چرا 444 روز؟

۱۰:۰۵ bamardum 0 نظر

چرا 444 روز؟

تصميم گيرندگان ايران ، رهبري وشوراي انقلاب نبايد اشغال سفارت و گروگانگيري را تاييد مي نمودند

گروگانگيري در ايران موجب تعويق يا تعطيل صلح خاورميانه به نفع اسرائيل شد

دانشجويان خط امامي عموما گفته اند كه برنامه اوليه آن ها اشغال سفارت آمريكا در تهران براي مدت دويا سه روز بود اما ، چه نهادها و سازمان ها و عناصري مانع تخليه سفارت آمريكا و آزادي گروگان ها شدند و آن ها را براي 444 روز نگهداشتند ؟
ادامه گروگانگيري از علل كليدي عدم انتخاب كارتر براي بار دوم به رياست جمهوري آمريكا محسوب مي شود ؟ چه نيرو هايي در آمريكا و خاورميانه با انتخاب بار دوم كارتر مخالف بودند ، و ارتباط آن با صلح خاورميانه چه بود ؟

بعد از پيروزي انقلاب ، گروه ها و در مركز ، احزابي بودند كه براي « حفظ شور و هيجان انقلابي مردم »باز كردن جبهه هاي جديدي را ضروري مي دانستند . برخي از گروه هاي اسلامي – حوزوي ، حتي معتقد بودند ، بايد انقلاب را به فراسوي مرزها گسترش داد و منافع آمريكا و متحدان عرب او را در تمام خاورميانه هدف قرار داد. اينان به نوعي «انقلاب جهاني تروتسكي را باور داشتند . كه من آن ها را تروتسكيست هاي مسلمان ، ناميده ام . دانشجويان با اين گروه ارتباط نداشتند اما تحت تاثير اين نوع نگرش هاي سياسي بودند . اين دانشجويان ، قبل از آغاز برنامه خود ، با يكي از روحانيون تند افراطي ، كه ديدگاه هاي تند و ضد آمريكايي داشت ، در تماس بودند و فكرشان را با وي در ميان نهادند . اين تماس خود نوع ارتباط و پيوند بين دانشجويان را با گروه هاي افراطي نشان مي دهد .آقاي خميني در جريان اين برنامه قرار نداشتند . به موجب بيان خود دانشجويان آن ها قصد خود را با آقاي موسوي خوئيني ها مطرح كردند و از ايشان خواستند كه موضوع را با آقاي خميني مطرح سازد . ايشان جواب داده بودند كه نيازي نيست ، كارتان را انجام بدهيد و ايشان حمايت مي كنند . اولين واكنش آقاي خميني ، همان روز يكشنبه بعد از ظهر ، كه براي گزارش سفرالجزيره به ديدارشان رفته بودم ، اين بود كه " اينها كي اند ، بيرو نشان بريزيد " كه اشاره اي بود به بار اول اشغال سفارت آمريكا به روز بعد از انقلاب در سال 1357 .خبر اشغال سفارت و گروگانگيري با اقبال چپ ها مواجه گشت . و مردم را به حمايت از دانشجويان فرا خواندند . مديريت تلويزيون ايران ، كه در آن زمان ، برخي از روحانيون چپ گرا نيز در آن نقش كليدي داشتند. با نمايش صحنه هاي استقبال مردم از دانشجويان ، در افكار بسياري از مقامات اثر گذاشتند . آقاي خميني به شور و هيجان مردم خيلي حساس بود ، با مشاهده اين صحنه ها ، ايشان نيز به حمايت از آنان بر خاستند . اشغال سفارت آمريكا و نگهداري گروگان ها ، در سه بعد اثر گذار بوده است . در بعد داخلي ، آرايش نيرو هاي سياسي را به نفع روحانيون حاكم و حذف تمامي جريان ها و گرو ه هاي روشنفكري برهم زد و به نفع تثبيت قدرت آنها تمام شد. روند دموكراسي را درمراحل اوليه ، به شدت تضعيف نمود . نوعي از پوپوليسم بر انقلاب حاكم گرديد .گروگانگيري و ادامه آن زير پوشش يك شعار به ظاهر بسيارچپ و ضد امپرياليستي توانست تمام نيرو هاي چپ و افراطي را به نفع تقويت اقتدار يك جريان دست راستي در نظام جمهوري اسلامي بسيج نمايد .
بعد دوم گروگانگيري در ايران موجب تعويق يا تعطيل صلح خاورميانه به نفع اسرائيل شد . هنگامي كه كارتر توانست سادات رابه امضاي صلح با اسرائيل متقاعد سازد، سادات تنها وقتي حاضر به امضاي موافقت نامه كمپ داويد شد كه اسرائيل متقابلا تعهد و امضاء كرد كه سرزمين هاي اشغالي در جنگ 1967 را به موجب قطعنامه 242 سازمان ملل متحد تخليه نمايد و يك دولت مستقل فلسطيني در اين سرزمين ها تاسيس گردد . سادات به تعهد خود عمل كرد ، اسرائيل را به رسميت شناخت ، اسرائيل صحراي سينا را تخليه و به مصر برگرداند .و سادات جان خود را بر سر آن باخت . اما اسرائيل از انجام تعهدات خود سر باز مي زد .كارتر اسرائيل را براي انجام تعهداتش تحت فشار قرار داده بود .اما اسرائيل حاضر به تخليه سرزمين هاي اشغالي نبود . احتمال انتخاب مجدد كارتر به رياست جمهوري در نوامبر 1980 بسيار بالا بود . و اگر كارتر مجددا انتخاب مي شد ، با قدرت بيشتري بر اسرائيل فشار وارد مي ساخت (براي اطلاعات بيشتر رجوع كنيد به – فلسطين ،صلح و نژادپرستي-انتشارات اطلاعات) . بنابر اين نفع اسرائيل وتنها راه فرار از انجام تعهدات در اين بود كه كارتر انتخاب نشود ، و براي اين كه وي انتخاب نشود ، گروگان ها نبايد در زمان رياست جمهوري وي آزاد مي شدند . برخي از اخبار سياسي حاكي از آن است كه در اكتبر آن سال نمايندگاني از جانب ريگان-كانديداي رياست جمهوري- با شخصيت هايي از ايران ،در اسپانيا ديدار كردند و بر سر اين مسئله با هم به توافق هايي رسيدند . احتمالا در همين راستا بود كه حتي وقتي گروگان ها به فرودگاه منتقل وبراي پرواز به آلمان سوار هواپيما شده بودند ، خبر ورود ريگان به كاخ سفيد و خروج كارتر بطور زنده از راديوي ايران پخش مي شد . وقتي اعلام شد كارتر از كاخ سفيد خارج شد ، دستور پرواز هواپيما صادر گرديد .
بعد سوم حضور و نقش فعال ارتش آمريكا در جنگ ويتنام موجب شكل گيري جنبش ضد جنگ در آمريكا و ظهور جنبش هاي اجتماعي (ضد فرهنگ conterculture )و در نهايت يك جنبش آگاهي بخش سياسي – اجتماعي و فرهنگي عليه نهاد ها و گروههاي ويژه در آمريكا گرديد . اين جنبش ، براي اولين بار در خود آمريكا ،ملت آمريكا را در برابر دولت آن كشور قرار داده بود .استمرار اين جنبش و تقويت آن ، نه تنها بر عملكرد دولت آمريكا در داخل آن كشور اثر گذار مي گذاشت ، بلكه بر عملكرد اين دولت در صحنه خارجي ، بخصوص در كشور هاي جهان سوم مي توانست تاثير مهمي داشته باشد . گروگانگيري در ايران نه تنها اين جنبش را در مراحل اوليه از بين برد ، بلكه به پيدايش و تقويت يك جريان افراطي دست راستي كمك كرد كه از درون آن ريگان انتخاب شد . در سفري كه نوام چامسكي ، احمد اقبال ، و ريچارد فالك در سال 1359 ،بعد از گروگانگيري به ايران داشتند ، و با شخصيت هاي متنفذ شوراي انقلاب نيزديدار داشتند ، توجه آنان را به پيامد هاي سوء گروگانگيري بر جنبش جديد آمريكا جلب كرده بودند و اين كه حفظ و رشد اين جنبش در آمريكا تا چه حد به نفع ملت هاي جهان سوم مي باشد . اشغال سفارت آمريكا در ايران و گروگانگيري در سال 1358، نظير كودتاي نظامي در سال 1332 تخلف آشكار ايران از معاهدات بين المللي بود . ايران به عنوان عضو سازمان ملل متحد اين معاهدات را امضاء و به رعايت آنها متعهد شده بود . به موجب اين معاهدات امنيت ديپلمات ها و سفارت خانه هاي خارجي بر عهده دولت ميزبان است . تلاش دولت موقت اين بود كه تعهد خود را به اين معاهدات نشان دهد . تصميم گيرندگان ايران ، رهبري وشوراي انقلاب مي توانستند ،و حق داشتند در اعتراض به سفر شاه به آمريكا از دولت بخواهند كه روابط ايران با آمريكا را قطع كند، يا سفارت آن ها را تعطيل و كليه كارمندان آن را اخراج نمايند ، كه نخواستند . اما نمي توانستند و نبايد اشغال سفارت و گروگانگيري را تاييد مي نمودند.

مقالات ابراهيم يزدي درروزنامه اعتماد ملي و بي بي سي