آيا ماموريت ذاتي پليس خشونت بر عليه شهروندان معترض است

۰:۴۵ bamardum 0 نظر

آيا ماموريت ذاتي پليس خشونت بر عليه شهروندان معترض است

سردار عليرضا عليپور رييس پليس تهران در نشستي خبري در پاسخ به سئوال خبرنگاري درباره اقدامات تند پليس درتصاوير منتشر شده از روز 13 آبان به اين جمله ، "مطمئن نباشيد كه تصاوير مربوط به 13 آبان باشد" بسنده كرد .

نكته اول - در تصاوير پخش شده بسياري از شبكه هاي خبري دنيا از جمله خبرگزاري فرانسه ، بي
بي سي ، سي ان ان شاهد برخورد شديد يك افسر نيروي انتظامي با دختر جوان در حال عبور از پياده رو خياباني بوديم .

افسر ياد شده با باتوم به سر آن دختر ضربه اي وارد مي كند به طوري كه او تعادل خود را از دست داده و روي زمين مي افتد و در ادامه همان تصوير شاهديم پسري بلافاصله براي كمك به دختر مضروب وارد كادر دوربين مخفي كه اين ماجرا را ثبت كرده است مي شود كه وي نيز توسط افسر ديگر و حاضر در صحنه مورد ضرب و شتم شديد قرار مي گيرد .

فارغ از اين موضوع كه اين تصاوير مربوط به 13 آبان هست يا خير اين پرسش در ذهن هر بيننده اي ايجاد مي شود كه چرا يك مامور نيروي انتظامي اينگونه نسبت به يك دختر كه كاملا در تصاوير پخش شده مشخص است فاقد ابزارهاي خشونت چون چوب ، چماق ، چاقو و يا اسلحه است حمله كرده و او را به قصد قتل مورد ضرب قرار مي دهد چرا كه ضربه با باتوم و به آن شدت به سر مي تواند موجب ضربه مغزي شود و مسئله بعدي چرا شخصي كه براي كمك وارد صحنه مي شود مورد ضرب و شتم قرار مي گيرد . در جنگ هاي صورت گرفته در طول تاريخ هميشه حفظ جان نيروهاي امدادي و كساني كه قصد نجات زخمي ها و انتقال اجساد به پشت جبهه ها را داشته اند رعايت شده است حال چگونه است عكس العمل يك شهروند براي كمك رساني به يك شهروند مضروب ديگر توسط پليس با خشونت روبرو مي شود .

خشونت هايي كه در رسانه هاي داخلي و خارجي انعكاس گسترده يافتند و در ديدار 22 ابان ماه مهدي كروبي رييس مجلس ششم و مير حسين موسوي آخرين نخست وزير انقلاب مورد اشاره قرار گرفت .

مهدي كروبي دبير كل حزب اعتماد ملي درباره نحوه برخورد‌های خشن با زنان در روز 13 ابان اظهار داشته است : " یادم می‌آید در زمان پهلوی وقتی می‌رفتیم یک اداره‌ای یا جایی در صف بودیم، وقتی خانمی وارد می‌شد، متصدی آن‌جا می‌گفت اجازه بدهید اول کار خانم را راه‌ بیاندازم . یا توی اتوبوس‌ها که مختلط بود، مردها بلند می‌شدند که خانم‌ها بنشینند. اما حالا درجمهوری اسلامی با زنان به قدری با خشونت رفتار می‌شود که اخبار متواتری از زدن بانوان با باتوم به اطلاع می‌رسد. من واقعا نمی‌فهمم که دستور چنین رفتارهایی علیه مردم، از کجا صادر می‌شود" .

جالب تر ان است كه مي خوانيم سردار عليرضا عليپور رييس پليس تهران در همان نشست خبري در رابطه با بازداشتگاه كهريزك و تخلفات صورت گرفته بيان كرده اند " نگاه فرماندهان و مسئولان ناجا رسما اعلام شده و يك تخلف انفرادي صورت گرفته و تخلف سازماني نيست و افرادي كه مرتكب تخلف شده‌اند بايد مطابق قانون پاسخگو باشند " اگر آن دختر بر اثر ضربه وارد شده به سر فوت مي كرد باز هم يك تخلف انفرادي نام مي گرفت . حال ايشان به عنوان رييس پليس كلانشهر تهران دغدغه اش از تصاوير ذكر شده زمان و روز است و نه خشونت پليس بر عليه شهروندان بي دفاع .

نكته دوم - سردار عليرضا عليپور رييس پليس تهران در ادامه نشست خبري خود اظهار داشته است :" پليس يك واحد انتظامي است كه وظيفه تامين امنيت جامعه را بر عهده دارد و به صورت مستقل ماموريت‌هاي ذاتي خودش را انجام مي‌دهد. پليس وابسته به اين جناح و آن جناح نيست و برخوردهاي صورت گرفته در روز 13 آبان هم كاملا قانوني بوده است " .

اگر پليس وظيفه اش تامين امنيت جامعه است و فارغ از وابستگي به جناح ها است چرا در مقابل عده اي سازمان يافته ، با ماشين هاي مخصوص و ظاهرهاي كاملا مشخص و معروف به لباس شخصي ها برخورد نمي كند ؟ لباس شخصي هايي كه به باتوم ، گاز اشك آور ، گاز فلفلي و ديگرتجهيزات مجهز هستند و هر از چند گاهي حادثه مي افرينند نظير وقايع اخير حمله به كوي دانشگاه و متجمع مسكوني سبحان .

اگر ايشان مورد سئوال قرار گيرند كه چند نفر از لباس شخصي هاي خاطي در روز 13 آبان توسط نيروهاي پليس شناسايي و دستگير شده اند مي تواند پاسخي داشته باشد .

در روايت مهدي كروبي دبیرکل حزب اعتماد ملی از ماجرای حمله به وی و محافظش آمده است : " وقتی دیگر رفتن با ماشین امکان‌پذیر نبود، پیاده شدیم و درکنار مردم قرار گرفتیم . در همان‌ جا شروع‌ کردند به زدن مردم . به‌ سمت میدان ۷تیر در حرکت بودیم که ناگهان من دیدم که سر محافظم شکاف برداشته و از آن خون جاری شده‌ است. اول فکر کردم که با باتوم به سرش کوبیده‌اند. اما بعد فهمیدم که در اثر شلیک مستقیم گاز اشک‌آور به سمت ما و برخورد آن به‌سر محافظم، این وضعیت پیش آمده ‌است. در همین حین دیدم چیزعجیبی در جلوی پایم است. دیدم دارم خفه می‌شوم. انگار تمام صورت، ریش و ابروهایم گر گرفته است . من در جریان انقلاب حداقل ۲۰ بار گاز اشک‌آور خورده‌ام. اما این، گاز اشک‌آور نبود " .

آيا سردار عليپور مي تواند شليك كننده گاز اشك آور به رييس مجلس ششم را شناسايي و تحويل مقامات قضايي نمايد ؟

آيا بي توجه به تذكر مجلس و به صرف نرسيدن گزارشي مبني بر تخلف پليس ، رييس پليس تهران مي تواند آسوده از عملكرد نيروهاي تحت امرش ، تذكراتي كه از تخلف پليس حكايت دارد را تنها سوء نظرهايي بداند كه موجب تحليل نيرويش مي شود ؟

امير حسين كاظمي - وبلاگ با مردم

0 نظرات: