شرکت آقاي دکتر يزدي در مراسم مهماني سفير فرانسه در تهران

۲:۲۰ bamardum 0 نظر


جناب آقاي دکترابراهيم يزدي ، دبيرکل نهضت آزادي ايران به دعوت سفير محترم جمهوري فرانسه در ايران ، آقاي برنارد پولتي ، در مراسمي که همراه با نهار در روز سه شنبه 4/2/86 در محل اقامت آقاي سفير برگزار شد شرکت کردند. اين مراسم به مناسبت حضور آقاي دنيس بوشارو ، مسئول بخش افريقا و خاورميانه انستيتوي مطالعات بين المللي فرانسه برگزار شده بود. آقاي پولتي که سالها به عنوان سفير فرانسه در کشورهاي عربي خدمت کرده است ، براي اولين بار به عنوان سفير مامور به ايران شده است و اگرچه در حال ياد گرفتن فارسي است اما با هيجان از سفر خود به شيراز و تخت جمشيد ، نقش رستم و هم چنين تربت حافظ سخن گفت . وي که ظاهرا به شدت تحت تاثير اشعار حافظ قرار گرفته بود مطلع شعر و فال حافظي را که بر سر مزار حافظ گرفته بود، به فارسي ، اگرچه با کمي سختي ، خواند.
در بحث مسائل ايران و خاور ميانه ، آقاي سفير با نظر آقاي دکتر يزدي موافق بود که ايران نه عراق است و نه افغانستان . ايشان با توجه به اين که سالها در کشورهاي عربي بوده اند ، تاکيد کردند که ايران نه فقط عراق و افغانستان نيست ، بلکه شبيه هيچ يک از کشورهاي خاورميانه ، يا حتي اسلامي هم نيست ، گفتند : ايران ، ايران است .
به هنگام گفتگو درباره بحران هسته اي ايران ، آقاي دکتر يزدي در پاسخ به پرسش آقاي سفير با اشاره به بيانيه هاي نهضت آزادي ايران و همچنين يادداشت ها و تحليل هاي خودشان اظهار داشتند که با ايران با زبان تهديد نمي توان سخن گفت و بهترين گزينه ادامه کوشش هاي ديپلماتيک است . آقاي سفير توضيح دادند که دولت فرانسه نيز با هرگونه فشار و خشونت عليه ايران مخالف است و پيگيري هاي ديپلماتيک را توصيه مي نمايد.
در پاسخ به پرسش آقاي دکتر يزدي در مورد پيشنهاد برخي از مقامات ايراني در مورد تاسيس يک کنسرسيوم هسته اي براي مشارکت در امر غني سازي اورانيوم در ايران ، آقاي سفير مشکلات و پيچيدگي هاي اين طرح را بخصوص در زمينه هاي فني و بازاريابي ، توضيح دادند.
در مورد تهديدها و فشارهاي خارجي بر ايران ، آقاي دکتر يزدي توضيح دادند که برخي از سياستهاي دولت آمريکا در مورد ايران و ايرانيان عملا به ضرر اصلاح طلبان تمام شده است . اين سياستها به افراط گرايان در ايران بهانه داده است تا هر نوع اعتراض مردمي و يا مطالبات صنفي را به تحريکات خارجي نسبت دهند و آنرا سرکوب کنند. ايشان تاکيد کردند که در دو سال اخير فشارهاي امنيتي بر فعالان سياسي ، فرهنگي ، صنفي ، دانشجويي و مطبوعاتي خيلي بيشتر شده است .
مسئله اختلاف در ديدگاهها و آراي دولتمردان ، در موارد گوناگون ، نظير اختلاف نظر اخيري که ميان قوه قضائيه و نيروي انتظامي مطرح شد ، از ديد آقاي دکتر يزدي حاوي اين پيام است که جامعه ايراني در مرحله انتقال تاريخي است و بسياري از رفتارها و هنجارهاي سنتي مردم در حال دگرديسي است . اين تغيير در رفتارها موجب واکنش مقامات شده است . اما تجارب بدست آمده در طي 28 سال گذشته موجب اختلاف در چگونگي برخورد با اين تغييرات ميباشد. ايشان اضافه کرد که در هر حال وجود و بروز اين اختلاف ها چندان هم غير طبيعي نيست . در کشوري نظير آمريکا هم اختلاف نظر و ديدگاه در ميان دولتمردان ، بخصوص در حال حاضر خيلي شديد و بارز است .
آقاي دکتر يزدي همچنين تاکيد کردند که راه حل مشکلات و انحرافات در ايران ، انقلاب و سرنگوني نيست . عصر انقلابات در تمام دنيا به سر آمده است . راه حل قابل قبول و ميسر ، اصلاحات آرام و تدريجي با اولويت در ساختارهاي حقيقي است. ايران خواه و ناخواه بسوي نهادينه شدن دموکراسي پيش مي رود. اگرچه ممکن است دموکراسي ايران با آنچه در فرانسه يا آلمان تجربه شده است متفاوت باشد. اما تحقق آن حتمي و قطعي است .

روابط عمومي
نهضت آزادي ايران

0 نظرات: