بازداشت دكتر يزدي چرا و چگونه ؟

۱۶:۴۷ bamardum 0 نظر


بازداشت دكتر يزدي چرا و چگونه ؟


ساعت 3 بامداد هفتم دي ماه ماموران امنيتي دولت منتصب محمود احمدي نژاد با يورش به منزل دكتر ابراهيم يزدي ، دبير كل نهضت آزادي ايران و وزير امور خارجه دولت موقت را بازداشت كردند .


بازداشت دبير كل نهضت آزادي ايران از چند نظر قابل تامل و بررسي است .


اول : در هفته گذشته جمعي از اعضاي دفتر سياسي نهضت ازادي ايران توسط ماموران وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي احضار شده و در بازجويي شش ساعته تحت فشار براي توقف فعاليت ها و اعلام انحلال اين تشكل چهل و هشت ساله قرار گرفتند . گويا مقامات امنيتي از بيانيه نهضت آزادي ايران در مورد پرهيز از خشونت بسيار خشمگين هستند و معتقدند كه نهضت ازادي ايران سرمنشاء اوضاع كنوني ايران و یکی از تشکل هایی است که از گسترش خشونت ممانعت می نماید . بنابراين بازداشت دكتر ابراهيم يزدي در راستاي افزايش فشار مضاعف بر جلسه آينده شوراي مركزي نهضت آزادی ایران می توان بر شمرد .


دوم: سخنراني صريح شفاف و بي پرده دكتر ابراهيم يزدي در مراسم تاسوعاي حسيني كه به روال و سنت همه ساله در منزل هاشم صباغيان از اعضاي نهضت آزادي ايران و وزير كشور دولت موقت برگزار شد مي توان دليلي ديگر براي بازداشت دبير كل نهضت آزادي ايران باشد.


سوم : پس از وقايع تلخ روز يكشنبه و به خاك و خون كشيدن مردم عزادار تهران در روز عاشورا و بازتاب گسترده اين جنايت، فضاي امنيتي و ملتهبي در پايتخت ايران بوجود آمده است . شهادت دست كم هشت تن از معترضان از جمله سيد علي حبيبي موسوي ، خواهر زاده مير حسين موسوي، نظام جمهوري اسلامي را در شرايط بسيار بسيار دشواري قرار داده است . بنابراين مقامات امنيتي به دنبال برون رفت از شرايط فعلي با بازداشت گسترده تحليل گران و افراد سرشناس بين لمللي كه مورد توجه اصحاب رسانه هستند سعي دارند از گسترش اين بازتاب ها جلوگيري نمایند .


چهارم : گروه افراطي و تند رو جناح حاكم كه در پی جانشين كردن چهره مورد نظر خود به عنوان رهبر است مقدمات عبور از روحانيون و آيت الله خامنه اي را فراهم كرده است . این گروه با حذف جناح هاي حاضر در صحنه و بازداشت چهره هاي معتدل و به حاشيه راندن آنها ، سعی در گسترش خشونت دارد . لذا با زندان ، شكنجه و به کارگیری خشونت هاي عريان قصد دارد جنبش سبز را از خواسته اصلی خود که در بیانیه رهبران این جنبش بارها مورد تاکید قرار گرفته است منحرف سازد .


منبع : بامردم

0 نظرات: