بیانیه نهضت آزادی ایران و جبهه ملي ايران

۱:۱۹ bamardum 0 نظر

هفته گذشته، در حالی که مشاوران رسانه ای آقای احمدی نژاد مدعی کودتای مطبوعات علیه دولت نهم مي‌شدند، باز هم برگ دیگری از حملات بی امان دولت مدعي مهرورزی ومجري راهبرد اتحاد ملي به نهادهای مختلف جامعه مدنی ورق خورد. روزنامه هم میهن توقیف و روزنامه مشارکت لغو امتیاز شد و‌ خبرگزاری ایلنا، تنها خبرگزاری غیر دولتی که تلاش مي‌کرد كه از شکاف میان دستورالعملهای محدود کننده نهادهای رسمی و سليقه‌هاي مسوولان رسمی و غیر رسمی خبرهایی را درباره افزایش فشار بر جنبشهای اجتماعی بازتاب دهد، به رغم تغییر مدیرعامل آن زیر بار فشارهای پنهان نهادهای گوناگون دچار آفت فیلترینگ ومحدوديت گرديد. اقتدارگرایان، با چنين پیش زمینه‌اي گشاد‌ دستانه‌تر به برخورد با دانشجویان، فعالان کارگری و فعالان جنبش زنان پرداخته‌اند، بر سرعت و شدت مقابله با تحزب و احزاب افزودند.
تداوم فرآیند نقض حقوق شهروندی و قانونی در ماههای اخیر آن چنان شدت گرفته است که نمي‌توان با بر شمردن اصول متعدد قانون اساسی، از جمله اصول نهم و بيست و هفتم آن، این گونه رفتارها را تنها نشانه‌اي از بی‌اطلاعی مجریان و دولتیان از مفاد قانون اساسی،‌ قانون احزاب واعلاميه جهاني حقوق بشر دانست و با تکرار يادآوري آنها امیدي به پذیرششان از سوی اقتدارگرایان داشت.
جمعبندی و تحلیل مجموعه حوادث نقض کننده حقوق شهروندی، مانند بازداشت کوشندگان تغییر مسالمت آمیز قوانین تبعیض آمیز علیه زنان،‌ بازداشت توام با خشونت و خلاف قانون 6 تن از دانشجويان متحصن در مقابل دانشگاه صنعتي اميركبير و یورش مسلحانه به دفتر حزب رسمی سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي ( ادوار تحكيم وحدت ) و بازداشت چند تن از اعضای آن و نيز بازداشت دبیر سندیکای کارگران شرکت واحد برای چندمین بار، علاوه بر اینکه نشان از قصد حاکمان در برخورد با فعالان اجتماعی دارد، نمایانگر اراده ای براي ایجاد ترس و وحشت در میان دیگر دگراندیشان و فعالان سیاسی و اجتماعی است، زيرا توسل به اسلحه برای بازداشت افرادی که اکثرا يك بار یا بیشتر سابقه بازداشت دارند و به احضارهای گاه و بیگاه به مراجع قضایی نیز تمکین كرده‌اند با توجیه دیگری قابل پذیرش نیست.
ظاهراً‌، سناریوی " النصر بالرعب" اقتدارگرایان این بار نه " اقدامات چند عامل خودسر" که برنامه مصوب ستاد مرکزی اقتدارگرایان برای رويارويي با خواسته های اصلاح گرایانه است و در آستانه نزدیک شدن به مراحل حساسی مانند انتخابات مجلس هشتم، مذاكرات جاري با آژانس بين المللي انرژي هسته اي و طرح مجدد پرونده هسته ای ایران در شورای امنیت بیانگر تلاش اقتدارگرايان در راستای حذف هر صدای منتقد يا متفاوتی است.
گمان مي‌رود كه یکی از ابتدایی ترین هدفهاي اقتدارگرایان در برخوردهاي اخیرشان سرگرم ساختن منتقدان به موضع گیری و نشان دادن واکنشهای مختلف و غالبا بدون تاثیر بر حاکمیت و در نتيجه، غافل شدن آنان از مسائل زیربنایی و مهمتر باشد.
راندن منتقدان از عرصه کنش به میدان واکنش از مسائلی است که منتقدان باید هوشمندانه، در عين ایستادگی در برابر اعمال خلاف قانون و اعتراض نسبت به نقض حقوق شهروندان، از تحلیل و برنامه ریزی تشکیلاتی برای فعالیتهای اصلاحگرایانه غافل نشوند.
این گونه رفتارهای جدید دستگاه‌هاي امنیتی و قضایی در سرکوبي با عزيمت شتابزده وزیر امور خارجه ایران به بحرين برای عذرخواهی به خاطر انتشار یک مقاله نسنجیده در روزنامه کیهان، كه زير نظر مقام رهبري است، تداعی کننده سياست نرمش در برابر بیگانگان و خشونت در داخل است
نهضت آزادي ايران، ضمن اعتراض به اقدامات آشكار خلاف قانون و نقض حقوق شهروندي درباره فعالان جامعه مدني، مصراً از مقامات مسئول مي‌خواهد كه هرچه زودتر براي آزادي دانشجويان و ساير فعالان جامعه مدني، كه برخلاف قانون بازداشت شده‌اند اقدام كنند و هشدار مي‌دهد كه تداوم روند كنوني نقض آشكار حقوق اساسي ملت موجب افزايش شكاف بين ملت و دولت و تشديد بحران‌هاي داخلي و بين‌المللي، كه قطعاً‌ در راستاي منافع و مصالح ملي نيست، خواهد شد.

بیانیه جبهه ملی ایران در محکومیت برخوردهای اخیر با دانشجویان
تک تک ساعت چه گوید؟ گوش دار! دانشجویان، زنان، کارگران، نویسندگان، جوانان و
اکنون دوباره دانشجویان ... اگر همه اینها مخالف شما هستند و باید به زندان بیافتند، آیا تعدادشان را جمع زده اید؟ به این جمعیت، شمار بیکاران را نیز بیافزایید. به این جمعیت، شمار خانواده های زیر خط فقر را هم بیافزایید. به این جمعیت هم میهنان محروم نگهداشته شده استانهای مرزی را هم بیافزایید. تا کی تصور می کنید با بازداشت و زندان و تهدید و ارعاب می توانید مخالفت ها و اعتراض های فزاینده را زیر خاکستر نگه دارید؟ تا کی می خواهید با خشونت و ارعاب بر ناکارآمدی ها و نابخردی های خود سرپوش بگذارید؟ تا کی می خواهید از این ستون به آن ستون حکومت کنید؟ تا کی میخواهید با همه کشورهای جهان در ستیز باشید و خشم و نفرت آنها را برانگیزید؟ تا کی تصور می کنید میتوانید با درآمد نفت آتش بازی کنید؟ حتی شاه هم با همه نخوت و خودبزرگ بینی و خودخواهیش سرانجام صدای مردم را شنید. آیا اکنون صدای مردم به اندازه کافی بلند نیست؟ جبهه ملی ایران، موج دستگیری های جدید را که شامل دانشجویان، اعضای تحکیم وحدت و رهبری کارگران شده است، همانند بی اعتنایی به حقوق و آزادیهای مدنی و موج دستگیری های زنان و جوانان، تقبیح می کند و به جمهوری اسلامی هشدار می دهد که "تک تک ساعت چه گوید؟ گوش دار...".
جبهه ملی ایران

ابراهیم یزدی با انتقاد از سرمقاله كیهان : طرح مسائل تنش زا خيانت به منافع ملی است

سر مقاله روزنامه كیهان به قلم «حسین شریعتمداری» در مورد حقوق ایران در بحرین، بحران جدیدی را برای سیاست خارجی كشورمان رقم زد. به گونه ای كه «منوچهر متكی» وزیر خارجه دولت نهم مجبور شد به بحرین سفر كند و توضیحاتی را در مورد این مقاله ارائه دهد.«نوروز» در گفتگو با «ابراهیم یزدی» دبیركل نهضت آزادی ایران و وزیر خارجه دولت «مهندس بازرگان» ، سرمقاله روزنامه كیهان و مسائل حاصل از آن را مورد بررسی قرار داده است.
«ابراهیم یزدی» در این گفتگو اظهار داشت:سیاست خارجی ایران پس از پیروزی انقلاب دائما از سیاست های نادرست ،مواضع و اقدامات تنش زا رنج برده و آسیب دیده است . در حالی كه محورهای اساسی سیاست خارجی هركشوری بايد در راستای منافع ملی .وپرهیز از تشنج باشد، متاسفانه مقامات مسئول كشور در سخنان خود مطالبی را مطرح می كنند كه به جای تنش زدایی به ایجاد بحران می انجامد.
وی اینكه چنین سخنانی كه ایجاد بحران می كند با چه هدفی بیان می شود را مساله اي دانست كه باید مورد بررسی قرار بگیرد و تصریح كرد:اگر چنانچه گوینده این سخنان مسئول نشریه ای باشد كه زیر نظر مقام رهبری اداره می شود ، بازتاب آن نیز كسترده تر خواهد بود .
«یزدی» با اشاره به سیاست خارجی دولت « بازرگان» در حوزه خلیج فارس كه مبتنی بر پرهیز از تنش و حفظ وضع موجود بود ، گفت: اگر دولت بازرگان می خواست مساله بحرین را مطرح كند بلافاصله كشورهای عربی و امارات مساله جزایر سه گانه رامطرح می كردند و عراق ادعاهای خود در مورد كویت را مطرح می كرد كه بعدها هم مطرح كرد و عربستان هم اختلافات مرزی خود با كویت را مطرح می كرد وبنابر این منطقه خلیج فارس متشنج می شد.
وی طرح مسائل بحران زایی مانند آنچه در سرمقاله كیهان در مورد بحرین عنوان شده است را موجب تشدید بحران جهانی علیه ایران دانست و گفت : ممكن است طرح این مسائل افكار عمومی را از بحران انرژی هسته ای منحرف كند اما عمل ابه منافع ملی ایران خیانت می كند. ایران در شرایطی است كه باید با كشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه روابط خود را بهبود بخشد ، متاسفانه سیاست های آمریكا در جهان كسترش یافته و جبهه منسجمی علیه ایران به وجود آمده است و كشور های عربی هم با این سیاست همراهی می كنند همچنانكه ایران در كنفرانس وزرای خارجی كشورهای اسلامی در پاكستان دعوت نشد.

0 نظرات: