فقرا فقیر تر می شوند : رشد 18 درصدی خط فقر در کشور

۱۰:۴۷ bamardum 0 نظر

فقرا فقیر تر می شوند : رشد 18 درصدی خط فقر در کشور

در حالی که وزير رفاه و تأمين اجتماعي همچنان اصرار دارد که تعیین خط فقر کمکی به حل مسئله فقر نمی کند آگاهان خبر از رشد 18 درصدی سالانه خط فقر در کشور و کمتر شدن سهم خانوارهای کم درآمد از کل هزینه و فقیرتر شدن فقرا می دهند .

حسين راغ‌فر که به گفته خبرگزاری فارس تدوين‌گر نقشه فقر كشور است در گفتگویی با این خبرگزاری درآمد ماهی 850 هزار تومان در شهر تهران را خط فقر مطلق در سال 88 پيش‌بيني می کند.
ایشان با اعلام این موضوع که معیار پيش‌بيني خط فقر در سال 87 نرخ تورم 20 درصد بوده در حالي‌كه تورم عدد بيش‌تري بوده است اظهار داشت : با احتساب تورم 35 درصدي و افزايش قيمت‌ها در سال 88 خط فقر مطلق براي يك خانواده 5 نفره در تهران رقمي بالاتر از 850 هزار تومان پيش‌بيني مي‌شود .


راغ‌فر همچنين خط فقر مطلق (شديد) كشوري در سال 83 را 238 هزار تومان، 84 ، 276 هزار تومان، 85، 325 هزار تومان و در سال 86 نيز 400 هزار تومان برشمرد و با اعلام اين كه خط فقر مطلق شهر تهران هم، در سال 86 ، حداقل 770 تا 780 هزار تومان بوده است، گفت: خط فقر مطلق استان تهران نيز در سال 83 ، 400 هزار تومان، 84 ، 480 هزار تومان ، 85 ، 560 هزار تومان و سال 86 ، 650 هزار تومان و اين ارقام بيانگر رشد سالانه 18 درصدي خط فقر در كشور است.

اما محمد شریف زادگان اولین وزیر رفاه و تامین اجتماعی در گفتگویی با ماهنامه صنعت و توسعه ابراز داشت : تحقیقات دانشگاهی نشان می دهد گروه های کم درآمد سهمشان از کل هزینه خانوار کمتر و گروه های پردرآمد سهمشان بیشتر شده است. تحقیقات دانشگاهی نشان می دهد فقرا فقیر تر شده اند و کسانی که درآمدهای بیشتری داشته اند بیشتر مصرف کرده اند .

ایشان با تاکید بر ضرورت اعلام خط فقر که وزیر فعلی رفاه هیچ گاه آن را اعلام نکرده است گفت: خط فقر افزایش یافته اما این قدر بالا نیست که اعلام آن نگرانی ایجاد کند. بنابر این نباید از این ترسید و باید آن را اعلام کنند و متعاقب آن سیاست گذاری شود . اعلام خط فقر برای برنامه ریزی ها بسیار مهم است و این کار باید انجام شود تا برنامه ریزان بدانند چقدر از مردم زیر خط فقر هستند و برایشان برنامه ریزی شود. این قانون است و مصوبه هیات وزیران اما متاسفانه تا حالا استخراج نشده و اگر شده اعلام نشده است.


این اظهار نظرها در حالی صورت می گیرد که داودی معاون اول محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران سیاست های در نظر گرفته شده توسط دولت نهم برای افزایش عدالت و کاهش و از میان رفتن فاصله طبقاتی را افزايش ضريب حقوق كارمندان ، افزایش حقوق بازنشستگان ، پرداخت مطالبات انباشته شده ، کمک به كشاورزان در جبران خشكسالي ، گسترش بيمه‌هاي اجتماعي و افزايش 4/2 برابری حمايت امدادي می داند .

ایشان ميزان عدالت گستری در کشور را بررسي ميزان فعاليت‌هاي انجام شده در سطح روستاها، كمك به كشاورزان، رشد توليدات و خدمت‌رساني عنوان کرد در عین حال با تاکید بر وجود تورم به طور معمول بعد از جنگ و در دوران برنامه اول تا چهارم و رسیدن تورم در سال ‌1374 به 6/49 درصد و نوسان در اين دوره مهر تاییدی بر آمارهای غیر رسمی زد .

رشد 18 درصدی سالانه خط فقر در کشور و فقیر تر شدن فقرا و ایجاد فاصله طبقاتي نگرانی های زیادی بین فعالان سیاسی و اقتصادی و اجتماعی بوجود آورده است . وجود 2000 دختر کار در سطح شهر تهران و20 هزار مورد گزارش در سطح کشور که نیمی از آنها مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند از اولین پیامدهای فقر است .

منبع : وبلاگ با مردم

0 نظرات: