جنبش اصلاح طلبی به آخرخط نرسیده است

۲۰:۵۸ bamardum 0 نظر

ابراهيم يزدي در جمع مردم اصفهان : جنبش اصلاح طلبی به آخرخط نرسیده است

ميزان: دکتر ابراهيم یزدی، دبيركل نهضت آزادي ايران در تاريخ 15/6/ 1387 مصادف با چهارمين روز از ماه مبارك رمضان با حضور در شهر تاريخي – مذهبي اصفهان در جمع کثیری از مردم این شهر، شخصیت‌های دینی و فرهنگی، نمایندگان و مسوولان احزاب و گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب حضور يافتند و با شركت در گرد هم‌آیی افطار كه توسط اعضا و علاقه‌مندان واحد اصفهان نهضت آزادي ايران برگزار شده بود، به توضیح پاره‌یی از مسايل و ارايه‌ي تحليل خود از شرايط سياسي روز كشور پرداختند.
ايشان در آغاز، چالش‌های پیش روی جنبش اصلاحات را مطرح و چند راه حل برای برون رفت پیشنهاد کردند. ایشان با یادآوری این نكته که انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب مردمی و کلاسیک بوده و بعد از انقلاب بروز برخی حوادث و جریانات موجبات شکاف و انشقاق بین نیروهای انقلاب را پدید آورد، ریشه‌ی این شکاف را با عدم آگاهي جامعه‌ي سياسي ايران پيرامون جايگزين نظام سلطنتي استبدادي مرتبط دانستند.
دبير كل حزب چهل و هشت ساله‌ي نهضت آزادي ايران خاطر نشان كردند: « از ابتدا برخی معتقد بودند، در اسلام بحثی از پارلمان ، انتخابات ، و .... به میان نیامده است، رهبری در مقام امیرالمؤمنین هستند ومملکت را اداره می‌کنند. بنابراين نيازي به مجلس شورا و دستگاه دولت در مفهوم مدرن آن وجود ندارد. حتي برخی اطرافیان در پاریس در صدد آن بودند كه از رهبر فقيد انقلاب فتوا بگيرند که زنان حق رانندگی ندارند و البته ايشان، زیر بار نرفتند. »
اين فعال سياسي با بيان نگرش‌هاي گوناگون سياسي كه از همان ساليان نخست پس از پيروزي انقلاب شكل گرفتند، اعلام كردند كه نهضت آزادی ایران، تغییرات مسالمت آمیز و قانونی و آرام را برنامه‌‌ي خود قرار داد تا بتواند در راستاي تقويت فرآيند دمكراسي، نقشي موثر ايفا كند.
دکتر ابراهیم یزدی سپس به طرح این پرسش پرداخت که چرا در هند این حرکت و پروسه محقق شده است و در پاکستان صورت نگرفته است. وی با برشمردن ومتفاوت دانستن دستاوردهای انقلاب اسلامی از نظام جمهوري اسلامي ايران، سیاسی شدن زنان را به عنوان يكي از دستاوردهاي مهم اين انقلاب مطرح و این واقعيت را یکی از چالش‌های پیش روی حاکمیت فعلی عنوان کرد.
وی در ادامه، سلب قدرت مطلقه از ارتش و تقسیم قدرت در نهادهای مختلف جامعه را از دیگر دست آوردهای انقلاب اسلامی برشمردند . دکتر یزدی وجود گروه‌های مختلف كوچك در صحنه مبارزات قبل از انقلاب و تعامل مناسب آن‌ها را به عنوان عاملی موثر در پيروزي انقلاب که مانع از تعقیب و دستگیری مبارزان توسط ساواک می شد، دانستند و از سوي ديگر اشاره داشتند كه همين ويژگي پس از انقلاب موجب بروز برخي بحران‌ها در مديريت سياسي جامعه شد. دبیرکل نهضت آزادی ايران پیام انتخابات دوم خرداد 1376 را در اين دانستند كه سران جريان موسوم به اصول‌گرا دريافتند كه نمی‌توانند جمهوریت نظام را تعطیل کنند و افزودند كه پس از این رخداد بزرگ بود که اصول‌گرایان در روش‌های انتخاباتی خود تجدید نظر کردند.
دكتر ابراهيم يزدي ادامه دادند كه: « حالا این اصلاح‌طلبان هستند که باید در روش‌های گذشته‌ي خود تجدید نظر کنند و ببینند چه عواملی در درون و بیرون مجموعه‌ی اصلاحات بوده که اين جريان به‌رغم در اختیار داشتن دو قوه از سه قوه نتوانستند برنامه های اصلاحی خود را عملی کنند. این درحالی است که برنامه‌ی راهبردی اصولگرایان توانست هدایت انتخابات را به دست گیرد. »
ايشان با يادآوري اين مطلب كه در زمان انتخابات مجلس هفتم، آقایان کروبی و خاتمی نامه‌ای به رهبری نوشتند مبنی بر این که وزارت اطلاعات نظر نهایی را در مورد رد صلاحیت ها بدهد و مقام رهبري نيز كتبا با اين درخواست موافقت كرد ولی شورای نگهبان به نظر ايشان، توجهی نکرد، بيان كردند كه شايسته بود اين مقامات در چنين شرايطي از برگزاري انتخابات مجلس هفتم خودداري مي‌كردند.
ايشان در ادامه افزودند كه تصویب برداشت مبلغ 350 میلیون دلارازصندوق ذخیره‌ی ارزی جهت توسعه‌ی کمی بسیج از جمله اقدامات راه‌بردي جريان تماميت‌خواه در مديريت انتخابات بعدي بود.
اين فعال سياسي، پروژه نقدی شدن یارانه‌ها را نيز طرحي سياسي و نه اقتصادي در راستاي مديريت هرچه بيش‌تر نتيجه‌ي انتخابات دهم رياست جمهوري ارزيابي كرد. ايشان در ادامه افزود كه تجربه‌ی دنیا نشان داده هیچوقت گروه‌هاي نظامی در اداره‌ی کشورها موفق نبوده است و شکست مشرف، شکست حکومت نظامیان است. اما دراین میان استعفای مشرف چه چیزی را نشان می دهد؟کسی که بمب اتمی دارد، آزمایش هم کرده،چرا باید استعفا دهد؟ این چه چیز را بیان می کند؟جالب است که درکودتاهای قبل پاکستان همواره رهبری نظامی ساقط می شده که همواره همراه با خونریزی بوده درصورتی که این بار رهبري نظامی، تحت فشار افکار عمومی استعفا می دهد وکشته نمی شود. همین مسأله اخیراً با کمی تفاوت درنپال هم اتفاق افتاد.
ايشان در ادامه يادآور شدند كه در اواخر دهه ی 90 ميلادي نيز، دولت توتالیتری که ک.گ.ب.را هم داشت، دچار انسدادي عظيم شد و از هم فروپاشید. بی‌کفایتی مدیریت و فساد، به حد وفور درشوروی وجود داشت که با وجود نظام اطلاعاتی قوی، با این حال بدون انقلاب همین سیستم توتالیتر فروپاشید.
دكتر يزدي پيش‌بيني كرد كه سیاست‌های نسنجیده‌ی دولت کنونی، ایران را با فروپاشی اقتصادی مواجه خواهد کرد. ايشان بيان داشتند كه با اقتصاد نمی‌توان بازی کرد و خطاب به حزب پادگاني دولت ابراز داشتند كه شما امروز ممكن است بگویید که حزب حرام است و پيامدي فوري نداشته باشد ولی وقتي مي‌گوييد بورس حرام است و یا نفت را سرسفره مردم می‌آوریم و نقدینگی فراواني به جامعه و بازار مالی تزريق مي‌كنيد، به سرعت تورم سرسام آور گریبان جامعه را مي‌گيرد. ايشان در تبيين اقدامات نسنجيده‌‌ي دولت نهم در حوزه‌ي امور اقتصادي ابراز داشتند، امروز هیات امنای صندوق ذخیره‌ی ارزی منحل شده است. سازمان برنامه وبودجه منحل شده است. شورای پول و اعتبار را منحل کرده‌اند. به تعبير یکی از اقتصاددانان، اقتصاد ما به زمان قاجار برگشته است. می‌گویند پول نفت را در یک کیسه می‌گذاریم و از آن کیسه به استانداران می دهیم، استانداران خودشان بودجه را تحویل می گیرند و هزینه می‌کنند و ایران را به ده منطقه ی نظامی تقسیم کرده‌اند و هر قسمت فرمانده سپاهی دارد که از وي به " والی " تعبير مي‌شود و استاندار و امام جمعه و همه‌ي مقامات را تحت هدايت و مديريت دارد و به نظر مي‌رسد با این روش می خواهند انتخابات را مدیریت کنند.
سخن‌گوي حزب نهضت آزادي ايران تصريح كرد كه به نظر ما هنوز از تمام ظرفیت‌های قانون اساسی دراصلاح اموراستفاده نشده است.جنبش اصلاح طلبی هم به آخرخط نرسیده است و باید متناسب با ظرفیت‌ها تصمیم‌گیری کند. ايشان در ادامه يادآور شدند كه نهضت آزادی ايران در نامه‌ای كه به رييس و نمايندگان مجلس هشتم نوشته است از ايشان خواسته است در راستاي ايفاي وظايف نمايندگي خويش به پرسش‌گري و استيضاح رييس دولت نهم در قبال اقدامات غيرقانوني وي بپردازند. همچنين ايشان يكي ديگر از ظرفيت‌هاي قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران را نقش نظارتي مجلس خبرگان دانست و با يادآوري اين مطلب كه قانون اساسی برای مجلس خبرگان دو وظیفه معین نموده است.1-تعیین رهبر2-نظارت مجلس خبرگان بر مقام رهبري وفق اصل يكصد و يازده اين قانون، ادامه دادند كه در قانون اساسی، شورای نگهبان باید به روند انتخابات نظارت داشته باشد تا دولت در پاسداری از آرای مردم دچار خطا نشود.حالا شورای نگهبان اگر اشتباه کرد، چه کسی باید پاسخگوباشد؟ مقام رهبری که نصب کننده‌ی شورای نگهبان است باید درمقابل خبرگان پاسخگو باشد.
در پايان، دكتر يزدي با پيش‌بيني اين امر كه به احتمال زياد در انتخابات آینده اصولگرایان به کاندیدای واحد خواهند رسید، به نيروهاي اصلاح‌طلب خاطر نشان ساخت كه اصلاح طلبان نيز در مقام مقابله، ضرورت دارد به کاندیدای واحد برسند. ايشان همچنين بر اين نكته تاكيد داشت كه علاوه بر وحدت کاندیدا، برنامه‌ی کاندیدای واحد مهم است. باید با آن فرد صحبت شود که آیا حکم حکومتی را قبول دارد یا نه؟ اگرمعتقد به حکم حکومتی باشد تمام زحمات اصلاح طلبان عبث خواهد شد. پس می بایست ازقبل بحث شود وشرایطی تعیین شود که اين كانديداي واحد چگونه می خواهد وارد صحنه شوند. این مسأله به اندازه‌ی کاندیداتوری آن کاندیدای واحد مهم است. پیشنهاد نهضت آزادي ايران این است که آقای خاتمی باید بپذیرد وبه رسالت تاریخی خود عمل کند و باید از همه‌ی احزاب دعوت کند و همه‌ی احزاب، بیانیه‌ی مشترک بدهند و در آن با اعلام شرایط مورد نظرازاوحمایت کنند.خاتمی کسی است که می تواند محورچنین اتحادی بشود. ما معتقدیم که با این پیش درآمد آقای خاتمی پیروزخواهد شد.آن نیروی پشت سرآقای خاتمی درمعادلات آینده تأثیرگذار است و حتی اگر خاتمی پیروز نشود، نیروی ائتلافی ایجاد شده، در معادلات آینده مؤثر خواهد بود. همچنين به منظور صيانت از آراي مردم و با عنايت به تعهدات بين‌المللي جمهوري اسلامي ايران و عضويت مجلس شوراي اسلامي در اتحاديه‌ي بين‌المجالس، به اعتقاد نهضت آزادی ایران هیچ ایرادی ندارد که احزاب اصلاح طلب درخواست نظارت بين‌المللي را در اين برهه مطرح كنند.
همچنين در اين جلسه پرسش‌هايي از دبيركل نهضت آزادي ايران به عمل آمد كه ايشان پاسخ‌هايي را ابراز داشتند:
پرسش: مقام رهبری در حرم امام رضا فرمودند که کوتاه آمدن دربحث انرزی هسته‌ای خیانت به نسل آینده می‌باشد. سؤال این است که کمک‌های میلیاردی و وام‌های بلاعوض به کشورهای عراق و افغانستان، خیانت به نسل‌ها نمی‌باشد؟
پاسخ: ما باید بررسی کنیم غنی سازی تا چه اندازه با مصالح وامنیت ما گره خورده است؟ یک موقع است که ما چند نیروگاه هسته‌ای داریم و می‌گوییم ممکن است کشورهای خارجی سوخت لازم را به ما ندهند. ولی الآن چنین چیزی نیست.اما راجع به کمک‌هایی که به کشورهای دیگر می شود، ازقدیم گفته اند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.آقای رئیس جمهور بولیوی به ایران آمده اند و گفته‌اند که می‌خواهیم یک میلیارد دلار به ایشان کمک کنیم این رقم معادل حقوق يك سال دويست هزار معلم است! در کجای دنیا کارگران اعتصابی را که به خاطرنگرفتن حقوق چندین ماهه جلوی مجلس تجمع می کنند به زندان می اندازند؟ چرا این گونه حاتم بخشی می‌کنید اما معلمان وکارگران را به خاطر درخواست اضافه حقوق به زندان می اندازید؟ در اینجا این سوال مطرح می شود که پس درایت وتعقل ملی کجاست؟! نكته‌ي ديگر آن كه بر اساس اصل هشتادم قانون اساسي، گرفتن و دادن وام يا كمك‌هاي بدون عوض داخلي و خارجي از طرف دولت بايد به تصويب مجلس شوراي اسلامي برسد. حال سوال اساسي آن است كه رييس دولت نهم با كدام مجوز، اين مبالغ را به دفعات، پرداخت كرده است؟
پرسش: درصورت حضور آقای خاتمی آیا کروبی ازصحنه خارج می شود؟
پاسخ:من نمی توانم دراین مورد دستور و نظربدهم. ولی به عنوان یک شهروند عادی این کشور و به عنوان کسی که سالیان دراز در راه آرمان آزادی این کشورتلاش کرده است ازاین بزرگواران مي‌خواهم با هم بنشینند ویک کاندیدای واحد را معرفی کنند تا مورد حمایت مردم قرارگیرند. مردم ما خسته هستند. اگرببینند که رهبرانشان با یکدیگراختلاف دارند، به همه ی آنها پشت خواهند کرد.
پرسش: در زمانی که سپاه ازطرف آمریکا یک سازمان تروریستی اعلام شده است آیا این حقیقت دارد که سپاه وارتش دارند در یکدیگر ادغام می شوند؟
پاسخ:ادغام سپاه وارتش چیزی نیست که ربطی به این مسأله داشته باشد،این مسأله چند سال است که در دستور کار مقامات قرار دارد. شما می بینید که درانتصابات اخیر در رأس ارتش، سرداران سپاه، ما به فرماندهی نیروی هوایی وزمینی و... منتصب شده اند.البته از یک نظر این مسأله مثبت است. دلیلی ندارد که یک کشور واحد دو ارتش داشته باشد و هزینه و سرمایه در دو جا صرف شود. مقامات تصمیم گیرنده باید یک سازمان واحد تشکیل دهند.
پرسش:آقای زید آبادی درمقاله‌ای گفته اند که حضورآقای خاتمی درانتخابات درراستای مصالح و رسالت تاریخی ایشان نیست. به نظرمن باید شخص دیگری درصحنه حضوریابد. نظرشما چیست؟
پاسخ:من ازشما می پرسم که گزینه ی مورد نظرشما چه کسی است؟ من درمقام دفاع ازهیچ یک ازکاندیداها نیستم. ولی باید دقت داشت که درشرایط موجود چه کاندیدایی بهتراست.ایده آل اندیشی، پرواز در آسمان است درحالی که سیاست، راه رفتن روی زمین باید واقع بین باشید. نباید دنبال نا کجا آباد باشیم.
پرسش: وزیرکشوری که مدرکش جعلی است،چگونه می تواند حافظ آراي مردم باشد؟
پاسخ:ای کاش تنها مشکل کردان جعلی بودن مدرکش بود. بعد رئیس دولت هم می‌گوید اینها ورق پاره ست. مدرک دکترا ورق پاره نیست.این اهانت به استادان دانشگاه و تحصیلکردگان است.
پرسش:با تمام تلاشی که کرده ایم و پیروز نشده ایم نباید منتظر حمله ی آمریکا به ایران باشیم؟
پاسخ: مگرآمریکا امام زمان است که وقتی ظلم وجورزیاد شد،باید منتظراو باشیم که بیاید و ما را نجات دهد؟آزادی یک کالا نیست که درکوله پشتی آمریکایی‌ها از این کشور به آن کشور برود. آزادی یاد گرفتنی است. من و شما باید آزادی را بیاوریم.
پرسش: درصورتی که آقای عبدالله نوری وآقای خاتمی کاندیدای رئیس جمهوری بشوند، شما به کدامیک رأی می دهید؟
پاسخ: به هیچ وجه به نفع جنبش اصلاح طلبی نیست که هم آقای خاتمی وهم آقای نوری با همدیگر کاندیدای ریاست جمهوری بشوند.منفعت کشوردراین است که تلاش شود اصلاح طلبان با یک کاندیدا وارد صحنه ی انتخابات شوند.
درپایان جلسه دکتر سید علی اصغر غروی- مسوول نهضت آزادی ایران واحد اصفهان- از حضور نمایندگان، جبهه‌ی مشارکت ایران اسلامی، حزب اعتماد ملی، مجمع روحانيون مبارز اصفهان، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، حزب همبستگی، کانون مدافعان حقوق بشر، انجمن اسلامی معلمان، کانون صنفی فرهنگیان و دانشجویان دانشگاه های مختلف دولتی وآزاد تشکرکردند وابرازامیدواری كردند که تشکیل این گونه جلسات، مقدمه‌ای برای تعاون و همکاری بیشتر این گروه‌ها واحزاب گردد.

0 نظرات: