سوخت نيروگاه بوشهر در گرو سامانه پدافندی اس 300

۱:۳۰ bamardum 0 نظر

سوخت نيروگاه بوشهر در گرو سامانه پدافندی اس 300

سوخت نيروگاه بوشهر و سامانه پدافندی اس-300-PMU-2 كه قادر است هواپیماها و موشک های بالستیک در ارتفاع کم یا زیاد تا شعاع 150 کیلومتری خود ردگیری و مورد و هدف قرار دهد به موضوع مهمي در روابط بين تهران و مسكو تبديل شده است .

قرارداد خرید سامانه موشکی اس-300 در سال 2005 میان تهران و مسکو به امضا رسید اما خبر ورود این سامانه پیشرفته به ایران در حاشیه مراسم بهره برداری از دو طرح دفاعی توسط مصطفی محمدنجار وزیر پيشين دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دی ماه 1386 بر سر زبان ها افتاد . اعلام رسمی همکاری مسکو با تهران در راستای تجهیز سامانه موشکی ایران آن هم بر خلاف تمایل روسیه موج تازه ای از فشارهای بین المللی بر دو کشور خریدار و فروشنده وارد کرد. مسکو پیش از این نیز هر نوع همکاری با تهران در مسیر توسعه نیروگاه هسته ای بوشهر و ارسال سوخت را نیز منوط به رسانه ای نشدن آن از سوی مقامات ایرانی کرده بود که خلاف این درخواست موجب شد چندین بار از سه سال گذشته ارسال سوخت نیروگاه هسته ای بوشهر با تاخیر روبه رو شود.

در هفته گذشته سردار سرتیپ احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دولت منتصب محمود احمدي نژاد در گفت‌وگوي اختصاصی با خبرنگار ایلنا از روسيه خواست به تعهدش در خصوص فروش موشك هاي اس 300 به ايران عمل كند و تحت تاثیر فشار صهیونیست‌ها قرار نگیرد . همچنين مصطفي كواكبيان نماينده سمنان در پايان جلسه علني روز چهارشنبه در تذكر آيين‌نامه‌اي از به تاخير افتادن زمان بهره برداري نيروگاه بوشهر و تحويل موشك هاي اس 300 انتقاد كرد و خواستار توجه ويژه وزارت امور خارجه شد .

پروفسور گئورگی میرسکی عضو ارشد انستیتوی اقتصاد جهانی و روابط بین المللی آکادمی علوم روسیه علت خودداري مسكو از واگذاري موشك هاي اس 300 به تهران را كاملا واضح دانسته و افزود : " در شرایطی که ایران خواسته های سازمان ملل متحد، آژانس بین المللی انرژی اتمی و دیگر سازمان ها را نادیده می گیرد، جامعه جهانی نگران آن است که ایران قصد تولید بمب اتمی در سر دارد. از سوی دیگر تهدید اسراییل علیه تاسیسات هسته ای ایران از سوی برخی از ناظران به عنوان عامل بازدارنده تهران به حساب می آید. تهران هم این مسئله را به خوبی درک می نماید و به همین خاطر بر تحویل "اس-300" ها اصرار می ورزد تا در برابر این حملات احتمالی وسیله برای تراز قدرت در دست داشته باشد. به همین خاطر آنها از روسیه مصرانه خواستار تحویل این تسلحات هستند " .

ايشان بدون اشاره به دلايل طولاني شدن تحويل و راه اندازي نيروگاه بوشهر ، حق گله گذاري را براي كشورش روسيه محفوظ خواند و اظهار داشت : " جمهوری اسلامی برنامه هسته ای خود را طولانی می کند و بر اساس توافقات بعمل آمده در ژنو ایران باید اورانیوم غنی شده خود با خلوص پایین را به روسیه می فرستاد و بعد از ارتقای خلوص آن تا 20% به فرانسه ارسال می شد که در آنجا بعد از تبدیل به میله های سوختی به ایران باز گردانده شود. حال ایران در این زمینه وقت کشی می کند و نمی خواهد این کار را انجام دهد. پس می توان گفت که ما هم حق گله کردن داریم " .

پروفسور گئورگی میرسکی ايران را متهم به استفاده از تاکتیک سیاسی گفتگو و پیش شرط براي بدست آوردن زمان به منظور ايجاد بمب اتمي كرد و بيان داشت : " پنج سال پیش روسیه گزینه مشابه ای را پیشنهاد کرده بود البته بدون فرانسه. در آن زمان ایران امتناع ورزید؛ شاید دلیل آنهم این باشد که روسیه اورانیوم را تا 20% غنی سازی می کند اما برای تولید بمب اتمی نیاز به اورانیوم با درصد خلوص 90% به بالاست. در صورت عدم پافشاری های جامعه جهانی و نظارت های آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران می تواند با استفاده از سانتریفیوژهای خود ظرف دو سال اورانیوم لازم را برای تولید بمب اتمی تولید کند و اما تحت نظارت این امر میسر نخواهد شد. به همین خاطر هم آنها از توافقات بعمل آمده در ژنو خودداری ورزیدند و از همان تاکتیک سیاسی گفتگو و پیش شرط استفاده کردن ".

پيش از اين نيز خانم نينا مامدووا مدير بخش ايران انستيتو شرق شناسي اكادمي علوم ، تهران را شريك مهم ژئوپليتيكي مسكو در منطقه دانست اما همكاري هاي تجاري بين مسكو و ايران را فاقد اهميتي تاثير گذار بر موقعيت روسيه در بازارهاي جهاني عنوان كرد و در مورد پيامد هاي احتمالي قطع روابط تجاري دو طرف افزود : " توسعه روابط تجاري دو طرف روند معمولي را ادامه مي دهد و اگر گردش تجاري را در نظر بگيريم اين ايراني ها هستند كه بيشتر به ان تمايل دارند و بعيد است كه اعمال فشار علني بر روسيه توسط انها نتيجه اي به همراه داشته باشد ".

لازم به توضيح است مهمترين بخش همكاري هاي تجاري و اقتصادي ايران و روسيه به ساخت نيروگاه اتمي بوشهر مربوط مي شود كه شركت اتم استروي اكسپورت به ارزش يك ميليارد و سيصد و هشتاد ميليون دلار ساخت ان را برعهده دارد . بر اساس گزارشهاي رسمي منتشر شده صادرات روسيه به ايران در سال 2008 بالغ بر سه ميليارد و سيصد ميليون دلار بوده است كه شصت و دو درصد آن را فلزات و محصولات فلزي سيزده و پنجاه و سه دهم درصد به تجهيزات حمل و نقل ، شش و شش دهم درصد به چوب و محصولات كاغذي و سلولوزي و چهار و هفت دهم درصد نيز به صادرات گندم اختصاص داشته است .


منبع: وبلاگ با مردم




0 نظرات: