث مقابله با بیگانگاه پرداخته و به مخالفت شدید او با طرح بیگانگان برای تجزیه ایران و ... و اقداماتش در نهم اسفند 1331 اشاره کرده و : " در توطئه نهم اسفند هم هنگامی که سفیر توطئه ­گر آمریکا به وی اظهار داشته بود که او با شاه صحبت کرده تا مانع تعرض به منزل نخست وزیر شوند دکتر مصدق به شدت به سفیر آمریکا اعتراض کرده بود که چرا به امور داخلی کشور ایران دخالت می­کنید ! " .

مهندس معین فر در پایان سخنان خود به خصوصیت ارزنده دکتر مصدق در مخالفت با دیکتاتوری و سخنان تاریخی او در جلسه تفویض سلطنت به رضاشاه و ... اشاره کرد و سخنان خود را به پایان برد.
پس از اتمام سخنان مهندس معین­فر در ساعت 11:54 دکتر محمود مصدق نوه شادروان دکتر مصدق طی سخنان کوتاهی ضمن تقدیر از مرحوم سید جواد مادرشاهی یادی از مرحوم اردلان و سایر کسانی که در نگهداری قلعه احمدآباد کمک کرده اند تشکر کرد و شماره حساب جاری 7835 نزد بانک ملی نادری تهران کد 159 به نام محمود مصدق و حسین شاه حسینی برای کمک به قلعه احمدآباد را اعلام کرد.

آیین بزرگداشت یکصد و بیست و هفتمین سالروز تولد دکتر محمد مصدق با توجه به حضور نیروهای امنیتی در داخل جمعیت و نیروهای انتظامی در خارج از قلعه در ساعت 12 با اجرای سرود «ای ایران» بدون تنش و درگیری به پایان رسید .

تنظیم خبر : وبلاگ با مردم

0 نظرات: