نگرانی نمایندگان مجلس از چگونگی نظارت بر 14000 صندوق سیار

۲۳:۵۷ bamardum 0 نظر

نگرانی نمایندگان مجلس از چگونگی نظارت بر 14000 صندوق سیار

افزایش صندوق های سیار اخذ رای از 1200 صندوق به 14000 صندوق نگرانی برخی از نمایندگان مجلس در خصوص نظارت و صیانت از آرای مردم را به همراه داشته است .

به گزارش پارلمان نیوز ، جمشید انصاری نماینده مردم زنجان در مجلس هشتم و دبیر کمیته سیاسی فراکسیون خط امام از افزایش بی‌سابقه صندوق های سیار اخذ رای و عدم نظارت بر این صندوق ها ابراز نگرانی کرد .

انصاری تعداد صندوق های سیار در دوره های قبل را کمتر از 1500 صندوق بر شمرد و افزود : " صندوق سیار معمولا برای مراکز خاصی مانند بیمارستان‌ها، بازداشتگاه‌ها و برخی روستاهای صعب العبور است و ناظرین کاندیدا ها نمی‌توانند همراه با این صندوق‌ها حرکت و بر آن نظارت کنند ".

نماینده مردم زنجان در مجلس هشتم با ابراز نگرانی شدید خود از تصمیم وزارت کشور اظهار داشت : " اصل بر ثابت بودن صندوق ها است و تنها در شرایط استثنایی از صندوق سیار استفاده می‌شود، اما گویا وزارت کشور در این دوره تصمیم گرفته یک سوم صندوق‌ها را سیار و این موضوع را به قاعده رای گیری تبدیل کنند " .

دبیر کمیته سیاسی فراکسیون خط امام افزایش صندوق سیار اخذ رای را به معنای حضور بیشتر صندوق سیار در مناطق روستایی و شهری دانست و بیان کرد : " ما به شدت نگران این اقدام هستیم و وزارت کشور تاکنون هیچ دلیلی برای این کار مطرح نکرده است . وقتی نماینده کاندیداها نتوانند بر این صندوق‌های سیار نظارت کنند طبعا نمی‌توانیم در مورد صحت انتخابات در آن جا نظر دهیم " .

جمشید انصاری خاطر نشان کرد: "در صندوق‌های ثابت از فرهنگیان و معتمدین محلی برای اجرا استفاده می‌شود وچون مردم آنها را می شناسند تقید دارند که به خوبی کار خود را انجام دهند اما در صندوق های سیار از کارکنان دولت استفاده می‌شود که این جای نگرانی دارد و ما از ستاد وزارت کشور می‌خواهم که به رویه قبل برگردند".

در اظهار نظری دیگر محمد مهدی شهریاری عضو فراکسیون خط امام و عضو کمیسیون امنیت ملی وی در مورد افزایش صندوق های سیار اخذ رای و نگرانی از سلامت انتخابات گفت : " تنها جایی که می‌توان در آرای مردم اعمال نظر کرد صندوق های سیار است و اگر تعداد این صندوق‌ها را افزایش داده باشند واقعا جایی نگرانی دارد " .

نماینده مردم بجنورد در مجلس استفاده ابزاری از سپاه و بسیج و پذیره نویسی و توزیع سود سهام عدالت در روستا ها همزمان با شروع فرصت تبلیغاتی کاندیداها را تخلف انتخاباتی دانست و بیان کرد : " در ادامه تخلفاتی که انجام می‌دهند افزایش صندوق‌های سیار هم به آن اضافه شده و متاسفانه با این اقدامات علامت سئوال ایجاد می‌کنند " .

شهریاری ضمن انتقاد به شورای نگهبان در مقابله با این رفتار خلاف شرع و عرف اظهار داشت : " شورای نگهبان اکنون باید نسبت به بسیاری از رفتارها اعتراض کند که چشم خود را بسته است " .

این در حالی است که محمد یزدی عضو فقهاي شوراي نگهبان پيشنهاد ايجاد نهاد موازي براي نظارت بر انتخابات را خلاف قانون و عقل دانست و افزود: " قانون اساسي ما، نظارت بر انتخابات را برعهده شوراي نگهبان گذاشته است و اجراي انتخابات بر اساس قانون انتخابات به وزارت كشور واگذار شده است " .

ایشان تلاش برخي افراد براي دخالت در كار نظارت بر انتخابات را دخالت نابجا و ناحق دانست و پيشنهاد كميته صيانت از آراء را يك كار سياسي و غلط عنوان کرد .

محمد يزدي طرح كميته صيانت از آراء را سياسي و براي توجيه شكست احتمالي افرادي خاص در انتخابات دانست و افزود : " كساني كه مي خواهند از آراي مردم صيانت شود بايد در چهارچوب قانون، حرف بزنند و شايسته نيست، ادعاي خود را براي صيانت از آراي مردم با پيشنهادهاي غيرقانوني و غير عقلائي مطرح كنند " .

منبع : با مردم

0 نظرات: