بیاعتمادی به حکومت و دولت
مجلس شورای اسلامی هر روز صحنهی جنجال بر سر یکی از مسئولان دولتی است. با اینحال نه آنطور که نمایندگان میگویند، نابودی آموزش و پرورش، نه احتمال جعل مدرک تحصیلی وزیر کشور، نه برملا شدن اختلاسهای مالی مقامات دولتی و دینی، هیچکدام مانند یک اظهار نظر احساسات سیاستمداران ایران را جریحهدار نمیکند.
عباس عبدی تحلیلگر سیاسی، در مصاحبه با دویچه وله، از زایل شدن بنیان اعتماد اجتماعی نسبت به حکومت، دولت و صداقت آن صحبت میکند.
دویچه وله: آقای عبدی، چرا در ایران صحبتهایی مثل اظهار نظر آقای مشایی دربارهی اسراییل مورد انزجار و تنفر بیشتری قرار میگیرد تا مثلا طرح بیصلاحیتی وزیر آموزش و پرورش یا بیاعتبار بودن مدرک وزیر کشور. مشکل کجاست؟ چرا با یک اظهار نظر مثل یک فاجعه برخورد میشود و با مسایل دیگر میشود مماشات هم کرد؟
عباس عبدی: آنهایی که واکنش نشان میدهند، واکنششان در واقع حالت غریزی دارد و به چیزی واکنش نشان میدهند که آنها را تحت خطر قرار میدهد. صحبتهای معاون رییس جمهور برایشان خیلی خطرناک است، به همین خاطر واکنش شدید نشان میدهند. ولی مثلا سوءاستفاده از یک مدرک تحصیلی، یک دکترا یا چیز دیگر حساسیتی را برایشان ایجاد نمیکند. درواقع آنها تعریفی که از موقعیت خودشان میکنند برایشان مهم است، نه آنچه من و شما میگوییم. من و شما ممکن است برعکس فکر کنیم. یعنی فکر میکنیم این دروغ و در واقع جعل سند و سوءاستفاده است که خیلی اهمیت دارد. در نتیجه میشود گفت که ما اینجا با دو جهانبینی، دو جهان ارزشی متفاوت روبهرو هستیم.
دویچه وله: این خطری که از آن اسم بردید، چه خطری است؟
عباس عبدی: در واقع آدمهای ایدئولوژیک بیش از آن که به عمل حساس باشند، به بیان و چارچوب عقیده و اینها حساساند. چون میدانند که اگر یکی از این گزارهها نقض بشود، به فوریت به گزارههای دیگر سرایت میکند و کل بنیان ایدئولوژیک حاکم با چالش مواجه میشود.
دویچه وله: به نظر شما وضعیت موجود از چنین چالشی چقدر فاصله دارد؟
عباس عبدی: ما یک جملهای داریم که میگوید خداوند از رگ گردنتان هم به شما نزدیکتر است. این چالشهای نظام ایدئولوژیک هم از رگ گردنشان به آنها نزدیکتر است. فقط باید فرصتی پیش بیاید که آنها به فعل تبدیل شوند و علنی شوند. این قطعی است، دیر یا زود.
دویچه وله: برخی معتقدند که بههرحال سی سال فرهنگی در ایران ریشه دوانده که به یک اظهار نظر این چنین حمله میکند و از مسایل دیگر که شاید به مراتب فاجعهبارتر باشند سرسری رد میشود. به نظر شما این نظر درست است؟
عباس عبدی: من خیلی قبول ندارم که چنین چیزی ریشهای است. این در واقع فرهنگ متکی به قدرت است که دارد خودش را نشان میدهد. فرهنگ متکی به قدرت عمق کم و پایداری اندکی دارد. ممکن است گسترهاش وسیع باشد، اما عمقاش بسیار بسیار کم است و متاسفانه نکتهای که به آن توجه نمیکنند همین است. آن بخشهایی از فرهنگ، از ایدهها، افکار و رفتارهایی که مبتنی بر قدرت شکل میگیرد، اینها خیلی پایداری ندارد. این جملهای که معاون رییس جمهور گفتهاند خودش نماد این است. وقتی که در صدر کار کسی میآید و چنین جملهای را میگوید و متوجه تناقضاتش نیست و به آثار و عواقبش توجه ندارد، نشان میدهد که فرهنگ و اندیشه و ارزشهایی که او دارد بسیار متناقض و کم عمق است. این کافی است که حمایت قدرت از او برداشته شود، این فرهنگ نیز بلافاصله به حاشیه میرود و به فراموشی سپرده خواهد شد.
دویچه وله: فکر میکنید این موضوع برای مردم تا چه اندازه مهم است که وزیر کشور مدرک احتمالا تقلبی دارد، ولی مثلا دانشجوهای رتبهی سوم این مملکت در کنکور نمیتوانند به دانشگاه راه پیدا کنند! به نظر شما مردم با این مسئله چگونه برخورد میکنند و با آن چالش چقدر فاصله دارند؟
عباس عبدی: نمیشود گفت که مردم با این مسایل چگونه برخورد میکنند. علتش این است که تا رسانههای آزاد نباشند که این مسئله را به چالش بکشانند، نمیشود فهمید که مردم به آنها چه واکنشی نشان میدهند، مردم متوجه نمیشوند. من تردید دارم که حتی نصف مردم تهران، که در واقع مطلعترین و شهریترین مردم این کشور هستند، از قضیهی مدرک آقای کردان خبر داشته باشند. بهخاطر چه؟ بهخاطر این که اصلا این موضوع مسئلهای نشد و ما حتا قدرت این را نداریم که بفهمیم که شکل واکنش مردم چگونه است. طبیعی است کسی از این موضوع خوشش نمیآید، نه تنها خوشش نمیآید، بلکه قطعا از این که یک کسی بیاید و مدرکی را که صلاحیتش را ندارد، خودش را به آن منتسب بکند، ابراز انزجار هم میکند. مردم رضایت نمیدهند که او در مصدر کاری باشد. ولی از همه مهمتر این که اینها نکتههای کوچکی هستند که تبدیل به یک خط میشوند. خط بیاعتمادی. خطی که کل بنیان اعتماد اجتماعی را نسبت به حکومت، دولت و صداقت آن زایل کرده و میکند.
مراسم بیستو نهمین سالگرد درگذشت آیتاللـه طالقانی برگزار شد
«تسامح و تساهل» و «مماشات با مخالفان» واژههایی بود كه روز گذشته سخنرانان مراسم بیستو نهمین سالگرد درگذشت آیتاللـه طالقانی در حسینیه ارشاد هر یك به مناسبتی از آن سخن گفتند و این خصوصیات را از خصلتهای بارز آیتالله طالقانی برمیشمردند.
از همینرو بود كه در این مراسم شخصیتها و چهرههای وابسته به طیفهای مختلف فكری و سیاسی در آن حاضر شدند تا تاكیدی بر این خصلتها بوده باشند. بر این اساس احمد صدر حاج سید جوادی در افتتاح مراسم بیستونهمین سالگرد درگذشت آیتاللـه طالقانی «نواندیشی و اصلاحگری دینی»، «ضدیت با استبداد»، «اعتقاد به مردمسالاری» و «تسامح و تساهل» را از نكات مهم و بارز شخصیت آیتاللـه طالقانی برشمرد. او پس از آنكه به تبیین سه موضوع نواندیشی و اصلاحگری دینی، ضدیت با استبداد و اعتقاد به مردمسالاری درخصوص موضوع «تسامح و تساهل» كه به زبان امروزی رواداری و گذشت و بردباری نامیده میشود، گفت: مرحوم طالقانی در عین اعتقاد عمیق به مبانی و ارزشهای اسلامی و پایبندی جدی به اجرای احكام و فرایض دینی به تأسی از اجداد بزرگوارش به ویژه حضرت امام جعفرصادق(ع) با مخالفان فكری از جمله ماركسیستها با روی خوش و زبان ملایم به بحث و گفتوگو مینشست و هیچ فرد مبارز و تلاشگر صادقی را به خاطر داشتن اعتقادات غیراسلامی طرد و نفی نمینمود و با برخورد خشونتآمیز با دگراندیشان مخالف بود و آن را به لحاظ جذب مخالفان به دین اسلام و اندیشه اسلامی نقض غرض تلقی میكرد.
او در ادامه از ویژگیهای دیگر آیتاللـه طالقانی را استواری و پایداری عقیده و خستگیناپذیری او در مبارزه و تلاش فكری در عدالتخواهی و برابریطلبی در حقوق اساسی و فعالیتهای اجتماعی و سیاسی و مبارزه مستمر با زیادهطلبی در جریانات سیاسی نام برد و گفت: برخورد آن بزرگوار هیچگاه به خاطر روحانی بودن یا شخصیت اجتماعیاش حق ویژهای برای خود در كنگره جبهه ملی سوم یا شورای مركزی نهضت آزادی ایران قائل نبود. مهدی امینیزاده عضو سابق شورای مركزی دفتر تحكیم وحدت سخنران بعدی این مراسم بود که سخنان خود را بر محور طالقانی و جوانان متمركز كرد.
براین اساس او پس از آنكه نكاتی را از ویژگیهای شخصیتی آیتاللـه طالقانی بیان كرد، گفت كه یكی از دغدغههای آیتاللـه طالقانی سرنوشت «نسل نو» بود. امینیزاده در ادامه با طرح این سوال كه «در شرایط امروز چه پیامی میتوانیم از طالقانی دریافت كنیم؟»، گفت: جریان روشنفكری دینی با بررسی دیگرباره رفتار و منش طالقانی میتواند یكبار دیگر به تنظیم رابطه دوسویه خود بپردازد و با آسیبشناسی خود، تلاش جدیتر برای پاسخ به سوالها انجام دهد.
به این ترتیب غلامعباس توسلی عضو شورای مركزی نهضت آزادی ایران سخن خود را با عنوان طالقانی و دموكراسی آغا زكرد. توسلی با بیان اینكه طالقانی مرد اندیشه و نظر، مرد حركت و نهضتآفرینی و مرد عمل و حضور در صحنه بود، گفت: او حوزه و دانشگاه را دور خود جمع كرده بود. او گفت: «اندیشه و بیان مرحوم طالقانی اندیشه و بیانی اسكولاستیكی و مدرسهای نبود، بلكه حركتآفرین و رهاییبخش بود.»
توسلی در ادامه گفت: مرحوم طالقانی در سال 40 رسما به تاسیس نهضت آزادی ایران پیوست و در آن نقش داشت و نه فقط در فعالیتهای تشكیلاتی این حزب بزرگوارانه، اما به صورت یك فرد عادی مشاركت فعال داشت بلكه یكی از شخصیتهایی بود كه به همراه سایر سران نهضت آزادی در سال 41 بازداشت شد و به زندان افتاد و در محاكمات سران نهضت در سال 42 در كنار بازرگان و سحابی در محكمه نظامی حضور یافت، محاكمه و به 10 سال زندان محكوم شد و حتی همراه سایر اعضا به برازجان تبعید شد و زندان و تبعید به زابل و بافق كرمان را تحمل كرد.
او افزود: «طالقانی با بزرگمنشی از ریزبینیهای اختلافانداز و خودخواهانه و تضادهای كینهتوزانه و رویههای وحدتشكن بهطور طبیعی پرهیز داشت و با دیدی باز دوردستها را میدید و با تسامح و تساهل با كسانی كه با او همعقیده نبودند همراهی و همدلی میكرد به طوری كه نه فقط دوستان و نزدیكان را از خود نمیراند و آنها را با عطوفت میپذیرد، بلكه حتی با دیدگاههای ناسازگار با نظریات و باورهای خود، بزرگوارانه برخورد میكرد و با تكیه بر مشتركات و نه اختلافنظر، عرصه روابط اجتماعی و دامنه مدارا را با ورای حلقههای بسته و مسدود خودی و غیرخودی میگستراند و امكان راهنمایی و هدایت همگان را فراهم میساخت پس از طرح این سخنان نوبت به زهره امانی رسید تا از نسبت طالقانی با حقوق بشر بگوید.
او گفت كه در جامعه مردمسالاری كه طالقانی ترسیم كرده بود جایگاه شایستهای را برای مخالفان در نظر گرفته بود چراكه به اعتقاد او مهم پایبندی به حقوق معارضین است. براین اساس او از مدافعان سرسخت حقوق مخالفان بود و معتقد بود آنان حق دارند تا آزادانه نظرات خود را بازگو كنند.
به این ترتیب نوبت به محمد مجتهدشبستری دینپژوه رسید تا دیدگاههای خود را تحت عنوان انسانوارانگاری در باب وحی و نبوت بیان كند. او ابتدا سه ویژگی برجسته آیتالله طالقانی را بیان كرد: عالم دینی، مبارز سرسخت و مفسر قرآن. مجتهدشبستری پس از آنكه در ابتدای سخنان خود به نگاه دینشناسان به مقوله یكتاپرستی و چندخدایی پرداخت گفت كه دینشناسانی كه در باب یكتاپرستی مطالعه عمیقی كردهاند میگویند اگر یكتاپرستی دچار آفت انسانوارانگاری درباره خدا شود زمینه مساعدی را برای ستم فراهم میكند. به اعتقاد او انسانوار و انسانگونه پنداشتن خدا به چهار شكل خودش را آشكار میكرد، مربوط به ظاهر و چگونگی فكر خداوند، افعال خدا، برای خدا احساسات و عواطفی مانند احساسات انسان قائل بودن و اینكه عدهای فكر میكردند خدا مُدرك انسان قرار میگیرد. این پژوهشگر دینی با تبیین دو مقوله تشبیه و تنزیه از ایجاد نهضتی علیه تشبیه توسط فلاسفه سخن گفت.
او با این اعتقاد كه اگر خدای یكتا انسانوارانگارانه مطرح شود، به جای آنكه برای انسان معناده شود، ظرف میشود، گفت: انسان امروز به یك تفكر استقلالی رسیده است، مزاحم نمیپذیرد بلكه معناده را میپذیرد. او سپس برای تبیین بهتر دیدگاههای خود بخش سخنان خود را به تشریح چهار واژه وحی، نبوت، كتاب و رسول اختصاص داد.
منبع : كارگزاران
احتمال احضار احمدی نژاد به مجلس
اظهارات و رفتار معاون رییسجمهور و سکوت دکتر احمدی نژاد، وی را در معرض اولین سوال تاریخ مجلس جمهوری اسلامی از رییس جمهور قرار خواهد داد . در صورتی که طرح مزبور به نتیجه برسد و فشارهای سیاسی، توصیههای سران نظام یا فعالیتهای گروههای حامی دولت مانع از احضار آقای احمدینژاد به مجلس نگردد؛ سوال از محمود احمدی نژاد اولین سوال از یک رییسجمهور در تاریخ مجلس شورای اسلامی و تاریخ جمهوری اسلامی خواهد بود.
پایگاه اینترنتی «الف» وابسته به دکتر احمد توکلی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه اعلام کرد که جمع آوری امضا برای سوال از رییس جمهور درباره اظهارات و رفتار معاون رییسجمهور و سکوت محمود احمدی نژاد ، وی را در معرض اولین سوال تاریخ مجلس جمهوری اسلامی از رییس جمهور قرار داده و این امر در دستور کار برخی نمایندگان قرار گرفته است .
در این گزارش آمده است : نمایندگان در این سوال از رییس جمهور پرسیدهاند که چرا علیرغم اعتراضات گسترده مراجع تقلید، نمایندگان مجلس، رسانهها و اقشار مختلف به اظهارات آقای رحیم مشایی، در مقابل این اعتراضات سکوت کرده و حتی شائبه حمایت خود از این اظهارات را بوجود آورده است.
بنابر اصل 88 قانون اساسی، در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رییس جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسوول، درباره یکی از وظایف آنان سوال کنند، رییس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سوال جواب دهد و این جواب نباید در مورد رییس جمهور بیش از یک ماه و در مورد وزیر بیش از ده روز به تأخیر افتاد مگر با عذر موجه به تشخیص مجلس شورای اسلامی.
بر اساس گزارش مزبور، سه محور مطرح شده در این سوال در ارتباط با اظهارات آقای رحیم مشایی معاون رییس جمهور عبارتند از:
ـ دوستی با مردم اسراییل
ـ پایان دوران حاکمیت یک دین بر دنیا ـ مسائل تفرقه افکنانه قومی و ضد امنیت ملی
این در حالی است که نهضت آزادی ایران با انتشار بیانیه ای خواستار موضع گیری مجلس علیه اعمال خلاف قانون احمدی نژاد شده بود . در آن بیانیه نهضت آزادي ايران اكيداً توصيه کرده است كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، در راستاي ايفاي وظايف قانوني و حفظ جايگاه رفيع خويش به پرسشگري از دولت نهم و اعمال مقررات بند دوم اصل هشتاد و نهم قانون اساسي پرداخته، رييس دولت را در برابر اقدامات خلاف قانون قوه مجريه، در چارچوب قانون، محدود و ملزم به پاسخگويي كنند. توجه به اين توصيه ميتواند در ارتقاي
جايگاه مجلس شوراي اسلامي و حل بحرانهاي كنوني نقشآفرين و موثر باشد.
منبع : با مردم
ابراهيم يزدي در جمع مردم اصفهان : جنبش اصلاح طلبی به آخرخط نرسیده است
ميزان: دکتر ابراهيم یزدی، دبيركل نهضت آزادي ايران در تاريخ 15/6/ 1387 مصادف با چهارمين روز از ماه مبارك رمضان با حضور در شهر تاريخي – مذهبي اصفهان در جمع کثیری از مردم این شهر، شخصیتهای دینی و فرهنگی، نمایندگان و مسوولان احزاب و گروههای سیاسی اصلاحطلب حضور يافتند و با شركت در گرد همآیی افطار كه توسط اعضا و علاقهمندان واحد اصفهان نهضت آزادي ايران برگزار شده بود، به توضیح پارهیی از مسايل و ارايهي تحليل خود از شرايط سياسي روز كشور پرداختند.
ايشان در آغاز، چالشهای پیش روی جنبش اصلاحات را مطرح و چند راه حل برای برون رفت پیشنهاد کردند. ایشان با یادآوری این نكته که انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب مردمی و کلاسیک بوده و بعد از انقلاب بروز برخی حوادث و جریانات موجبات شکاف و انشقاق بین نیروهای انقلاب را پدید آورد، ریشهی این شکاف را با عدم آگاهي جامعهي سياسي ايران پيرامون جايگزين نظام سلطنتي استبدادي مرتبط دانستند.
دبير كل حزب چهل و هشت سالهي نهضت آزادي ايران خاطر نشان كردند: « از ابتدا برخی معتقد بودند، در اسلام بحثی از پارلمان ، انتخابات ، و .... به میان نیامده است، رهبری در مقام امیرالمؤمنین هستند ومملکت را اداره میکنند. بنابراين نيازي به مجلس شورا و دستگاه دولت در مفهوم مدرن آن وجود ندارد. حتي برخی اطرافیان در پاریس در صدد آن بودند كه از رهبر فقيد انقلاب فتوا بگيرند که زنان حق رانندگی ندارند و البته ايشان، زیر بار نرفتند. »
اين فعال سياسي با بيان نگرشهاي گوناگون سياسي كه از همان ساليان نخست پس از پيروزي انقلاب شكل گرفتند، اعلام كردند كه نهضت آزادی ایران، تغییرات مسالمت آمیز و قانونی و آرام را برنامهي خود قرار داد تا بتواند در راستاي تقويت فرآيند دمكراسي، نقشي موثر ايفا كند.
دکتر ابراهیم یزدی سپس به طرح این پرسش پرداخت که چرا در هند این حرکت و پروسه محقق شده است و در پاکستان صورت نگرفته است. وی با برشمردن ومتفاوت دانستن دستاوردهای انقلاب اسلامی از نظام جمهوري اسلامي ايران، سیاسی شدن زنان را به عنوان يكي از دستاوردهاي مهم اين انقلاب مطرح و این واقعيت را یکی از چالشهای پیش روی حاکمیت فعلی عنوان کرد.
وی در ادامه، سلب قدرت مطلقه از ارتش و تقسیم قدرت در نهادهای مختلف جامعه را از دیگر دست آوردهای انقلاب اسلامی برشمردند . دکتر یزدی وجود گروههای مختلف كوچك در صحنه مبارزات قبل از انقلاب و تعامل مناسب آنها را به عنوان عاملی موثر در پيروزي انقلاب که مانع از تعقیب و دستگیری مبارزان توسط ساواک می شد، دانستند و از سوي ديگر اشاره داشتند كه همين ويژگي پس از انقلاب موجب بروز برخي بحرانها در مديريت سياسي جامعه شد. دبیرکل نهضت آزادی ايران پیام انتخابات دوم خرداد 1376 را در اين دانستند كه سران جريان موسوم به اصولگرا دريافتند كه نمیتوانند جمهوریت نظام را تعطیل کنند و افزودند كه پس از این رخداد بزرگ بود که اصولگرایان در روشهای انتخاباتی خود تجدید نظر کردند.
دكتر ابراهيم يزدي ادامه دادند كه: « حالا این اصلاحطلبان هستند که باید در روشهای گذشتهي خود تجدید نظر کنند و ببینند چه عواملی در درون و بیرون مجموعهی اصلاحات بوده که اين جريان بهرغم در اختیار داشتن دو قوه از سه قوه نتوانستند برنامه های اصلاحی خود را عملی کنند. این درحالی است که برنامهی راهبردی اصولگرایان توانست هدایت انتخابات را به دست گیرد. »
ايشان با يادآوري اين مطلب كه در زمان انتخابات مجلس هفتم، آقایان کروبی و خاتمی نامهای به رهبری نوشتند مبنی بر این که وزارت اطلاعات نظر نهایی را در مورد رد صلاحیت ها بدهد و مقام رهبري نيز كتبا با اين درخواست موافقت كرد ولی شورای نگهبان به نظر ايشان، توجهی نکرد، بيان كردند كه شايسته بود اين مقامات در چنين شرايطي از برگزاري انتخابات مجلس هفتم خودداري ميكردند.
ايشان در ادامه افزودند كه تصویب برداشت مبلغ 350 میلیون دلارازصندوق ذخیرهی ارزی جهت توسعهی کمی بسیج از جمله اقدامات راهبردي جريان تماميتخواه در مديريت انتخابات بعدي بود.
اين فعال سياسي، پروژه نقدی شدن یارانهها را نيز طرحي سياسي و نه اقتصادي در راستاي مديريت هرچه بيشتر نتيجهي انتخابات دهم رياست جمهوري ارزيابي كرد. ايشان در ادامه افزود كه تجربهی دنیا نشان داده هیچوقت گروههاي نظامی در ادارهی کشورها موفق نبوده است و شکست مشرف، شکست حکومت نظامیان است. اما دراین میان استعفای مشرف چه چیزی را نشان می دهد؟کسی که بمب اتمی دارد، آزمایش هم کرده،چرا باید استعفا دهد؟ این چه چیز را بیان می کند؟جالب است که درکودتاهای قبل پاکستان همواره رهبری نظامی ساقط می شده که همواره همراه با خونریزی بوده درصورتی که این بار رهبري نظامی، تحت فشار افکار عمومی استعفا می دهد وکشته نمی شود. همین مسأله اخیراً با کمی تفاوت درنپال هم اتفاق افتاد.
ايشان در ادامه يادآور شدند كه در اواخر دهه ی 90 ميلادي نيز، دولت توتالیتری که ک.گ.ب.را هم داشت، دچار انسدادي عظيم شد و از هم فروپاشید. بیکفایتی مدیریت و فساد، به حد وفور درشوروی وجود داشت که با وجود نظام اطلاعاتی قوی، با این حال بدون انقلاب همین سیستم توتالیتر فروپاشید.
دكتر يزدي پيشبيني كرد كه سیاستهای نسنجیدهی دولت کنونی، ایران را با فروپاشی اقتصادی مواجه خواهد کرد. ايشان بيان داشتند كه با اقتصاد نمیتوان بازی کرد و خطاب به حزب پادگاني دولت ابراز داشتند كه شما امروز ممكن است بگویید که حزب حرام است و پيامدي فوري نداشته باشد ولی وقتي ميگوييد بورس حرام است و یا نفت را سرسفره مردم میآوریم و نقدینگی فراواني به جامعه و بازار مالی تزريق ميكنيد، به سرعت تورم سرسام آور گریبان جامعه را ميگيرد. ايشان در تبيين اقدامات نسنجيدهي دولت نهم در حوزهي امور اقتصادي ابراز داشتند، امروز هیات امنای صندوق ذخیرهی ارزی منحل شده است. سازمان برنامه وبودجه منحل شده است. شورای پول و اعتبار را منحل کردهاند. به تعبير یکی از اقتصاددانان، اقتصاد ما به زمان قاجار برگشته است. میگویند پول نفت را در یک کیسه میگذاریم و از آن کیسه به استانداران می دهیم، استانداران خودشان بودجه را تحویل می گیرند و هزینه میکنند و ایران را به ده منطقه ی نظامی تقسیم کردهاند و هر قسمت فرمانده سپاهی دارد که از وي به " والی " تعبير ميشود و استاندار و امام جمعه و همهي مقامات را تحت هدايت و مديريت دارد و به نظر ميرسد با این روش می خواهند انتخابات را مدیریت کنند.
سخنگوي حزب نهضت آزادي ايران تصريح كرد كه به نظر ما هنوز از تمام ظرفیتهای قانون اساسی دراصلاح اموراستفاده نشده است.جنبش اصلاح طلبی هم به آخرخط نرسیده است و باید متناسب با ظرفیتها تصمیمگیری کند. ايشان در ادامه يادآور شدند كه نهضت آزادی ايران در نامهای كه به رييس و نمايندگان مجلس هشتم نوشته است از ايشان خواسته است در راستاي ايفاي وظايف نمايندگي خويش به پرسشگري و استيضاح رييس دولت نهم در قبال اقدامات غيرقانوني وي بپردازند. همچنين ايشان يكي ديگر از ظرفيتهاي قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران را نقش نظارتي مجلس خبرگان دانست و با يادآوري اين مطلب كه قانون اساسی برای مجلس خبرگان دو وظیفه معین نموده است.1-تعیین رهبر2-نظارت مجلس خبرگان بر مقام رهبري وفق اصل يكصد و يازده اين قانون، ادامه دادند كه در قانون اساسی، شورای نگهبان باید به روند انتخابات نظارت داشته باشد تا دولت در پاسداری از آرای مردم دچار خطا نشود.حالا شورای نگهبان اگر اشتباه کرد، چه کسی باید پاسخگوباشد؟ مقام رهبری که نصب کنندهی شورای نگهبان است باید درمقابل خبرگان پاسخگو باشد.
در پايان، دكتر يزدي با پيشبيني اين امر كه به احتمال زياد در انتخابات آینده اصولگرایان به کاندیدای واحد خواهند رسید، به نيروهاي اصلاحطلب خاطر نشان ساخت كه اصلاح طلبان نيز در مقام مقابله، ضرورت دارد به کاندیدای واحد برسند. ايشان همچنين بر اين نكته تاكيد داشت كه علاوه بر وحدت کاندیدا، برنامهی کاندیدای واحد مهم است. باید با آن فرد صحبت شود که آیا حکم حکومتی را قبول دارد یا نه؟ اگرمعتقد به حکم حکومتی باشد تمام زحمات اصلاح طلبان عبث خواهد شد. پس می بایست ازقبل بحث شود وشرایطی تعیین شود که اين كانديداي واحد چگونه می خواهد وارد صحنه شوند. این مسأله به اندازهی کاندیداتوری آن کاندیدای واحد مهم است. پیشنهاد نهضت آزادي ايران این است که آقای خاتمی باید بپذیرد وبه رسالت تاریخی خود عمل کند و باید از همهی احزاب دعوت کند و همهی احزاب، بیانیهی مشترک بدهند و در آن با اعلام شرایط مورد نظرازاوحمایت کنند.خاتمی کسی است که می تواند محورچنین اتحادی بشود. ما معتقدیم که با این پیش درآمد آقای خاتمی پیروزخواهد شد.آن نیروی پشت سرآقای خاتمی درمعادلات آینده تأثیرگذار است و حتی اگر خاتمی پیروز نشود، نیروی ائتلافی ایجاد شده، در معادلات آینده مؤثر خواهد بود. همچنين به منظور صيانت از آراي مردم و با عنايت به تعهدات بينالمللي جمهوري اسلامي ايران و عضويت مجلس شوراي اسلامي در اتحاديهي بينالمجالس، به اعتقاد نهضت آزادی ایران هیچ ایرادی ندارد که احزاب اصلاح طلب درخواست نظارت بينالمللي را در اين برهه مطرح كنند.
همچنين در اين جلسه پرسشهايي از دبيركل نهضت آزادي ايران به عمل آمد كه ايشان پاسخهايي را ابراز داشتند:
پرسش: مقام رهبری در حرم امام رضا فرمودند که کوتاه آمدن دربحث انرزی هستهای خیانت به نسل آینده میباشد. سؤال این است که کمکهای میلیاردی و وامهای بلاعوض به کشورهای عراق و افغانستان، خیانت به نسلها نمیباشد؟
پاسخ: ما باید بررسی کنیم غنی سازی تا چه اندازه با مصالح وامنیت ما گره خورده است؟ یک موقع است که ما چند نیروگاه هستهای داریم و میگوییم ممکن است کشورهای خارجی سوخت لازم را به ما ندهند. ولی الآن چنین چیزی نیست.اما راجع به کمکهایی که به کشورهای دیگر می شود، ازقدیم گفته اند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.آقای رئیس جمهور بولیوی به ایران آمده اند و گفتهاند که میخواهیم یک میلیارد دلار به ایشان کمک کنیم این رقم معادل حقوق يك سال دويست هزار معلم است! در کجای دنیا کارگران اعتصابی را که به خاطرنگرفتن حقوق چندین ماهه جلوی مجلس تجمع می کنند به زندان می اندازند؟ چرا این گونه حاتم بخشی میکنید اما معلمان وکارگران را به خاطر درخواست اضافه حقوق به زندان می اندازید؟ در اینجا این سوال مطرح می شود که پس درایت وتعقل ملی کجاست؟! نكتهي ديگر آن كه بر اساس اصل هشتادم قانون اساسي، گرفتن و دادن وام يا كمكهاي بدون عوض داخلي و خارجي از طرف دولت بايد به تصويب مجلس شوراي اسلامي برسد. حال سوال اساسي آن است كه رييس دولت نهم با كدام مجوز، اين مبالغ را به دفعات، پرداخت كرده است؟
پرسش: درصورت حضور آقای خاتمی آیا کروبی ازصحنه خارج می شود؟
پاسخ:من نمی توانم دراین مورد دستور و نظربدهم. ولی به عنوان یک شهروند عادی این کشور و به عنوان کسی که سالیان دراز در راه آرمان آزادی این کشورتلاش کرده است ازاین بزرگواران ميخواهم با هم بنشینند ویک کاندیدای واحد را معرفی کنند تا مورد حمایت مردم قرارگیرند. مردم ما خسته هستند. اگرببینند که رهبرانشان با یکدیگراختلاف دارند، به همه ی آنها پشت خواهند کرد.
پرسش: در زمانی که سپاه ازطرف آمریکا یک سازمان تروریستی اعلام شده است آیا این حقیقت دارد که سپاه وارتش دارند در یکدیگر ادغام می شوند؟
پاسخ:ادغام سپاه وارتش چیزی نیست که ربطی به این مسأله داشته باشد،این مسأله چند سال است که در دستور کار مقامات قرار دارد. شما می بینید که درانتصابات اخیر در رأس ارتش، سرداران سپاه، ما به فرماندهی نیروی هوایی وزمینی و... منتصب شده اند.البته از یک نظر این مسأله مثبت است. دلیلی ندارد که یک کشور واحد دو ارتش داشته باشد و هزینه و سرمایه در دو جا صرف شود. مقامات تصمیم گیرنده باید یک سازمان واحد تشکیل دهند.
پرسش:آقای زید آبادی درمقالهای گفته اند که حضورآقای خاتمی درانتخابات درراستای مصالح و رسالت تاریخی ایشان نیست. به نظرمن باید شخص دیگری درصحنه حضوریابد. نظرشما چیست؟
پاسخ:من ازشما می پرسم که گزینه ی مورد نظرشما چه کسی است؟ من درمقام دفاع ازهیچ یک ازکاندیداها نیستم. ولی باید دقت داشت که درشرایط موجود چه کاندیدایی بهتراست.ایده آل اندیشی، پرواز در آسمان است درحالی که سیاست، راه رفتن روی زمین باید واقع بین باشید. نباید دنبال نا کجا آباد باشیم.
پرسش: وزیرکشوری که مدرکش جعلی است،چگونه می تواند حافظ آراي مردم باشد؟
پاسخ:ای کاش تنها مشکل کردان جعلی بودن مدرکش بود. بعد رئیس دولت هم میگوید اینها ورق پاره ست. مدرک دکترا ورق پاره نیست.این اهانت به استادان دانشگاه و تحصیلکردگان است.
پرسش:با تمام تلاشی که کرده ایم و پیروز نشده ایم نباید منتظر حمله ی آمریکا به ایران باشیم؟
پاسخ: مگرآمریکا امام زمان است که وقتی ظلم وجورزیاد شد،باید منتظراو باشیم که بیاید و ما را نجات دهد؟آزادی یک کالا نیست که درکوله پشتی آمریکاییها از این کشور به آن کشور برود. آزادی یاد گرفتنی است. من و شما باید آزادی را بیاوریم.
پرسش: درصورتی که آقای عبدالله نوری وآقای خاتمی کاندیدای رئیس جمهوری بشوند، شما به کدامیک رأی می دهید؟
پاسخ: به هیچ وجه به نفع جنبش اصلاح طلبی نیست که هم آقای خاتمی وهم آقای نوری با همدیگر کاندیدای ریاست جمهوری بشوند.منفعت کشوردراین است که تلاش شود اصلاح طلبان با یک کاندیدا وارد صحنه ی انتخابات شوند.
درپایان جلسه دکتر سید علی اصغر غروی- مسوول نهضت آزادی ایران واحد اصفهان- از حضور نمایندگان، جبههی مشارکت ایران اسلامی، حزب اعتماد ملی، مجمع روحانيون مبارز اصفهان، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، حزب همبستگی، کانون مدافعان حقوق بشر، انجمن اسلامی معلمان، کانون صنفی فرهنگیان و دانشجویان دانشگاه های مختلف دولتی وآزاد تشکرکردند وابرازامیدواری كردند که تشکیل این گونه جلسات، مقدمهای برای تعاون و همکاری بیشتر این گروهها واحزاب گردد.
پروژه وزارت اطلاعات برای کنار گذاشتن روزنامه نگاران منتقد ومستقل کليد خورد
تاکنون تماسهای ماموران وزارت اطلاعات و نيروهای امنيتی با مديران و دست اندرکاران روزنامههای کارگزاران، اعتماد و اعتماد ملی و سرمايه تائيد شده است.
شهرگان - محمد حسين صميمی - با انتخاب رضا انصاری به عنوان سردبير روزنامه اعتماد ملی ، روند برخورد با روزنامهنگاران منتقد ومستقل وارد مرحله تازهای شدهاست. رضا انصاری عضو حزب اعتماد ملی کمترين سابقه مطبوعاتی ندارد و بنا بر خواست شخص کروبی و ديگر اعضای ارشد حزب اعتماد ملی برای اين کار انتخاب شده است. هم اکنون روزنامه نگاران اعتماد ملی به شدت نگران هستند و شنيده شده که برخی از آنها که همراهی فکری با نظرات حزب اعتماد ملی ندارند، کنار گذاشته خواهند شد. نزديکی به انتخابات رياست جمهوری و موضعی که کروبی در اين انتخابات خواهد داشت، مسائلی هستند که به گفته روزنامه نگاران اعتماد ملی، موجب خواهد شد تا تعدادی از آنها کنار گذاشته شوند. اين تصور در ميان گردانندگان روزنامه حزب اعتماد ملی وجود دارد که برخی از خبرنگاران و روزنامه نگاران شاغل در اين روزنامه، گرايشهايی بر خلاف کروبی و حزب اعتماد ملی دارند. بنا براين بايد کنار گذاشته شوند. پيش از اين نيز برخی نگرانیها از طرف کروبی در باره مطالب منتشر شده در روزنامه اعتماد ملی گزارش شده بود و نارضايتی خود را از آنها نشان داده بود. لازم به يادآوری است که در ميانۀ ماه مرداد حجت الاسلام ابوالفضل شکوری از سردبيری اعتماد ملی استعفا داد. پس از استعفای او نامهای مختلف از جمله نام محمد قوچانی به عنوان سردبير جديد مطرح شده بود. در چند هفته اخير مديران وزارت اطلاعات با مديران مسول و دست اندرکاران روزنامههای اصلاح طلب تماس گرفته و از آنها خواستهاند که شرايطی را فراهم کنند تا روزنامهنگاران منتقد قدرت که به راحتی قابل کنترل نيستند، کنار گذاشته شوند. تاکنون تماسهای ماموران وزارت اطلاعات و نيروهای امنيتی با مديران و دست اندرکاران روزنامههای کارگزاران، اعتماد و اعتماد ملی و سرمايه تائيد شده است. در همين رابطه خبرنگاران اعتماد ملی میگويند که حدود يک ماه است اين فشارها بر آنها افزايش يافته و از وجود چنين دستوری اطلاع دارند، اما کاری از دستشان بر نمیآيد.
ابراهيم يزدي:نامزد ائتلاف اصلاح طلبان بايد اعلام نمايد كه در برنامه سياسي خود آيا حكم حكومتي را مي پذيرد يا خير؟
ايجاد جبهه واحد براي حمايت از كانديدايي كه به احكام رهبري به عنوان اختيارات فراقانوني اعتقاد داشته باشد و يا در مورد حضور و عدم حضور خود در عرصه انتخابات منتظر اجازه،تكليف و توصيه رهبري باشد، هيچ سودي براي اصلاحات نخواهد داشت
در حاليكه امكان نظارت گسترده مردمي بر انتخابات وجود ندارد نظارت بين المللي بر انتخابات تقريبا تنها راهكار باقيمانده است
اقدامات غير كارشناسانه و غير قانوني دولت كنوني عملا زمينه را براي فروپاشي اقتصادي و اجتماعي ايران فراهم مي كند
حكومت فعلي ايران حقوق يك سال 200 هزار نفر از معلمان را يك شبه به رئيس جمهوري يك كشور امريكاي جنوبي هديه مي كند اما درخواستهاي به حق معلمان براي افزايش سطح معيشتشان را با زندان پاسخ مي دهد
در مناسبات جهاني عصر دولتهاي استبدادي و فردي( نظامی و غیر نظامی)، به پايان رسيده است
بحثهايي كه آقاي مشايي در روزهاي اخير در مورد كردستان بيان نموده اند با طرح هاي مشاورين جرج بوش و استراتژيستهاي صهيونيست منجمله برنارد لوئيز همخواني دارد
ميزان نيوز: با اعلام رسمي كانديداتوري آقاي كروبي از سوي حزب اعتماد ملي عملا رقابت براي انتخابات رياست جمهوري آغازي زود هنگام داشت و اين در حاليست كه بخش عمده اي از احزاب اصلاح طلب نيز در پي ترغيب آقاي خاتمي به حضور در اين عرصه هستند، اين مساله به اضافه پرسشهايي كوتاه در مورد ديگر مسائل داخلي و منطقه اي موضوع گفتگوي كوتاه ميزان نيوز با دكتر ابراهيم يزدي دبيركل نهضت ازادي ايران شده است كه در ادامه مي خوانيد
ميزان نيوز: آقاي دكتر، نهضت آزادي در نظر دارد از كداميك از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري حمايت كند؟
نهضت در حال حاضر مشغول بررسي وضعيت سياسي روابط و مناسبات گروههاي سياسي بخصوص احزاب اصلاح طلب و امكان ايجاد ائتلاف نه بر روي يك فرد خاص بلكه بر روي يك برنامه حداقلي است.
ما فعلا در مرحله حضور در انتخابات هستیم. امادر مورد اينكه در انتخابات شركت كنيم يا خير و يا از كدام نامزد حمايت كنيم تصميمي نگرفته ايم
به نظر ما ائتلاف اصلاح طلبان بايد بر روي معيارها و برنامه هاي حداقلي باشد،به عنوان مثال کسی که به عنوان نامزد ائتلاف اصلاح طلبان معرفي می شود بايد اعلام نمايد كه در برنامه سياسي خود آيا حكم حكومتي را مي پذيرد يا خير؟
اگر كانديدايي ولو مورد اجماع اصلاح طلبان به قانون الزام نداشته باشد و به احكام رهبري به عنوان اختيارات فراقانوني ايشان اعتقاد داشته باشد و يا در مورد حضور و عدم حضور خود در عرصه انتخابات منتظر اجازه،تكليف و توصيه رهبري باشد به نظر ما ايجاد جبهه واحد براي حمايت از اين فرد هيچ سودي براي اصلاحات نخواهد داشت.
آيا گمان مي كنيد درخواستهاي اصلاح طلبان موجب ترغيب آقاي خاتمي به حضور در اين عرصه شود؟
دلايلي كه باعث شد آقاي خاتمي در سالهاي 76 و 80 حضور در عرصه انتخابات رياست جمهوري را بپذيرند امروز بسيار پر رنگ تر و جدي تر وجود دارد و در شرايط فعلي پذيرش كانديداتوري براي ايشان وظيفه اي ملي است و در صورت استنكاف از پذيرش اين امر در پيشگاه ملت مسوولند.
اما آقاي خاتمي براي حضور بايد با اعلام چند برنامه اصلي براي اجراي خواسته هاي سياسي اصلاح طلبانه وارد ميدان شوند كه از نظر ما يكي از مهمترين آنها اعلام موضع در قبال "حكم حكومتي" است، در صورتیکه حضور ایشان بدنبال تشکیل و اعلام چنين ائتلافی با اجماع از تمامی نيروهاي اصلاح طلب و دموكراسي خواه صورت پذیرد، حمايت از ايشان در انتخابات كاملا محتمل است . حتي در صورت عدم پيروزي در انتخابات به دليل مديريت انخابات توسط نيروهاي پادگاني و اقتدارگرايان نفس ايجاد چنين ائتلافي مي تواند در مناسبات سياسي آينده نقش انكارناپذيري داشته باشد.
در مورد ساير نامزدهايي كه اصلاح طلبان معرفي نموده اند چطور؟ آقايان عبدالله نوري و كروبي؟
آقاي نوري اگرچه سوابق كاملا مناسبي در ايستادگي بر اصول اصلاح طلبي دارند و بخشي از دغدغه هايي كه در مورد نحوه مواجه با اقدامات فراقانوني در مورد ساير نامزدها وجود دارد در مورد ايشان منتفي است اما اولين شرط براي ورود ايشان پايان دادن به سكوت و اعلام صريح و شفاف نظراتشان در مورد مسائل روز است.
درمورد آقاي كروبي هم در دوراني كه دولت نهم پرچم حزب ستيزي را برافراشته رويكرد ايشان به فعاليت حزبي و تشكيلاتي قابل تقدير است اما شرایط سیاسی ویژه ایران ایجاب می کند که ايكاش مسوولان حزب اعتماد ملي بهاي بيشتري به تعامل با ساير احزاب و گروههاي اصلاح طلب از خود نشان ميدادند.
به نظر شما آيا مكان برگزاري يك انتخابات آزاد در شرايط فعلي وجود دارد؟
با توجه به آنچه كه در مورد مديريت انتخابات توسط نيروهاي ويژه تاكنون رخ داده است عملا امكان برگزاري يك انتخابات منصفانه و سالم توسط مسوولان فعلي با ترديدهاي جدي روبروست، در چنين شرايطي اطمينان از سلامت انتخابات هنگامي ميسر است كه نهادي يا گروهي مستقل از حاكمان، بر فرآيند انتخابات در تمام مراحل نظارت نمايند. در قانون اساسي جمهوري اسلامي با توجه به تجارب تلخ انتخابات در دوره پهلوي اول و دوم و سابقه اشتياق دولتها براي دخالت در انتخابات مقرر شد كه شوراي نگهبان به عنوان نهادي بيرون از دولت بر سلامت اجراي انتخابات توسط دولت نظارت نمايد.
اما متاسفانه سركنگبين صفرا فزوده و آنچه براي پيش گيري از دخالت حاکمان و عدم سلامت انخابات پيش بيني شده خود تبديل به يكي از عوامل اصلي غير منصفانه نمودن انتخابات بدل شده است.
در چنين شرايطي و در حاليكه امكان نظارت گسترده مردمي بر انتخابات از مجراي نهاد ها واحزاب مستقل هم وجود ندارد نظارت بين المللي تقريبا تنها راهكار باقيمانده است.
به موجب ماده 9 قانون مدني ايران كليه معاهدات و قرادادهاي بين المللي كه به تائيد مجلس و امضاي دولت رسيده باشد حكم قوانين داخلي ايران را دارند و به موجب همين اصل دولت ايران به عنوان عضوي از اتحاديه بين المجالس موظف به پذيرش و اجراي ميثاقهاي اين اتحاديه منجمله شرايط انتخابات آزاد و منصفانه می باشد.
شما ميزان موفقيت دولتي را كه بخواهد به جاي تيم آقاي احمدي نژاد زمام امور اجرايي كشور را در دست بگيرد چه ميزان ارزيابي مي نماييد؟
بي ترديد عملكرد احمدي نژاد به گونه اي است كه هر رئيس جمهوري كه بعد از وي بر سر كار بيايد با مشكلات عمده و متعددي روبرو خواهد شد.
اقدامات غير كارشناسانه و غير قانوني دولت كنوني عملا زمينه را براي فروپاشي اقتصادي و اجتماعي ايران فراهم مي كند و به همين دليل هم نهضت آزادي ايران اخيراً در نامه اي از نمايندگان مجلس خواست تا به وظايف خود در زمينه پرسشگري از اين اقدامات فراقانوني و بررسي عدم كفايت رئيس دولت اقدام نمايند.
به عنوان نمونه حكومت فعلي ايران حقوق يك سال 200 هزار نفر از معلمان را يك شبه به رئيس جمهوري يك كشور امريكاي جنوبي هديه مي كند اما درخواستهاي به حق معلمان براي افزايش سطح معيشتشان را با زندان پاسخ مي دهد
اما نمي توان به دلايل مدیریت نا سالم انتخابات از تلاش براي انتخاب رئیس جمهور جدید و تغيير دولت فعلي دست كشيد، به قول قدما از هر كجا جلوي ضرر را بگيريم منفعت است
تاثير تغييرات رخ داده در كشوراهاي همسايه منجمله تغيير داوطلبانه رئيس دولت پاكستان را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
آنچه در پاكستان رخ داده براي ديگر كشورهاي منطقه، كه هنوز به صورت غير دموكراتيك اداره مي شوند ،كاملا قابل توجه است.
جمهوري اسلامي پاكستان در 60 سال گذشته بارها شاهد كودتاي نظاميان بوده است اما آخرين تجربه حكومت نظاميان در دوران مشرف نشان داد كه حكومت نظاميان علاوه بر فقدان مشروعيت دچار مشكل مدیریت و فقدان كارآمدي هم هست . براي كساني كه اصرار به حضور نظاميان در حاكميت دارند اين تجربه بايد درسی باشد. در دنیای امروز حتی یک نمونه از موفقیت نظامیان در مدیریت کشور وجود ندارد.
اما مساله مهم ديگري كه از رويدادهاي اخير پاكستان قابل فهم است اين است كه بخلاف نظاميان قبلي كه با كشته شدن و يا شكست در يك كودتاي ديگر از حكومت كنار مي رفتند اينبار مشرف به صورت مسالمت آميز عرصه سياست را به رقبا واگذار نمود.
اين پديده ايست كه در دوران پس از فروپاشي شوروي در جهان رخ داده است: پادشاه نپال هم به صورت مسالمت آميز قدرت را واگذار مي كند، نظاميان تركيه هم ناچار به تسليم در برابر خواسته هاي مردم مي شوند و اين رويدادها نشان مي دهد كه در مناسبات جهاني عصر دولتهاي استبدادي و فردي( نظامی و غیر نظامی)، به پايان رسيده است.
در شرايطي كه دنيا به اين سمت پيش مي رود،متاسفانه ما شاهد تغییراتی در سطح مدیریت کشورمان بسوی ايجاد خلافت سنتی و واليگري تاریخی و کمرنگ شدن هر چه بیشتر رکن جمهوریت نظام هستیم.
يكي از مسائلي كه در روزهاي اخير در فضاي رسانهاي كشور مطرح بود موضع گيري هاي متفاوت نسبت اظهارات اخير آقاي مشايي است، ايشان پس از اعلام دوستي با ملت اسرائيل در اظهارات اخير خود دامنه كردستان را از ايلام تا آذربايجان غربي اعلام نموده بودند، شما در اين مورد چه نظري داريد؟
بحثهايي كه آقاي مشايي در روزهاي اخير در مورد كردستان بيان نموده اند بيش از آنكه شباهت به نظريات كردهاي ايران داشته باشد با طرح هاي مشاورين جرج بوش منجمله برنارد لوئيز همخواني دارد. به موجب طرح برنارد لوئيز كه يكي از استراتژيستهاي بزرگ همسو با صهیونیست هاست، كمك به ايجاد حكومتهاي قوميتي در منطقه موجب تضعيف دولتهاي مسلمان مي شود و اين امر در راستاي منافع ملي اسرائيل است.