توسعه كشور به صلح و آرامش نياز دارد

۱۴:۳۲ bamardum 0 نظر

توسعه كشور به صلح و آرامش نياز دارد

پيام به انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شاهرود

1- جنگ ها ويرانگر و شوم هستند . حتي جنگ هاي عادلانه گزينه مطلوب ملت ها نمي باشند . هنگامي كه دفع يك ظلم و ستم ، و يك شر پر هزينه از راه هاي سياسي غير ممكن و جنگ گزينه اجتناب ناپذيري مي گردد ، قبول و تن در دادن به جنگ يك گزينش آزادانه نيست . زيرا حتي جنگ هاي عادلانه هم جز خون و خرابي و از بين بردن نسل و سرزمين حاصلي ندارند .

2- خاورميانه يكي از متلاطم ترين و پر آشوب ترين مناطق جهان است . در طي 50 سال گذشته جنگ هاي متعدد و مكرر مردم اين منطقه نفت خيز را به خاك و خون كشيده است در حالي كه اين جنگ ها كمترين سودي براي مردم نداشته ، و هزينه هاي انساني و مالي فراواني را به كشور هاي منطقه تحميل كرده است ، براي كشورهاي قدرتمند جهان و توليد كنندگان سلاح هاي جنگي سود سرشاري را به دنبال داشته است . جنگ اول خليج فارس – جنگ تحميلي عراق عليه ايران ، به گزارش جانشين فرمانده كل قوا آن زمان ايران ، بيش از هزار ميليارد دلار براي ايران خسارت بر جاي گذاشته است . اين در حالي است كه كل در آمد ايران از محل صادرات نفت خود ، از زمان كشف ، بهره برداري و فروش نفت تا سال پايان جنگ برابر با 310 ميليارد دلار بوده است . ملت و ميهن ، هنوز هم نتوانسته است پيامد هاي جنگ تحميلي را جبران نمايد . جنگ دوم خليج فارس ، در پي حمله صدام به كويت ، از يك طرف ميليارد ها دلار ذخاير ارزي كشورهاي نفت خيز منطقه را از بين برد و از طرف ديگر به بهانه تهديد هاي عراق، سازندگان سلاح هاي جنگي از فروش فرآورده هاي خود به كشور هاي عربي ، ميليارد ها دلار سود بردند .

3- مردم بسياري از كشورها جهان ، از هر قشر و گروهي ، با گرايش هاي متنوع سياسي ، عقيدتي ، و ديني به احساس نگراني از جنگ ، به ابراز مخالفت با آن پرداخته اند . صدها هزار مردم عادي در خيابان ها به تظاهرات پرداخته اند و حكومت هاي خود را از توسل به جنگ در جهت حل مسائل و اختلافات ملي يا بين المللي بر حذر داشته اند . اكنون در حالي كه جغد جنگ بر ويرانه هاي دو كشور همسايه ما افغانستان و عراق ترانه وحشت و نابودي را مي سرايد ، صداي ناقوس جنگ جديدي عليه ايران شنيده مي شود . اگر چه برخي تحولات اخير در مناسبات سياسي و ديپلماسي ظاهراً خطر فوري جنگ را كاهش داده است اما نمي توان وقوع احتمالي ان را ناديده گرفت . هيچ ايراني علاقه مند و متعهد به منافع و مصالح ملي و تماميت ارضي كشورمان نمي تواند و نبايد نسبت به احتمال جنگ بي تفاوت باشد. بسياري از ايرانيان وطن خواه ، در داخل و خارج كشور نيز با احساس نگراني از وقوع جنگ به ابراز مخالفت با آن برخاسته اند . بايد دست به دست هم بدهيم ، از يك طرف به قدرت هاي بزرگ جهاني ، كه بر حل مشكلات و اختلافات با ايران بر طبل جنگ مي كوبند ، هشدار بدهيم و مخالفت ملت ايران را با جنگ ، فرياد بزنيم . و از طرف ديگر از مسئولان كشورمان بخواهيم از موضع گيري هاي تحريك آميز عليه كشورهاي ديگر و تشديد تشنجات خود داري ورزند ، و در سياست هاي كلان ملي نيز ، اصل را بر بهبود روابط با ساير كشورها و پيش گيري از حملات احتمالي را بر ادامه هر برنامه ديگري مقدم بدارند .

با آرزوي پيروزي دانشجويان عزيز و در ادامه خدمات صادقانه به مردم و هم ميهنان

دكتر ابراهيم يزدي

17/9/86

0 نظرات: