سر لشكر باتمانقليچ : 14 ميليون را مي كشيم تا بر يك ميليون نفر حكومت كنيم

۱۰:۱۴ bamardum 2 نظر

سر لشكر باتمانقليچ : 14 ميليون را مي كشيم تا بر يك ميليون نفر حكومت كنيم

بعد از كودتاي 28 مرداد ، غبار مرگ سراسر كشور را فرا گرفته و پرده افسردگي و ياس بر همه دلها كشيده و جغدان زشت پيكر شاخسارهاي گلستان ايران را جولانگاه خود قرار داده و نواي دلخراش سر مي دادند ، نطق هاي بيشرمانه چند نفر از دزدها و طرد شدگان ، غاصبانه از جايگاه نمايندگان ملت و به نام ملت چون تازيانه هايي دردناك ارواح داغديده را به هيجان و ارتعاش در مي آورد و از طرفي خفقان افكار و سانسور شديد مطبوعات عقده دل ها را در گلوها خفه كرده و اين تالمات روحي با گراني معيشت و تضييقات اجتماعي گره خورده بود.

بسياري از خانواده ها ديگر پيچ راديو را باز نمي كردند و نظر به صفحه روزنامه ها نمي انداختند و در حالي كه اشك بر ديده داشتند شاهد محاكمه نماد آزادگان ايران زمين بودند كه چگونه گاه گاه سكوت آن خرابه ماتمكده را با مدافعات مردانه خويش بر هم مي زد و جنب و جوشي در دلها و زبان ها و گفتار ها جاري مي ساخت و راه آزادي را از براي ملت ايران مي گشود.

قبول چنين احوال ننگين و تحمل چنين شرايط سنگين براي هر فرد كه مختصر جوهر غيرت و ضعيف ترين اعتقاد به حقيقت و آخرت داشته يا صاحب وجدان انسانيت باشد بسيار بسيار دشوار بود 1. ملت ايران كه از يك طرف ثمره فداكاري و زحمات چند ساله خود را بر باد رفته مي پنداشت واز طرف ديگر تسلط يك مشت افراد پليد ستمكار بر سرنوشت و آينده مملكت را حاكم مي ديد و با افزايش فشارها و سختي هاي تازه روزنه هاي اميد را يكي پس از ديگري مسدود مي يافت به نداي اميد بخش اعتراض به محاكمه دكتر مصدق و ديگر آزادي خواهان لبيك گفت و با خروش و حضور در تظاهرات 21 آبان ماه 1332 برگ زرين ديگري به تاريخ اين مرز و بوم افزودند .

ملت ايران بي توجه به سخنان سر لشكر نادر باتمانقليچ رييس ستاد ارتش ، كه دو روز قبل از برگزاري تظاهرات 21 آبان در اجتماع افسران در آمفي تئاتر دانشكده افسري ، ضمن حمله به فراخوان تظاهرات نهضت مقاومت ملي گفته بود اگر قرار باشد ما 14 ميليون را بكشيم ، مي كشيم تا بر يك ميليون نفر حكومت كنيم ، با تعطيلي بازار و دانشگاه و مدارس يكپارچه از دانشگاه و خيابان هاي بوذرجمهري ، ناصر خسرو ، خيام ، پهلوي ( ولي عصر ) شاه آباد ( جمهوري ) و ميدان بهارستان به تظاهرات و سر دادن شعار برخواسته و با ماموران انتظامي كه در صدد متفرق كردن و بازداشت مردم بودند به مقابله پرداختند به طوري كه عده اي زيادي از هر دو طرف مجروح شدند .

تعداد دستگير شدگان به حدي بود كه ابتدا به پادگان هاي نظامي جي و مهر آباد منتقل كردند و روز بعد ده ها نفر را با قطار فوق العاده و خودروهاي نظامي به نقاط مختلف كشور و جزيره خارك فرستادند . در ميان زندانيان همه نوع افراد ديده مي شد از كارمند و بازاري و دانشجو گرفته تا دانش آموز و كارگر و حزبي .

فرداي 21 آبان مغازه هاي چند تن از بازاريان و كسبه كه در اعتراض به دستگيري و ضرب و شتم مردم اعتصاب كرده بودند ، به وسيله اوباشان و مزدوران رژيم در پناه ماموران فرمانداري نظامي غارت كردند و چون نتوانستند از تعطيلي بازار جلوگيري كنند قسمت هايي از سقف آن را خراب كردند .

خبر هاي تظاهرات 21 آبان 1332 در مطبوعات سراسر جهان منتشر شد و خشونت هاي رژيم كودتا در سركوب مردم بي گناه غير مسلح مورد انتقاد بسياري قرار گرفت و سندي بر رسوايي هر چه بيشتر كودتاچيان شد .

1- قسمت هايي بر گرفته از نشريه بدون شماره و تاريخ تعليماتي مقدماتي نهضت مقاومت ملي – اسناد نهضت مقاومت ملي ايران جلد 5

امير حسين كاظمي

منبع : وبلاگ با مردم

2 نظرات:

ناشناس گفت...

دوست من، برادر من.تو رو به خدا دروغ ننویسید. خیلی ها از روی شما کپی می کنند. منتشر کردن یک مطلب مسئولیت انسانی دارد چون ممکن است کسانی فکر کنند که شما با اعتقاد آن را نوشته اید. من کارشناس ارشد رشته تاریخ هستم. شما غیر ممکن است سندی برای این مطلب باتمانقلیچ پیدا کنیدو نشریه بدون تاریخو شماره مه سند نمی شود. بگذارید تاریخ را درست بخوانیم.
من جای شما بودم در همین اینترنت درباره این باتمانقلیچ تحقیق می کردم... تحقیق کنید تا ببینید این ادبیات این مرد نبوده است چون آن زمان کل ایران فقط تهران بود(با سوادهایش و سیاسی هایش)و آنهم 50 هزاز هم به زور می شدند. بروید و کل لیست اعضای احزاب را ببینید که کلا روی هم چند نفرند. از آن جریان دفاعی نمی کنم ولی برای مثال پیدا کردن در تاریخ، تاریخ را نیز وارونه و بدون اطلاع تغییر ندهیم.

ناشناس گفت...

دوست عزيز دروغي در كار نيست من نظر دوستان را به كتاب تاريخ سياسي بيست و پنج ساله ايران از كودتا تا انقلاب تاليف سرهنگ غلام رضا نجاتي صفحه 111قسمت تظاهرات 21 آبان جلب مي كنم