بیلان انتخابات و چشم انداز دور دوم

۳:۴۰ bamardum 0 نظر

بیلان انتخابات و چشم انداز دور دوم

سه هفته مانده به دور دوم انتخابات مجلس هشتم، چه اطلاعاتی در بارۀ میزان مشارکت در دور اول، میزان تخلفات و تقلبات و کیفیت پاسخگویی یا بی توجهی شورای نگهبان به اعتراضات نیروهای اصلاح طلب در دسترس افکار عمومی ایران قرار گرفتهاست؟ این نیروها باتوجه به داده های موجود چه شیوۀ عملی را در دور دوم در پیش می گیرند؟

سعید مدنی، پژوهشگر و فعال ملی مذهبی می گوید اطلاع رسانی در بارۀ میزان مشارکت نادقیق و مخدوش بوده است. اگر سرشماری سال هشتاد و پنج را پایه قرار دهیم میزان مشارکت در کل کشور به چهل و چهار در صد کاهش می یابد. حال آنکه گزارشات رسمی از نرخ 65 و 60 در صد سخن گفته اند. او معتقد است که کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات به دلیل اعمال نفوذ بی سابقه شورای نگهبان در رد صلاحیت ها و نیز فشار های حاصل از سیاست های اقتصادی دولت نهم بوده است که بسیاری از مردم طرفدار حکومت را نیز از صندوق ها گریزان کرد . از نظر نحوۀ برگزاری انتخابات واعمال کنترل بر نظارت بر حوزه ها و سپس تخلفات در شمارش آراء، انتخابات مجلس هشتم یک سر فصل تازه بشمار می رود.او از اصلاحیه ای در قانون انتخابات سخن می گوید که در آخرین روز های مجلس هفتم تصویب شدو به هیأت های نظارت اجازه می دهد همۀ آراء ناخوانا، نا مربوط و مخدوش را به تشخیص خود شمارش کنند. سعید مدنی معتقد است نیروهای اصلاح طلب نمی توانند بدون جمعبندی و تجزیه و تحلیل از این دورۀ انتخابات وارد مرحلۀ بعدی آن و سپس وارد چشم انداز انتخابات ریاست جمهوری شوند.
عیسی سحر خیز مسالۀ صیانت از آراء مردم را در این انتخابات مد نظر دارد و می گوید تمام مراحل انتخابات مجلس هشتم از رد صلاحیت ها گرفته تا عدم اجازه به ناظران و عدم پاسخگویی به اعتراضات و تخلفات، نشان می دهد که این انتخابات از قبل مهندسی شده است و حکومت از نیرو های اصلاح طلب به عنوان یک نیروی تزئینی استفاده می کند. او می گوید میزان مشارکت در تهران حدود بیست و هشت در صد بوده است و هرچه از روستا ها و شهر های کوچک به طرف کلان شهر ها می رویم میزان مشارکت کم می شود. به نظر این تحلیل گر سیاسی نزدیک به سی در صد مردم برای مهر خوردن پاسپورتشان در حوزه های رأی گیری حاضر شده اند. از همین رو در دور دوم میزان مشارکت کمتر خواهد شد . او از نیرو های اصلاح طلب می خواهد شرکتشان را در دور دوم دقیقاً منوط بر پاسخگویی به اعتراضاتشان در دور اول کنند.
اسماعیل گرامی مقدم، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، میزان مشارکت مردم را در انتخابات حدود پنجاه در صد ارزیابی می کندو معتقد است که افت مشارکت به رویه بسیار گزینشی شورای نگهبان در رد صلاحیت ها بستگی داشته است. او می گوید یک فهرست طولانی از موارد تخلف و پرسش در بارۀ چگونگی شمارش آراء از سوی حزب اعتماد ملی به شورای نگهبان ارائه شده است که تا کنون پاسخی در یافت نکرده است . این رئیس فراکسیون اقلیت در مجلس هنوز پاسخی در بارۀ شیوۀ عمل حزب خود و ائتلاف نیروهای اصلاح طلب در دور دوم انتخابات ندارد. بحث در بارۀ انصراف نامزدان بویژه در تهران که اصلاح طلبان ده نامزد دارند هنوز ادامه دارد.
منبع : رادیو فرانسه

0 نظرات: