آخرين فرياد تنگ بلاغي،دشت پاسارگاد، و آرامگاه کوروش را بشنويد

۱۴:۰۴ bamardum 0 نظر


كوروش با اقدامات خود تاثير فرهنگي بر تمدن بشر گذاشته است .از اصول جهانداري او پرهيز از قتل وغارت و احترام به ملل و اديان گوناگون بوده است.كوروش در سال 538 پ.م بعد از فتح بابل كه بدون قتل و غارت صورت گرفت يهوديان تبعيدي بابل را به فلسطين باز گردانيد اينچنين است كه پيامبر بني اسراييل او را ستوده اندويهوديان وي را فرستاده اي از سوي خدا مي دانند .برخي نيز او را ذوالقرنين قرآن دانسته اند.هرودوت او را آقاي تمام آسيا خوانده وچنين مي نويسد او پادشاهي بود ساده جفاكش بسيار عالي همت شجاع و ماهر در فنون جنگ و مهربان با رعايا سلوك مشفقانه و پدرانه مي نمود بخشنده و خوش مزاج و مودب وآگاه از حال رعيت بود.اشيل شاعر يوناني در ترادژي ايرانيان كوروش را يك فاني سعادتمند مي نامد كه به تبعه ي خود آرامش بخشيده وخدايان به سبب عقل سرشار او را دوست داشته اند.مورخ رومي به نام ديدوروس سيسيلي در وصف او مي نويسد در برابر دشمن شجاعت نشان ميداد و نسبت به تبعيدي خود رحيم و جوانمرد بود از اين جهت پارسيان او را پدر ناميدند.در سال 1879 م از كوروش استوانه اي گلين به خط بابلي در بابل پيدا شد.اين استوانه در سال 538 پ.م بعد از فتح بابل به فرمان وي نوشته شده است.پيام اين نوشته كه چون نسيمي روح خسته از خشونت بشر را نوازش مي كند به عنوان نخستين منشور جهاني حقوق بشر شهرتي عالمگيريافت.نمايندگان و حقوق دانهاي كشورهاي گوناگون در سال 1348 با گردهمايي در كنار آرامگاه كوروش در پاسارگاد از او به عنوان نخستين بنيانگذار حقوق بشر ياد كردند.او در بخشي از اين منشور كه اكنون در موزه بريتانيا نگاهداري مي شود ميگويد: «منم کوروش، شاه جهان، شاه بزرگ، شاه دادگر، شاه بابل، شاه سومر و اکد، شاه جهان. پسر کمبوجیه، شاه بزرگ ... آنگاه که بدون جنگ و پیکار وارد بابل شدم، همه مردم گامهای مرا با شادمانی پذیرفتند. در بارگاه پادشاهان بابل بر تخت شهریاری نشستم، مردوک (مردوخ = خدای بابلیان)، دلهای پاک مردم بابل را متوجه من کرد. ... زیرا من او را ارجمند و گرامی داشتم. ارتش بزرگ من به آرامی وارد بابل شد. نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این شهر و این سرزمین وارد آید. برده داری را بر انداختم، به بدبختی‌های آنان پایان بخشیدم. ... من فرمان دادم که هیچکس اهالی شهر را از هستی ساقط نکند. فرمان دادم که همه مردم در پرستش خدای خود آزاد باشند و کسی آنان را نیازارند. خدای بزرگ از کردار من خشنود شد ... او برکت و مهربانیش را ارزانی داشت. ما همگی شادمانه و در صلح و آشتی مقام بلندش را ستودیم ... من همه شهرهایی را که ویران شده بود از نو ساختم. فرمان دادم تمام نیایشگاه‌هایی را که بسته شده بود، بگشایند. همه مردمانی را که پراکنده و آواره شده بودند، به سرزمین خود برگرداندم و خانه¬های ویران آنان را آباد کردم، باشد که دلها شاد گردد و هر روز در پیشگاه خدای بزرگ، برایم زندگانی بلند خواستار باشند ... من برای همه مردم جامعه‌ای آرام مهیا ساختم و صلح و آرامش را به تمامی مردم اعطا کردم. من به تمام سنتها، و ادیان بابل و اکد و سایر کشورهای زیر فرمانم احترام می‌گذارم. همه¬ی مردم در سرزمینهای زیر فرمان من در انتخاب دین، کار و محل زندگی آزادند. تا زمانی که من زنده¬ام هیچکس اجازه ندارد اموال ودارایی¬های دیگری را با زور تصاحب کند. اجازه نخواهم داد کسی دیگری را مجبور به انجام کار بدون دریافت مزد کند. هیچکس نباید به خاطر جرمی که اقوام یا بستگان او مرتکب شده‌اند تنبیه شود. من جلوی برده¬داری و برده¬فروشی از زن و مرد را می¬گیرم و کارکنان دولت من نیز چنین کنند تا زمانیکه این سنت زشت از روی زمین برچیده شود. شهرهای ویران شده در آنسوی دجله و عبادتگاه¬های آنها را خواهم ساخت تا ساکنین آنجا که به بردگی به بابل آورده شده‌اند بتوانند به خانه و سرزمین خود بازگردند.»
اينك آرامگاه اين مرد بزرگ به علت بي توجهي دولتمردان به خاطرمرطوب شدن محيط و ايجاد سدي خاكي(كه به گفته كارشناسان قدمتش به 60 سال نخواهد رسيد)مي رود به مرور زمان نابودتر ازپيش شود لازم به ذكر است با آبگيري سد سيوند تنگ بلاغي، كه در سينه خود آثار بي نظير و ارزشمند باستاني فراواني را دارد به زير آب خواهد رفت وافزون بر آن به دشت پاسارگارد و راه شاهي و حتي درختاني با محوطه پارسه
قدمت 500 سال آسيب جدي وارد خواهد شد
اما هموطن مي توانيم با حمايت خود از گروههاي فعال در اين زمينه به ياري آثار باستاني خويش يادگار نياكانمان بشتابيم
لطفا از يونسکو بخواهيد پاسارگاد را نجات دهد
فاكس و ايميل يونسکو:fax : 33-1-45 68 55 70
E-mail:
wh-info@unesco.org
آدرس امضا اينترنتي براي پشتيباني از شكايت دكتر
دادخواه از رييس ميراث فرهنگي

وکالت به آقای دکتر دادخواه در ارتباط با آبگيری سد سيوند اينجانب امضاء كننده اين متن از آنجا كه اعتقاد دارم ايجاد سد سيوند در استان فارس ايران به آثار تاريخي پر ارزش دشت بلاغی و دشت پاسارگاد که اکنون ميراث های فرهنگی کل بشريت محسوب می شوند لطمه وارد می کند از آنجا که آقای دکتر محمدعلی دادخواه وکيل دادگستری ايران داوطلبانه پذيرفته اند از جانب موکلان خود عليه مسئولان وزارت نيرو و سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری ايران به مقامات قضايی محلی و بين المللی اقامه ی دعوا کنند اينجانب نيز بدينوسيله به ايشان وکالت می دهم تا اين شکايت را از سوی مطرح کرده و پرونده را تا وصول به تصميم نهايی برای خودداری دايمی آبگيری سد سيوند تعقيب نمايند
اينجا كليك كنيد

آدرس فعالان در اين زمينه:
www.sivand.com
www.savepasargad.com
www.pasargadstudents.blogfa.com

در صورت فيلتر بودن آدرسها مي توانيد ازفيلتر شكن موجود در وبلاگ استفاده كنيد
زندگي صحنه يكتاي هنرمندي ماست

هركسي صحنه خود خواند از صحنه رود

صحنه پيوسته به جاست

خرم آن نغمه كه مردم بسپارند به ياد.

0 نظرات: