منتظری: " ولایت فقیه، با آقای خامنه‌ای تمام شد "

۳:۱۹ bamardum 0 نظر


منتظری: " ولایت فقیه، با آقای خامنه‌ای تمام شد "
آیت‌الله حسینعلی منتظری، از مراجع تقلید شیعه است كه سال‌ها به‌دلیل مخالفت بارهبری كنونی انقلاب اسلامی در حصر بسر می‌برد. او در گفت​وگو با سراج‌الدين ميردامادی نسبت به اقدامات دولت نهم در خصوص بهره‌برداری از نام امام زمان هشدار داد.

آیت‌الله منتظری، با توجه به فضای کنونی و دولت جدید، استفاده از نام امام زمان برای اهداف سیاسی خیلی باب شده و همین‌طور شنیده شده که در جلسات هیات دولت، صندلی خالی گذاشته می‌شود و بشقابی برای حضرت صاحب‌الامر گذاشته می‌شود. نظر حضرت‌عالی در این مورد چیست؟
- اگر این‌طور باشد که شما می‌فرمایید، نتیجه‌ی آن، این می‌شود که مردم به امام زمان و امور دینی هم، یک مقدار ایمان‌شان کم ‌شود و اینکه استفاده ابزاری بکنیم از امور دینی، کار غلطی است. من بارها عرض کردم که متاسفانه در زمان شاه هر کار می‌کردند - کار خلاف زیاد می‌کردند - اما به اسم دین و مذهب نبود و دین و مذهب را ابزار قرار نمی‌دادند. ولی حالا متاسفانه افراد را بازداشت می‌کنند، برای آن‌ها پرونده می‌سازند و این‌ها همه به اسم دین و به اسم اسلام انجام می‌شود و در نتیجه سبب بدبینی جوانان به اسلام و دین می‌شود. راجع به حضرت حجت هم همین‌طور است. نباید از اسم آن حضرت استفاده ابزاری کرد. حتی من دیدم که گاهی اوقات صحبت می‌شود که حالا می‌خواهند استقبالی از امام زمان بکنند. این‌ها کار غلطی است.این کارهای سوء سبب می‌شود که مردم، یعنی جوانان نسبت به امور دینی و حضرت حجت و این‌طور چیزها بدبین شوند. اصلاً ایمانشان کم بشود. و این کار، به‌طور کل کار غلطی است
برخی از شخصیت‌های روحانی مثل مرحوم آیت‌الله مشکینی که گفته بودند لیست نمایندگان را امام زمان امضا کردند، یا آیت‌الله مصباح و چهره‌های حوزوی هم این دیدگاه‌ها را ترویج می‌کنند و حمایت می‌کنند.
- یعنی آقای مشکینی و آقای مصباح معصوم هستند؟ هر کار کردند، حجت است برای ما؟ چنین نیست که آن‌ها معصوم باشند و کار آن‌ها درست باشد. ممکن است آن‌ها هم اشتباه کرده باشند.
در خصوص مسجد جمکران هم دولت جدید تلاش می‌کند که آن را بسیار ترویج بدهد...
- این دنباله‌ی همان است که شما فرمودید و درست نیست. استفاده ابزاری از امور دینی، غلط است.
از آن اماکنی که تا زمان فوت پدرتان هنوز در اختیار ایشان بود، مثل حسینیه و این‌ها...، چه خبر؟
- ده سال است که در ‌حسینیه ما در این‌جا بسته است.
در آن بسته است. هیچ‌کدام را پس هنوز باز نکردند؟
- دفتر مشهد ما، بسته است. می‌گوییم چرا؟ می‌گویند کلید آن را فرستادیم تهران. با این‌که در حقیقت به اسم همسر احمد‌ ما است. ولی دیگر هیچ بهانه‌ای ندارند. در آن را بستند و ناز و غمزه. کتاب هم زیاد ما تهیه کرده بودیم، مراجعه می‌کردند، مطالعه می‌کردند، بله، حسینیه مشهد، یعنی دفتر مشهد ما را بسته‌اند.دفتر اصفهان هم داشتیم، آن هم یک دو سال باز بود و آن‌جا وقف طلبگی و این‌ها بود، دفترمان بود بالاخره، بعدش آقای علی رازینی حکم کرده که فروخته بشود به نفع دادگاه ویژه. به چه مجوزی، نمی‌دانم. آن هم درش بسته است. در حسینیه این‌جا هم حدود ده سال است که بسته است. دفتر اصفهان و دفتر مشهد را هم در حقیقت تصاحب کردند‌.
از طرفداران شما، کسی الان در زندان نیست؟
- چرا. الان هادی قابل را به چه مجوزی زندان کردند؟ حکومتی را که نتواند کسی مثل هادی قابل یا عمادالدین باقی را تحمل کند، نمی‌توانیم بگوییم حکومت اسلامی. قابل و عمادالدین باقی را بی‌جهت زندانی کردند بعد ما این‌جا نوشتیم که مجوزی ندارند. با اینکه هم سابقه انقلابی دارد، هم زندان رفته، هزار فعالیت داشته، دلیلی برای زندانی کردن‌شان وجود ندارد .ما در زندان که بودیم، مرحوم لاهوتی می‌گفت روزنامه تازه آمده بود رشت، و رشتی‌ها بلد نبودند روزنامه بخوانند. یک نفر ستون‌ها را افقی می‌خواند، سی چهل نفر هم نشسته بودند و همین‌طوری گوش می‌دادند. بالاخره چیزهای بی‌تناسب هم می‌شد. چون افقی بود. یکی گفت بالاخره آخرش چه شد؟ گفت من چه می‌دانم چه شد، سیاست‌ش در تهران است. حالا ما هم باید بگوییم سیاست‌ش در تهران است. ما نمی‌فهمیم. این‌هایی که ما گفتیم، وعده‌هایی که آقای خمینی به مردم دادند؛ این‌ها با آن کارهایی که آقایان می‌کنند جور نیست. سیاستش در تهران است.
ولی در آموزه‌های دینی همیشه گفته می‌شود که ظلم پایدار نیست، آیا شما فکر می‌کنید این ظلم پایدار می‌ماند؟
- بالاخره هیچ حکومتی پایدار نمی‌ماند. الملک یبقی مع‌الکفر و لا‌یبقی مع الظلم.
ظاهرش این است که تا اینجا پایدار مانده‌؟
- نه، پایدار نمی‌ماند. ما حوصله‌مان کم است؛ والا باقی نمی‌ماند. در نوشته‌های من بود که ولایت فقیه اینجور که آقایان می‌کنند، از آقای خمینی شروع شد و به این آقا ختم می‌شود. دیگر بعدش ولایت فقیه جا نمی‌افتد. با این روشی که آقایان پیش گرفته‌اند، در نوشته‌هایم هم هست، که ولایت فقیه از امام شروع شد و به ایشان ختم می‌شود

0 نظرات: