واكنش سه نهاد بين المللي به نقض حقوق بشر در ايران

۱۲:۳۲ bamardum 0 نظر

واكنش سه نهاد بين المللي به نقض حقوق بشر درايران

در حالي كه قرار است در روزهاي ۱۵ تا ۱۷ فوریه ۲۰۱۰، بررسی ادواری جامع پرونده حقوق بشری جمهوری اسلامی برای نخستین بار در ژنو صورت گيرد سه نهاد بين المللي از نقض حقوق معترضان و فعالان سياسي ، اجتماعي خبر مي دهند .

نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل، اعم از عضو شورای حقوق بشر یا ناظر در روزهای ۱۵ تا ۱۷ فوریه ۲۰۱۰، در زمانی حدود دو تا سه دقیقه پرسش هاي خود را از نمایندگان جمهوری اسلامی خواهند کرد و پیشنهادهای احتمالی خود را نیز ارایه خواهند داد. پس از این اجلاس، ترویکایی شامل نمایندگان کشورهای سنگال، پاکستان و مکزیک، پیشنهادها را جمع کرده و به مذاکره با نماینده یا نمایندگان جمهوری اسلامی خواهند پرداخت.

نتيجه مذاكرات در اختیار اجلاس بررسی ادواری جامع شورای حقوق بشر قرار خواهد گرفت و روشن خواهد شد که جمهوری اسلامی چه تعداد از پیشنهادها را خواهد پذیرفت، چه تعداد را مورد بررسی قرار خواهد داد و چه تعدادی را رد خواهد کرد.

در اين حال سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ، سازمان عفو بين الملل و انستيتوي بين المللي مطبوعات در گزارش هايي منتشر شده از نقض گسترده حقوق بشر در ايران خبر مي دهند .

سازمان عفو بین الملل ، گزارش تازه دولت ایران كه در چارچوب اجلاس "بررسی ادواری جهانی شورای حقوق بشر" به سازمان ملل ارائه شده است را "بدور از واقعیت" دانست و حکومت ايران را به "تحریف" واقعیت ها متهم کرد.

حسیبه حاج سهراوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل در واکنش به گزارش دولت ایران در مورد وضعیت حقوق بشر در این کشور می گوید: "مسئولان حکومت ایران یا واقعا هیچ ایده ای در مورد واقعیت ندارند و یا نمی خواهند آن را بپذیرند". وي از از کشورهای جهان خواسته است به "آنچه که واقعا در ایران می گذرد توجه کنند".

سهراوی به بازداشت های گسترده، برخورد های خشونت آمیز با اعتراضات مسالمت آمیز مردم پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران و شکنجه و "مرگ بازداشت شدگان" به عنوان بعضی از این واقعیت ها اشاره می کند.

شیرین عبادی حقوقدان ایرانی و برندۀ جایزۀ نوبل در اجلاس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در ژنو از این نهاد بین المللی خواست که برای استقرار صلح در ایران و پیش گیری از وقوع یک فاجعه اقدام کنند. وي از کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل درخواست كرد گزارشگر ویژه ای را مأمور رسیدگی به مسألۀ حقوق بشر در ایران کند.

اين درخواست شيرين عبادي در حالي صورت مي گيرد كه فاطمه كروبي نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي ايران در نامه اي سرگشاده به رهبري ايران خواستار رسيدگي به وضع بازداشت شدگان 22 بهمن شد . وي مدعي است فرزندش علي كروبي 37 ساله پس از بازداشت در خيابان به مسجدي منتقل و براي ارعاب ديگر بازداشت شدگان مورد ضرب و شتم شديد و تهديد به تجاوز جنسي قرار گرفته است .

در گزارش ديگري انستیتوى بین المللى مطبوعات، ایران را بزرگترین زندان روزنامه نگاران در جهان اعلام کرد .
این گروه مدافع حقوق روزنامه نگاران كه مرکز آن در وین پایتخت اتریش است مى گوید ایران در سال ۲۰۰۹ میلادى در جریان وقایع پس از انتخابات ریاست جمهورى با زندانى کردن یکصد وبلاگ نویس و روزنامه نگار به سردمدار زندانى کردن روزنامه نگاران در جهان تبدیل شد.

سرپرست انستیتوى بین المللى مطبوعات «آنتونى میلز Anthony Mills» در این زمینه گفت: «دولت ایران به سرکوب همۀ کسانى پرداخته که به انتقال اخبار اشتغال دارند، اعم از وبلاگ نویس ها، روزنامه نگاران و هرکسى که به هر نحو مى خواست خبرهاى مربوط به وقایع پس از انتخابات بحث برانکیز ریاست جمهورى را در ایران منتشر کند. این یک نمونه از دولتى ست که با جلوگیرى از انتشار گزارش هاى مستقل و با مسدود کردن مسیر گذر هر نوع خبر اعم از نوشتارى و یا تصویرى هرگونه صداى مخالف را خفه مى کند تا مطمئن شود که جلو ِ تاثیر عظیم انتشار آن ها را در کشور گرفته است. »

در تازه ترين گزارش سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) مواردی از کشتار، شکنجه، بازداشت، مجازات های خودسرانه و ممانعت از تحصیل در ايران منتشر شده است .

در بخش مربوط به ايران اين گزارش به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه گذشته از جمله کشته شدن چند تن از دانشجویان در جریان این حوادث سخن به میان آمده است.

در این گزارش به نقل از بي بي سي آمده است که در جریان حمله ۲۴ خرداد ۱۳۸۸ مأموران بسیج به خوابگاه دانشگاه تهران، ۳ دانشجوی پسر و یک دانشجوی دختر کشته شده و اتاق های دانشجویان به آتش کشیده شده است.

گزارش یونسکو همچنین به حمله مأموران مجهز به باتوم و گاز اشک آور به خوابگاه گلشن دانشگاه امیرکبیر تهران اشاره کرده و نوشته است که در جریان حمله ای مشابه به دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز یک دانشجوی دختر به شدت مضروب و دست کم یک دانشجوی دیگر کشته شده است.

گزارش های مربوط به حملات خشونت آمیز نیروهای امنیتی به محیط های دانشگاهی در شیراز، اصفهان، تبریز، بندرعباس و مشهد بخش دیگری از گزارش یونسکو را تشکیل می دهد.

دانشگاهیان، معلمان و دانشجویان ایرانی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ مکررا به اتهام همکاری با "دولت های متخاصم"، اقدام علیه امنیت ملی، اهانت به اسلام و روحانیت، تشویش اذهان عمومی به قصد تبلیغ علیه نظام یا شرکت در اعتراضات دستگیر شده اند.

گزارش یونسکو

در این گزارش همچنین آمده است که ۷۰ استاد دانشگاه در روز ۴ تیر ۱۳۸۸ پس از دیدار اعضای انجمن اسلامی استادان دانشگاه با میرحسین موسوی، یکی از رهبران مخالفان دولت ایران بازداشت شده اند.

اتهامات امنیتی

در بخش های دیگری از گزارش یونسکو به زندانی شدن کامیار و آرش علایی، پژوهشگران شناخته شده بین المللی در زمینه ایدز اشاره شده است که به برقراری تماس با دشمن متهم شده بودند.

همچنین بازداشت هاله اسفندیاری و کیان تاج بخش، دو دانشگاهی ایرانی - آمریکایی و متهم شدن آنها به اتهامات امنیتی در گزارش یونسکو مورد اشاره قرار گرفته است.

محکومیت فرزاد کمانگر، معلم و فعال حقوق بشر کرد به اعدام به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محکومیت یاسر گلی، فعال حقوق بشر و دبیر کل اتحادیه دانشجویان کرد دانشگاه های ایران به تحمل ۱۵ سال حبس به اتهام داشتن ارتباط با سازمان های غیر قانونی کرد، از جمله موارد دیگری است که در گزارش مذکور آمده است.

در این گزارش همچنین به بازداشت و بدرفتاری با بیش از ۴۰ تن از اعضای گروه "دانشجویان آزادی خواه و برابری طلب" در جریان حوادث مربوط به روز دانشجوی سال ۱۳۸۶ اشاره شده است.

برخورد با معلمان

بخش دیگری از این گزارش به محدودیت هایی اشاره دارد که علیه معلمان معترض به وضعیت کاری خود در ایران اعمال شده است.

گزارش قبلی یونسکو از حملات علیه آموزش در جهان در سال ۲۰۰۷ میلادی منتشر شده بود
بر اساس این گزارش، ۹ معلم به دلیل شرکت در اعتراضات سراسری معلمان علیه شرایط کاری در پائیز سال ۱۳۸۶ به مجازات هایی مانند تبعید و کسر حقوق محکوم شدند.

همچنین گزارش هایی به یونسکو رسیده است مبنی بر اینکه حدود ۷۰۰ تن از معلمانی که در جریان اعترضات شناسایی شده بودند با کسر حقوق، ۸۶ نفر از آنها با تعلیق و ۳۹ نفر دیگر با منع تدریس مواجه شده اند.

محکوم شدن چند دانشجوی دانشگاه امیرکبیر تهران به تحمل حبس به اتهام اهانت به اسلام و روحانیت از طریق انتشار یک نشریه دانشجویی، موضوع دیگری است که در گزارش یونسکو آمده است.

موضوع "ستاره دار" کردن دانشجویان فعال در زمینه سیاسی که باعث بازماندن تعدادی از آنها از ادامه تحصیل شده است هم در گزارش یونسکو مورد توجه قرار گرفته است.


منبع : با مردم





0 نظرات: