گزارش خبري مراسم پنجمين سالروز درگذشت شادروان دکتر يدالله سحابي

۱۳:۰۲ bamardum 0 نظر


گزارش خبري مراسم پنجمين سالروز درگذشت شادروان دکتر يدالله سحابي در حسينيه ارشاد ـ23/01/1386
به گزارش خبرنگاران در اين مراسم كه با حضور جمعي از شخصيت هاي سياسي ،اجتماعي وفرهنگي و علاقمندان آنمرحوم برگزار شد ابتدا آقاي دكتر احمد صدر حاج سيد جوادي جلسه را با سخنان خود آغاز كردند و سپس آقايان مهندس محمد توسلي ، دكتر جلال جلالي زاده و دكتر حسين رفيعي سخنراني خود را ارايه دادند. سركار خانم گوارايي مجري برنامه نيز ضمن معرفي سخنرانان در فواصل برنامه گوشه هايي از سوابق تلاش هاي علمي ، فرهنگي ،اجتماعي وسياسي آن مرحم را بازگو كردند:
احمد صدر حاج سيدجوادي:
دكتر سحابي معلم اخلاق سياسي جامعه بود
عضو شوراي مركزي نهضت آزادي ايران با اشاره به خصوصيات رفتاري دكتر يدالله سحابي، گفت: از نظر مرحوم سحابي افراط و تفريط هيچ‌‏كدام راه درستي براي رسيدن به جامعه بشري نيست.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، احمد صدر حاج سيدجوادي در يادمان دكتر يدالله سحابي در حسينيه ارشاد، اظهار داشت: دكتر سحابي, مهندس بازرگان و آيت‌‏الله طالقاني از اسوه‌‏هايي هستند كه همواره در طول دوران زندگي‌‏شان در مقابل صدمات ايستاده‌‏اند و مثل كوه ثابت و تزلزل‌‏ناپذير بوده‌‏اند.
وي افزود: اين افراد دغدغه ملت, جامعه و دنيا را داشتند و قيام در مقابل قدرت‌‏هاي ضدملي را وظيفه خود مي‌‏دانستند، آنها به‌‏رغم همه سختي‌‏ها، ايستادگي كردند و نمونه بارز مقاومت در مقابل زورگويان بودند.
صدر حاج سيدجوادي با بيان خصوصيات رفتاري دكتر سحابي، گفت: چنين افرادي معلمان اخلاق سياسي جامعه و مبارزان در مقابله با سلطه و ستم بودند. از نظر مرحوم سحابي افراط و تفريط هيچ‌‏كدام راه درست براي رسيدن به جامعه بشري نيست.
وي ادامه داد: در زمان‌‏هاي گوناگون برخي وظيفه خود را نه فقط عدم همراهي با قافله ظلم بلكه مقابله با آن دانسته‌‏اند، از اين رو لباس زندان را بر رداي دانشگاه ترجيح داده‌‏اند. تشخيص ضرورت مبارزه گروهي و بنيان‌‏گذاري نهضت آزادي به عنوان حزب الگو بود. بايد بدانيد كه فعاليت سياسي فردي آسان‌‏تر و راحت‌‏تر از كار حزبي و گروهي است اما اين افراد مبارزه جمعي را براي توسعه ملي ضروري مي‌‏دانستند و به نيازهاي آن تن دادند.
حاج سيدجوادي، پيامبر(ص) را به عنوان يكي از برجسته‌‏ترين افراد در به تكامل رساندن اخلاق دانست و خاطرنشان كرد: رسول اكرم(ص) كه سياست‌‏هايش مبتني به عنوان اولين زمامدار جامعه اسلامي بر اصول درست و اخلاقي مبتني بود، بايد الگو قرار بگيرد و از اين روست كه همواره افراد بسياري در ايران از نمونه‌‏هاي متعالي جمع ميان اخلاق و سياست استفاده كرده‌‏اند كه امير كبير، قائم مقام و دكتر مصدق را مي‌‏توان از جمله آنها نام برد.
وي در پايان خاطرنشان كرد: مرحوم سحابي به رهروان راه حق، درس حق‌‏طلبي داده و هزينه‌‏هاي طي راه مستقيم را هم پرداخته است. سحابي, طالقاني و بازرگان كمترين چشم‌‏داشتي نداشتند و جز راه مستقيم خود طريق ديگري را نپيمودند و در راه ايجاد اتحاد ملي و اجتماعي همواره در مقابل راه ظالمانه و تفرقه‌‏افكنانه دشمنان گام برداشتند.
محمد توسلي:
راهكار ايجاد «اتحاد ملي» حمايت از نهادهاي مدني استتلاش آمريكا تضعيف نقش ايران و تقويت نقش عربستان در منطقه است
رييس دفتر سياسي نهضت آزادي ايران گفت: راهكار ايجاد «اتحاد ملي» حمايت از نهادهاي مدني است كه متاسفانه نه‌‏ تنها در دوره دولت نهم تقويت نشده‌‏اند بلكه برخورد با جنبش‌‏هاي دانشجويي، زنان و كارگري بيشتر هم شده است.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، محمد توسلي در مراسم بزرگداشت پنجمين سالگرد دكتر يدالله سحابي در حسينيه ارشاد، با ذكر ضرورت تقويت توان داخلي براي مقابله با بحران خارجي، اظهار داشت: بايد مقدمات شعار «اتحاد ملي» را نيز لحاظ كنيم و پيش‌‏شرط‌‏هاي آن را فراهم كنيم.
وي با اشاره به زمينه‌‏هاي تحقق انسجام اسلامي، گفت: احترام به مذاهب و توسعه گفت‌‏وگو بين انديشمندان مذهبي از راهكارهاي تحقق انسجام اسلامي است ولي متاسفانه در حال حاضر برادران اهل سنت از داشتن يك مسجد در تهران محروم هستند. ما بايد به قرآن و سنت‌‏ها بازگرديم تا اين قبيل مشكلات‌‏مان حل شود. در اين صورت بايد از غلو درباره امامان و پيامبر(ص) كه بسيار هم گسترده شده است، بپرهيزيم و بر اشتراكات تكيه كنيم، لذا هرگونه سب و لعن بر اصحاب پيامبر(ص)، مانع انسجام اسلامي است.
رييس دفتر سياسي نهضت آزادي ايران اظهار داشت: وقتي رييس‌‏جمهور در سخنراني‌‏هاي مهم همچون سخنراني در سازمان ملل، دعاي فرج مي‌‏خواند كه دعاي مخصوص شيعيان است، اختلافات مذهبي را تقويت مي‌‏كند.
توسلي در ادامه با بيان استراتژي آمريكا در منطقه، تصريح كرد: آمريكا در نهايت سياست نه پيروزي و نه شكست در منطقه را خواهد پذيرفت كه لازمه آن جنگ فرسايشي است؛ همان كاري كه در هشت سال جنگ ايران و عراق انجام داد.
وي افزود: آمريكا سعي دارد با توجه به پرونده هسته‌‏اي ايران، كشور را در منطقه منزوي كند و از اين طريق به ايران فشار آورد. يكي ديگر از اقدامات آنان تشديد جنگ‌‏هاي فرقه‌‏اي در منطقه است.
توسلي اظهار داشت: در شرايط كنوني كه امنيت ملي و ساير حقوق اهميت دارد، تعليق غني‌‏سازي در برابر تعليق تحريم‌‏ها مي‌‏تواند راهكاري مفيد باشد، مشروط بر اينكه حق ايران در زمينه دستيابي به انرژي صلح‌‏آميز هسته‌‏اي تضمين شود.
رييس دفتر سياسي نهضت آزادي ايران خاطرنشان كرد: آمريكا در تلاش است كه نقش ايران در منطقه را تضعيف سازد و نقش عربستان در حل بحران‌‏هاي منطقه را تقويت كند.
توسلي با اشاره به برنامه‌‏هاي آمريكا و موفقيت آنها در سال‌‏هاي اخير، اظهار داشت: طبق تحليل‌‏هاي صورت‌‏گرفته، آمريكا در برنامه‌‏هاي خود موفق نبوده است كه نمونه آن پيروزي حزب‌‏الله لبنان است كه پس از آن جغرافياي سياسي اسرائيل نيز دچار تغييراتي شد.

جلال جلالي‌‏زاده:
گفت‌‏وگو بين گروه‌‏ها و مذاهب مختلف يكي از شرايط تحقق وحدت است
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي گفت: مسرولان هنوز به برخي از مناطق محروم اهل تسنن منت مي‌‏گذارند كه براي شما آب و برق آورده‌‏ايم، در حالي كه توجه ندارند قبلا دبي هم بياباني بيش نبود و الان مركز بزرگ تجاري منطقه شده است.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، جلال جلالي‌‏زاده در يادمان دكتر يدالله سحابي در حسينيه ارشاد، اظهار داشت: نمي‌‏توان از وحدت سخن گفت و حتي يك ساعت هم برنامه در رسانه ملي به اهل تسنن اختصاص نداد.
وي افزود: در هفته وحدت كارت‌‏هايي در تهران توزيع شد كه سراسر توهين به اصحاب پيامبر(ص) بود، اين قبيل اقدامات مانع هرگونه اتحاد و انسجام بين مذاهب است.
نماينده مردم سنندج در مجلس‌‏ششم، با اشاره به تركيب مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفت: چطور صحبت از وحدت مي‌‏شود و حتي يك نماينده از اهل تسنن در مجمع تشخيص مصلحت نظام حضور ندارد. ما در داخل كشور نمي‌‏توانيم با اين وضعيت به يك وحدت مطلوب دست يابيم. يكي از شرايط تحقق وحدت، «گفت‌‏وگو» است، در صورتي كه در داخل كشور هيچ‌‏گاه گفت‌‏وگويي بين گروه‌‏ها و مذاهب مختلف صورت نمي‌‏گيرد. ما در خارج از كشور از گفت‌‏وگوي تمدن‌‏ها صحبت مي‌‏كنيم اما در داخل در اين باره دچار مشكل هستيم.
جلالي‌‏زاده تصريح كرد: اتحاد و انسجام ملي با دستور و بخشنامه نيست بلكه كاري ظريف و حساس است. قرن‌‏هاست كه ملت ايران ضرورت اين نكته را دريافته‌‏اند اما متاسفانه در برخي مقاطع فراموشي آن باعث تخريب وحدت شده است.
وي گفت: مذهب نمي‌‏تواند حكومت كند اما مذاهب مختلف فارغ از سياست‌‏هاي حكومتي مي‌‏توانند در كنار هم به گفت‌‏وگو بپردازند. اولين قدم در اين راه آگاهي و مساوات است. ديگر شرايط گفت‌‏وگو نيز به رسميت شناختن طرف مقابل است. بنابراين نمي‌‏توان مذاهب را به وحدت دعوت كرد اما براي برخي از آنها رسميت قائل نبود.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي با اشاره به حضور مهدي كروبي در مراسم پنجمين سالگرد درگذشت دكتر يدالله سحابي، گفت: برخي از مسوولان نظام همچون آقاي كروبي همواره به مشكلات اين بخش (اهل سنت) توجه داشته‌‏اند و ما هم هرگاه در مجلس ششم مشكلي داشتيم، به ايشان مراجعه مي‌‏كرديم.
جلالي‌‏زاده در پايان اظهار داشت: پيامبر اكرم(ص) مي‌‏فرمايند براي مسلمان سه چيز باقي مي‌‏ماند: صدقه جاريه, دانش سودمند و فرزند صالح. خوش به حال دكتر سحابي كه هر سه را از خود به جاي گذاشتند.

حسين رفيعي:
امپراطور قوي‌‏تر از آمريكا افكار عمومي استجنبش اصلاح‌‏طلبي در ايران بيش از هر كس به ضرر آمريكاست
اين فعال ملي مذهبي گفت: طرح آمريكا اين است كه جنبش اصلاح‌‏طلبي در ايران را توسط يك گروه داخلي نابود كند تا ايران را در افكار عمومي، كشوري غيردموكرات معرفي كند.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، حسين رفيعي در يادمان دكتر يدالله سحابي در حسينيه ارشاد، اظهار داشت: ايران برخلاف افغانستان و عراق داراي يك جنبش عقل‌‏گراي اسلامي است. آمريكا نيز مي‌‏داند تا زماني كه اين جنبش ادامه دارد، نمي‌‏تواند از لحاظ تبليغاتي ايران را كنار عراق و افغانستان قرار دهد، از اين روست كه جنبش اصلاح‌‏طلبي در ايران بيش از هر كس به ضرر آمريكاست.
وي افزود: بر اين اساس آمريكا سعي دارد جنبش اصلاح‌‏طلبي در ايران را توسط يك گروه داخلي نابود كند تا ايران را در افكار عمومي، كشوري غيردموكرات معرفي كند و پس از آن به اهداف خود در منطقه به‌‏خصوص ايران دست يابد.
اين استاد دانشگاه با اشاره به پرونده هسته‌‏اي ايران، گفت: متاسفانه اغراق‌‏هايي در اين زمينه صورت مي‌‏گيرد. در كجاي دنيا به يك دانشجوي 25 ساله مي‌‏گويند دانشمند هسته‌‏اي يا رييس‌‏جمهور مي‌‏گويد من ديدم يك بچه كم سن و سال توانسته است براي خود انرژي هسته‌‏اي توليد كند.
رفيعي خاطرنشان كرد: هيچ‌‏كس نمي‌‏گويد انرژي هسته‌‏اي حق ايران نيست. دنيا مي‌‏گويد به دليل اتفاقاتي كه در اين 18 سال رخ داده است، بايد اعتمادسازي صورت گيرد زيرا غني‌‏سازي طرحي دومنظوره است.
اين فعال ملي مذهبي با اشاره به طرح البرادعي، گفت: غني‌‏سازي اورانيوم حق مسلم ايرانيان است چراكه انرژي هسته‌‏اي امروز مصرف بسيار وسيعي پيدا كرده است. اصلا امروز كشوري بدون انرژي هسته‌‏اي نمي‌‏تواند پيشرفت كند اما تنها راه حل دستيابي به اين فناوري امروز طرح البرادعي است؛ تعليق توامان غني‌‏سازي و تحريم‌‏ها.
رفيعي اظهار داشت: تنها راه دستيابي به انرژي هسته‌‏اي و غني‌‏سازي، شكستن اجماع جهاني عليه ايران است كه از طريق تعليق و مذاكره صورت مي‌‏گيرد.
وي در ادامه به تحليل علت حضور آمريكا در منطقه اشاره كرد و خاطرنشان كرد: آمريكا در منطقه به دنبال دموكراسي نيست و به تعبير برخي از انديشمندان خودشان، آمريكا بايد خفه شود و ديگر از دموكراسي صحبت نكند. اينكه آمريكا در منطقه به دنبال دموكراسي است، يك شوخي است. پس از حضور آمريكا در افغانستان وضعيت بدتر شده است. حتي امنيتي كه در زمان طالبان بود، ديگر نيست. الان 80 فاحشه‌‏خانه در كابل ايجاد شده است. در عراق نيز وضعيت از اين بدتر است و طبق آمارها 80 درصد كودكان عراقي مشكل تغذيه دارند.
اين استاد دانشگاه بزرگ‌‏ترين مشكل آمريكا در منطقه را مقاومت‌‏هاي اسلامي دانست و گفت: شعور تاريخي آمريكا كم است اما متحدش انگليس خوب مي‌‏داند كه اسلام بزرگ‌‏ترين مانع نفوذ آنها در منطقه است. اسلام چه از نوع طالباني، چه از نوع مترقي آن نمي‌‏گذارد آمريكا در منطقه نفوذ جدي داشته باشد.رفيعي افزود: آمريكا در منطقه به دنبال جنگ طولاني است تا منافع خودش را در اين مدت بهره‌‏برداري كند. آمريكا بايد منابع نفت منطقه را در دست گيرد تا از رقباي خود در دنيا عقب نماند.
وي تاكيد كرد: تنها راه مقابله ايران با آمريكا به وجود آوردن يك فضاي دموكراتيك در كشور است زيرا امپراطوري قوي‌‏تر از آمريكا افكار عمومي است.

0 نظرات: