احتمال احضار احمدی نژاد به مجلس

۲۱:۰۲ bamardum 0 نظر


احتمال احضار احمدی نژاد به مجلس

اظهارات و رفتار معاون رییسجمهور و سکوت دکتر احمدی نژاد، وی را در معرض اولین سوال تاریخ مجلس جمهوری اسلامی از رییس جمهور قرار خواهد داد . در صورتی که طرح مزبور به نتیجه برسد و فشارهای سیاسی، توصیه‌های سران نظام یا فعالیت‌های گروه‌های حامی دولت مانع از احضار آقای احمدی‌نژاد به مجلس نگردد؛ سوال از محمود احمدی نژاد اولین سوال از یک رییس‌جمهور در تاریخ مجلس شورای اسلامی و تاریخ جمهوری اسلامی خواهد بود.

پایگاه اینترنتی «الف» وابسته به دکتر احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی روز یک‌شنبه اعلام کرد که جمع آوری امضا برای سوال از رییس جمهور درباره اظهارات و رفتار معاون رییسجمهور و سکوت محمود احمدی نژاد ، وی را در معرض اولین سوال تاریخ مجلس جمهوری اسلامی از رییس جمهور قرار داده و این امر در دستور کار برخی نمایندگان قرار گرفته است .

در این گزارش آمده است : نمایندگان در این سوال از رییس جمهور پرسیدهاند که چرا علیرغم اعتراضات گسترده مراجع تقلید، نمایندگان مجلس، رسانهها و اقشار مختلف به اظهارات آقای رحیم مشایی، در مقابل این اعتراضات سکوت کرده و حتی شائبه حمایت خود از این اظهارات را بوجود آورده است.

بنابر اصل 88 قانون اساسی، در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رییس جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسوول، درباره یکی از وظایف آنان سوال کنند، رییس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سوال جواب دهد و این جواب نباید در مورد رییس جمهور بیش از یک ماه و در مورد وزیر بیش از ده روز به تأخیر افتاد مگر با عذر موجه به تشخیص مجلس شورای اسلامی.

بر اساس گزارش مزبور، سه محور مطرح شده در این سوال در ارتباط با اظهارات آقای رحیم مشایی معاون رییس جمهور عبارتند از:
ـ دوستی با مردم اسراییل
ـ پایان دوران حاکمیت یک دین بر دنیا ـ مسائل تفرقه افکنانه قومی و ضد امنیت ملی
این در حالی است که نهضت آزادی ایران با انتشار بیانیه ای خواستار موضع گیری مجلس علیه اعمال خلاف قانون احمدی نژاد شده بود . در آن بیانیه نهضت آزادي ايران اكيداً توصيه کرده است كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، در راستاي ايفاي وظايف قانوني و حفظ جايگاه رفيع خويش به پرسش‌گري از دولت نهم و اعمال مقررات بند دوم اصل هشتاد و نهم قانون اساسي پرداخته، رييس دولت را در برابر اقدامات خلاف قانون قوه مجريه، در چارچوب قانون، محدود و ملزم به پاسخ‌گويي كنند. توجه به اين توصيه مي‌تواند در ارتقاي
جايگاه مجلس شوراي اسلامي و حل بحران‌هاي كنوني نقش‌آفرين و موثر باشد.

منبع : با مردم

0 نظرات: