آیت الله منتظری سه روز عزای عمومی اعلام کرد

۱۳:۳۶ bamardum 0 نظر

آیت الله منتظری سه روز عزای عمومی اعلام کرد

آیت الله منتظری بلند پایه ترین مرجع شیعیان در ایران ضرب و شتم مردم را حرام شرعی دانسته و روزهای چهارشنبه ، پنج شنبه و جمعه هفته جاری را عزای عمومی اعلام کرد .

آیت الله منتظری در پیام روز گذشته خود در واکنش به کشته شدن معترضان انتخابات آورده: "در با کمال تأسف خبردار شدیم که ملت بزرگوار ایران در دفاع از حقوق قانونی خود در تجمعاتی به دور از خشونت مورد هتک حرمت و ضرب و شتم قرار گرفته و به خاک و خون کشیده شده است. اینجانب ضمن تسلیت این ضایعه و ابراز همدردی با آحاد داغدار ملت، روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه را عزای عمومی اعلام می کنم و با حمایت قاطع خود از حرکتهای غیر خشونت بار ملت مسلمان برای دفاع از حقوق حقۀ خود در چارچوب قانون متقن اساسی جمهوری اسلامی که جمهوریت را رکن اصلی نظام می داند" .

این مرجع تقلید شیعه در خاتمه پیام خود تاکید کرده: "هرگونه اقدامی که منجر به ضرر غیر قابل جبران به جمهوریت نظام گردد را جایز نمی دانم. هریک از برادران و خواهران دینی ما موظف است ملت را در دستیابی به حقوق حقه خود یاری دهد. بر این اساس، هرگونه مقاومت در این راستا، به خصوص ضرب و شتم و کشتار ملت را مصداق بارز مخالفت با اصول اساسی اسلام مبنی بر حاکمیت ملت بر سرنوشت خود دانسته و حرام شرعی اعلام می کنم" .

اعتراض به دروغ و تقلب حق شماست

در پي وقايع روز شنبه میرحسین موسوی در ششمين بيانيه خود خطاب به ملت ايران تاكيد كرد:اعتراض به دروغ و تقلب حق شماست.به احقاق حقوق خود اميدوار باشيد و اجازه ندهيد كساني كه براي نااميدي و ارعاب شما مي كوشند خشمتان را برانگيزند.

به گزارش سلام متن كامل اين بيانيه بدين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

انا لله و انا اليه راجعون

خبر دلخراش شهادت گروهي ديگر از معترضان به وقوع تقلب گسترده در انتخابات اخير، جامعه ما را در بهت و سوگ فروبرده است. تيراندازي به مردم ، پادگاني شدن فضاي شهر، ارعاب، تحريك و قدرت نمايي همگي فرزندان نامشروع قانون گريزي شديدي است كه در معرض آن قرار داريم و عجبا كه بانيان چنين شرايطي ديگران را به اين خطا متهم مي كنند. به كساني كه مردم را به خاطراظهار نظر قانون شكن ناميده اند خبر مي دهم كه بي قانوني بزرگ عدم اعتنا و نقض صريح اصل 27 قانون اساسي از سوي دولت در عدم صدور مجوز براي اجتماعات مسالمت آميز است. آيا مردمي انقلابي كه با مشابه همين اجتماعات ما و شما را از فراموشخانه هاي تاريخ ستم شاهي بيرون آوردند مورد ضرب وجرح قرار گيرند و تهديد به زورآزمايي شوند؟ اينجانب به عنوان يك هم سوگ همچنان مردم عزيز را به خويشتنداري دعوت مي كنم. كشور متعلق به شماست. انقلاب و نظام ميراث شماست. اعتراض به دروغ و تقلب حق شماست. به احقاق حقوق خود اميدوار باشيد و اجازه ندهيد كساني كه براي نااميدي و ارعاب شما مي كوشند خشمتان را برانگيزند. در اعتراضات خود همچنان به پرهيز از خشونت پايبند بمانيد و چون پدران و مادراني دل شكسته با رفتارهاي نامتعارف فرزندانتان در قواي امنيتي برخورد كنيد. در عين حال از نيروهاي نظامي و انتظامي انتظار دارم نگذارند خاطرات اين ايام لطمه هاي جبران ناپذير به روابط آنها و مردم بزند. اين كه نام و نشان شهيدان، مجروحان و بازداشت شدگان به خانواده آنها اطلاع داده نشود و آنان در سرگرداني قرار گيرند هيچ سودي در برقراري آرامش ندارد و تنها احساسات را جريحه دار مي كند. همچنين است دستگيري هاي فله اي كه تنها موجب هتك پرهيزها و برداشته شدن رعايت ها ميان فرزندان نظامي و انتظامي ملت و بدنه جامعه مي شود. از خداوند متعال براي اين شهيدان عزيز رحمت و علو درجات مسئلت مي كنم و براي خانواده هاي داغديده شان صبر و اجر آرزو دارم.

ميرحسين موسوي

اعتراف به کشته شدن حداقل 13 نفر در روز شنبه

دیروز صبح تلویزیون دولتی ایران آمار تلفات روز شنبه را 10 نفر اعلام کرد و مدتی بعد، پرس تی وی، شبکه انگلیسی زبان دولت ایران در یک نوبت خبری دیگر از کشته شدن ۱۳ تن سخن گفت.

بر اساس آمارهای رسمی دولتی در روز شنبه ۱۰۰ نفر نیز مجروح شده و نزدیک به ۵۰۰ نفر هم دستگیر شده اند.
در واکنش به اخبار تلفات، تلویزیون ایران در نوبت های خبری مختلف وگزارش هایی که دراین زمینه تدارک دیده بود تلاش کرد قربانیان حملات پلیس و لباس شخصی ها را آشوبگر و تروریست بخواند.

روزنامه دولتی ایران که طی روزهای گذشته تلاش زیادی را برای انداختن مسوولیت تلفات روز شنبه به گردن کاندیداهای معترض انجام داده دیروز مدعی شد: " بر این اساس بسیاری از خانواده‌های کشته‌شدگان و کسانی که شاهد خاکستر شدن مال و سرمایه خود در جریان این آشوب‌ها بوده‌اند، انگشت اتهام خود را به سمت آخرین نخست وزیر کشور نشانه رفته اند و معتقدند که اعتراضات غیرقانونی هواداران او زمینه آسیب به آن‌ها را فراهم کرده است. با این همه موسوی چشم خود را بر «حقیقت» آشوب‌های خیابانی بسته و مدعی حمایت از خسارت‌دیدگان در اغتشاشات اخیر شده است."

آیت الله محمد یزدی رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با اشاره به وقایع روزهای گذشته وبا حمله به میرحسین موسوی اظهار داشت: "آقای میرحسین موسوی به تدریج جوهر خود را معرفی می‌کنند. نظام وظیفه ندارد که آقای موسوی را قانع کند."

این اخبار در حالی منتشر می شود که در تازه ترین اظهار نظر شورای نگهبان اعلام شد که در ۵۰ شهر شمار رای‌دهندگان بیشتر از شمار افراد واجد شرایط بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌و‌گویی با شبکه تلویزیونی ایریب اطلاع داد که این تخلفات به بیش از ۳ میلیون رای مربوط می‌شود اما در سرنوشت انتخابات تاثیری ندارد .

در این حال سید محمد خاتمی رییس جمهور پیشین خواستار بررسی شکایالت مطرح شده ازتخلفات صورت گرفته توسط یک هئیت منصفه به جای شورای نگهبان شد .

منبع :وبلاگ با مردم

0 نظرات: