بازتاب گسترده روز دانشجو در دنيا

۲:۳۶ bamardum 0 نظر

بازتاب گسترده روز دانشجو در دنيا

اعتراض هاي صورت گرفته چند ماه گذشته ايران نسبت به نتايج انتخابات رياست جمهوري سبب شد روز دانشجو امسال با شكوه تر از هميشه در حالي بازتاب گسترده در رسانه هاي خبري دنيا بيابد كه پس از گذشت 48 ساعت جو دانشگاه هاي ايران متشنج گزارش مي شود .

تظاهرات دانشجويان در تهران و ديگر شهرهاى ايران در روز ۱۶ آذر که به درگیری با نیروهای ضد شورش و لباس شخصي منجر شد بازتاب گسترده اى در رادیو و تلویزیون ها و مطبوعات بين المللى داشته است.

در آمريكا، شبكه هاى راديو و تلويزيونى و الكترونيكى از جمله «سى ان ان»، «فاكس نيوز»، «ان بى سى»، تظاهرات دانشجويان و تقابل پليس ضد شورش، نيروهاى ويژه سپاه و لباس شخصى ها كه ظاهري بسيجي دارند را در بخش هاى خبرى خود به صورت وسيعى پخش كرده اند.

روزنامۀ «نيويورك تايمز» با اشاره به تمهيدهاى حكومت در بازداشت و زندانى كردن تعدادى از دانشجويان و فعالان سياسى در روزهاى قبل از تظاهرات دوشنبه، فرياد هاى شبانه مخالفان در يكشنبه شب را پيش درآمدى بر تظاهرات مردم و بويژه دانشجويان دانسته و تمركز تظاهرات را در درون دانشگاه هاى ايران گزارش كرده است.

روزنامه آمريكايى «واشينگتن پست» نيز در گزارش مفصلى به شرح درگيرى هاى روز دانشجو در ايران پرداخته و در ادامه به نقل از سايت هاى مخالفان دولت در ايران آورده است كه تظاهرات بيشترى قرار است در جريان مراسم عزادارى براى امام سوم شيعيان در ماه محرم برگزار شود.

در آلمان رسانه‌های جمعی وقایع روز دانشجو در ایران را به طور گسترده بازتاب داده‌اند. روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه" نوشته است: «رژیم ایران در ماه‌های گذشته به تدریج به یک دیکتاتوری نظامی بدل شده، اما وقایع روز دانشجو نشان داد که مردم مبارز از تهدیدات حکومت بیمی به دل راه نمی‌دهند و رژیم نمی‌تواند با فشار بیشتر جنبش سبز را خفه کند.»
روزنامه "تاگس‌تسایتونگ" در سایت خود نوشته است: «رژیم جمهوری اسلامی پایه‌های خود را هرچه بیشتر از دست داده و اکنون تنها به زور اسلحه است که حکومت می‌کند.... رژیمی که سی سال پیش با قیام مردمی بر سر کار آمد، نمی‌تواند بدون پایگاه مردمی به حیات خود ادامه دهد . شمارش معکوس برای این رژیم شروع شده است. »

در اين حال سركوب خشونت آميز تظاهرات آرام دانشجويي واكنش مقامات رسمي بسياري از كشور ها را به همراه داشته است .
کلاودیا روت، رییس حزب سبزهای آلمان، از سوی این حزب بیانیه‌ای به مناسبت تظاهرات روز ۱۶ آذر در ایران منتشر کرد. این بیانیه حقانیت دولت احمدی‌نژاد را زیر پرسش برده و به سرکوب تظاهرات اعتراضی در ایران شدیدا انتقاد کرده است.

در بخشي از بیانیه حزب سبزهاي آلمان آمده است: «اعتراض‌ها در ایران نشان می‌دهند که بحرانی که از طریق کودتا و تقلب انتخاباتی احمدی‌نژاد ایجاد شد، تا چه اندازه سخت و پایدار است. احمدی‌نژاد رییس جمهوری قانونی ایران نیست. خشونتی که با آن او و پشتیبانان‌اش در دستگاه دولتی اپوزیسیون ایران را سرکوب می‌کنند، نشان می‌دهد که آنان در موضع تدافعی هستند».

همچنین یورگن تریتین، رییس فراکسیون حزب سبزها در مجلس آلمان، و کرستین مولر، سخنگوی روابط خارجی این حزب، در یک اطلاعیه‌ی مطبوعاتی دیگر، درباره‌ی تازه‌ترین تظاهرات اعتراضی در ایران موضعگیری کرده‌اند.
در این اطلاعیه‌ی مطبوعاتی آمده است: «دانشجویان تظاهرکننده در تهران شایسته‌ی همبستگی ما هستند. ما کاربرد چندین باره‌ی خشونت پلیس و نیروهای شبه‌نظامی علیه تظاهرکنندگان بی‌دفاع را محکوم می‌کنیم. ستایش‌بر‌انگیز است که تظاهرات جامعه‌ی مدنی ایران به‌رغم خشونت، بازداشت و شکنجه‌های انسان‌ستیزانه، علیه تقلب انتخاباتی ۱۲ ژوئن ۲۰۰۹ و پیگردهای رژیم فروکش نمی‌کند».

در پایان این اطلاعیه‌ی مطبوعاتی می‌خوانیم: «تظاهرکنندگان دلیرانه در برابر فروغلتیدن ایران به یک دیکتاتوری نظامی مقاومت می‌کنند. رژیم ایران هرگونه حقانیتی را از دست داده و زمان انتخابات تازه مدت‌هاست فرارسیده است».

ایالات متحده آمريكا نيز نگرانی خود را از سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران اعلام کرد. ایان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت که مقابله‌ی خشونت‌آمیز با مردمی که اعتراض خود را با مسالمت بیان کرده‌اند، نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی به اصول مندرج در قانون اساسی کشور خود اعتنایی ندارد.

دیوید میلی‌بند، وزیر خارجه بریتانیا، از سرکوب اعتراضات دانشجویان و مردم توسط نیروهای دولتی، ابراز تأسف کرد. آقای میلی‌بند گفت: «آزادی بیان و آزادی اعتراض سیاسی از ارزش‌های اساسی است که همه کشورها باید رعایت کنند. ما از مقامات ایرانی می‌خواهیم که به حقوق شهروندان خود احترام بگذارند و با آنها خشونت نکنند.»

در حالي كه اخبار تظاهرات به خشونت كشيده شده دانشجويي بازتابي جهاني داشته است ، خبر هاي منتشر شده حكايت از ادامه اين تنش ها دارد .

به گزارش خبرنامۀ امیرکبیر، حراست دانشگاه تهران از صبح سه شنبه، در های دانشگاه را به روی نیرو های لباس شخصی خارج از دانشگاه باز کردند. بنا برنوشتۀ این خبرنامه، نیروهای بسیجی و انصارحزب الله با اتوبوس به دانشگاه شهید بهشتی آورده شده بودند.


لازم به توضيح است یک روز پس از اعتراضات گستردۀ دانشجویی در اکثر دانشگاه های ایران سردار رجب زاده فرماندۀ انتظامی تهران از دستگیری 165 مرد و 39 زن در تهران خبر داد اما بنا به اظهارات شاهدان تعداد دستگير شدگان در دانشگاه اميركبير اين تعداد است .


وی اظهار داشت تا زمانی که در داخل دانشگاه تهران تجمعاتی صورت گیرد، به منظور جلوگیری از کشیده شدن آن ها به خارج از دانشگاه ها نیروی پلیس در اطراف دانشگاه تهران مستقر خواهند بود.

منبع : با مردم

0 نظرات: